ska jag få en elektrisk stöt när jag håller en fas "spänningen är på" om jag har skyddsskor på mig.

mohamed bolkhir mohamed bolkhir skrev:
ska jag få en elektrisk stöt när jag håller en fas "spänningen är på" om jag har skyddsskor på mig.
Det beror på vad du har för skor. Har du specifikt ESD skor, liten gul-svart märkning, så SKA de vara ledande så all statisk elektricitet kan ledas bort. Många skor är alltså inte elektriskt isolerande så det ska man absolut inte lita på. Håll inte i en fas när spänningen är på alltså...

vad har de skor för namn ? isolerad skyddsskor.
alltså hur kan man veta att sina skor är isolerad för att han ska inte få stöt i sig

Fast, iofs. just "esd skor", är gjorda för att leda bort statisk elektricitet, men har så hög resistivitet i materialet att det inte skall kunna bli en farlig ström om man får en stöt.

Men du skall aldrig lita på att skorna isolerar. Överhuvudtaget så skall man aldrig arbeta med spänning på om man inte har total koll på vad som gäller.

Ett litet eget exempel:

För en del år sedan höll jag på att montera en bänkbelysning i vårt kök (hempul...). Jag ville vänta med att bryta säkringen till det var dags att koppla in trådarna, för att slippa arbeta mer än nödvändigt i ficklampsljus. Så jag hade FK trådar ut ur väggen, och skulle trä på isolerande hölje från en skalning av en installationskabel. Det var trögt att få igenom trådarna. Jag tyckte jag kan hålla fingrarna borta från den strömförande trådänden.

Det var så trögt att jag klämde på kabelsmörjmedel och fick en rejäl smäll. Kabelsmörjmedel visade sig leda ström bra. Jag tog för givet att smörjmedel avsett att användas i elsammanhang inte leder ström. Antaganden är grunden till de flesta olyckor.

Nu har jag lite av en instinkt att hålla försiktigt i elprylar. Jag lärde mig när jag arbetade extra som TV reparatör under min gymnasietid på 70- talet att. Innan man tar i något som skulle kunna vara strömförande. Så bryter man strömmen (...), kontrollmäter att strömmen är bruten, kontrollerar instrumentet man kontrollmätte med (så det inte var trasigt vid kontrollen). Sedan rör man med en jordad ledning, ex. håller skruvmejseln mellan metallchassit i TVn och det man tänker röra vid, och därefter kan man röra med fingret, och ALDRIG gripa runt något, håll med fingerspetsarna, så att fingrarna glider av om man krampar. Dvs. OM du får en stöt, så skall handen slinta av ifrån det som leder ström när den dras ihop av kramp. Det gäller att inte fastna.

R
Ja, självklart. Skorna isolerar bara mot det du står på. Vad händer om du tar fas med ena handen och något jordat med andra tror du?

Lösningen på problemet är inte isolerande skor utan att bryta fasen när man jobbar i anläggningen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
vad har de skor för namn ? isolerad skyddsskor.
alltså hur kan man veta att sina skor är isolerad för att han ska inte få stöt i sig
Man skall förutsätta att skor inte är isolerande. Även om de var isolerade igår, så kan du ha råkat trampa in en skruv i sulan för 5 minuter sedan.

Sedan hänger det på underlaget också. Om du står mitt på trägolvet så är ju sannolikheten för jordning rätt liten. Om du inte har en pågående vattenläcka iofs...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.