3 892 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Kan man få snabba råd? Bråttom bråttom!
Hej på er "experter"!
Vi skriver på papprena på banken imorgon. Nu har jag fått värsta paniken och känner mig inte färdigfunderad: Hur ska jag dela upp lånen? Har funderat i flera veckor men inte kommit fram till nåt.... visserligen är det väl bara att lyssna på bankrådgivaren men jag skulle vilja höra hur ni har gjort? Vad råder ni mig till? Har själv funderat på en tredjedel rörligt, en tredjedel på 2 el 3 år och en tredjedel på 5 år... Vad tycker ni?
Vi skriver på papprena på banken imorgon. Nu har jag fått värsta paniken och känner mig inte färdigfunderad: Hur ska jag dela upp lånen? Har funderat i flera veckor men inte kommit fram till nåt.... visserligen är det väl bara att lyssna på bankrådgivaren men jag skulle vilja höra hur ni har gjort? Vad råder ni mig till? Har själv funderat på en tredjedel rörligt, en tredjedel på 2 el 3 år och en tredjedel på 5 år... Vad tycker ni?
Om du anser att du har en bra marginal att leva av så skulle jag välja rörligt rakt av. Inte så ofta som man tjänar på att välja bundet. Det är mer som en dyrbar försäkring.annsta skrev:Hej på er "experter"!
mvh
David
Givetvis är det svårt att ge ett svar utan att veta något alls om dina individuella förutsättningar, men uppdelningen du anger känns rätt rimlig.
Om du binder allt eller väljer allt rörligt så kan det tänka sig att du gör en jättebra affär eller en jättedålig beroende på vad som händer framöver. Delar du upp som du säger så får du inte den bästa räntan, men du får inte heller den sämsta. Sedan kan man diskutera om du ska ha 1/3 eller 1/2 rörlig och på vilken tid du ska binda de övriga.
Men, mitt förslag är (utan att veta något om dig): Om du du har förhandlat till dig bra räntor, så ta 1/3 rörligt, 1/3 på 3 år och 1/3 på 5 år. Skippa 2 år, det är så kort tid. En del skulle säga att du skulle binda en del på 8 eller 10 år, men det ska du bara göra om du är väldigt säker på att du vill och kan bo kvar såpass länge (det viss säga, ingen karriär som kan kräva flytt, liten risk för att du tvingas sälja om din ekonomin försämras, och så vidare).
Om du binder allt eller väljer allt rörligt så kan det tänka sig att du gör en jättebra affär eller en jättedålig beroende på vad som händer framöver. Delar du upp som du säger så får du inte den bästa räntan, men du får inte heller den sämsta. Sedan kan man diskutera om du ska ha 1/3 eller 1/2 rörlig och på vilken tid du ska binda de övriga.
Men, mitt förslag är (utan att veta något om dig): Om du du har förhandlat till dig bra räntor, så ta 1/3 rörligt, 1/3 på 3 år och 1/3 på 5 år. Skippa 2 år, det är så kort tid. En del skulle säga att du skulle binda en del på 8 eller 10 år, men det ska du bara göra om du är väldigt säker på att du vill och kan bo kvar såpass länge (det viss säga, ingen karriär som kan kräva flytt, liten risk för att du tvingas sälja om din ekonomin försämras, och så vidare).
Du har fått två kloka svar, iof. sig helt olika, men då du lämnat så lite info ang. din egen situation så är det inte att förvånas över 
Själv skulle jag utifrån min egen situation, samt egna dyrköpta 'fallskärmar' i form av bundna räntor, säga rörligt över hela linjen
Åtminstone det närmaste halvåret, följ vad som händer och ta ett ev. nytt beslut någon gång under första halvåret -06.
MVH//Christina.
Själv skulle jag utifrån min egen situation, samt egna dyrköpta 'fallskärmar' i form av bundna räntor, säga rörligt över hela linjen
Åtminstone det närmaste halvåret, följ vad som händer och ta ett ev. nytt beslut någon gång under första halvåret -06.
MVH//Christina.
En polare till mig säger alltid att allt ska ligga rörligt för; "går räntorna upp tar det 20 minuter att binda den rörliga räntan via internet". Och så är det naturligtvis men vi har HB som bank och där är ju FÖRHANDLING nyckeln till låga räntor. Så går räntorna upp måste jag ha tag i min bankkontakt och boka tid för förhandling etc - inte gjort på tjugo minuter alltså! Plus att jag som tre barnsmorsa tycker att jag har kulare saker att göra än att sitta och bevaka ränteutvecklingen hela dagarna. Så vi har bundit en tredjedel av vårt lån på fem år. Sedan har vi två tvååringar med olika löptider (ca 1/3) samt resten rörligt. Ok det kostar lite men det är ju liksom pengar jag betalar för att slippa behöva tänka på ränteutvecklingen så det är det värt. Som kuriosa kan jag nämna att vi när vi köpte vårt hus för snart 10 år sedan inte kunde komma överens om hur vi skulle fördela räntorna så vi delade lånet i två lika stora delar och jag band mitt på 5 år medan min man körde med rörligt eller korta bindningstider. Min del av lånet blev en ganska dyr affär kan jag säga :-[ men då band jag å andra sidan när räntorna såg helt annorlunda ut.
Man brukar rekommendera rörliga räntor för de som har råd med en räntehöjning. De som ligger på gränsen bör däremot gardera sig med bundna lån.
Vi har allt rörligt. Då vi var på banken så tyckte min gode vän, som dessutom är vår bankman, att det finns ingen anledning för oss att binda några lån. Han har dessutom själv allt rörligt.
Vi har allt rörligt. Då vi var på banken så tyckte min gode vän, som dessutom är vår bankman, att det finns ingen anledning för oss att binda några lån. Han har dessutom själv allt rörligt.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Rörligt!
Det verkar ju lite dumt att välja rörligt när den bundna
är lägre på lån upp till 2 år hos de flesta utlånare
är lägre på lån upp till 2 år hos de flesta utlånare
Ja, om man förutsätter att den rörliga inte sjunker ännu mer. Själv har vi 1/3 8-årigt. 1/3 5-årigt och 1/3 rörligt. Om denna lösning är bäst vet jag inte. Som tidigare talare binder man vet man ju sina kostnader även om dessa är ögre än rörligt så kanske vissa sover bättre på nätterna?thomasbyggare skrev:
Det är den inte på riktigt. Av tradition är prutmånen större på den rörliga räntan än på de bundna, så efter normalt prutande så kommer inte 2-åringen att vara lägre än den rörliga.
Däremot tycker jag att en del tar det lite för självklart att rörligt är bäst för de som har råd med svängningar. Det beror nog delvis på att vi under 15 år haft en sekulär utveckling mot lägre räntor. Därför har det länge "alltid" varit bäst med rörligt.
Går man längre tillbaka har det dock inte alltid varit fallet och kommer inte alltid vara det i framtiden heller. Om man binder en del och har en del rörligt så behöver man inte ta ställning till utvecklingen utan man vet att man varken får den bästa eller sämsta räntan.
Vilken tradition då ??? Har själv aldrig märkt att man skulle ha speciellt större prutmån på räntan på kortare bindningstider.
Nu blev det rätt tror jag!!!
Klicka här för att svara