Har ojordade uttag på övervåningen och behöver jord till ett uttag då jag har beställt en ny dator som kommer nu i maj. Som jag förstår det så SKA man ha jordat uttag till en dator.

Min fråga är följade:

Har centralen strax under trappan till övervåningen och det finns massor av lediga anslutningar på jordbryggan, kan man bara dra en separat jordkabel till övervåningen dold i en kabellist och gömd bakom listerna ????

Jag vet att det är riktigt hempul, men jag vill ha en snabb lösning till en början.

Är detta tillåtet ?? :-?

Nej, högst otillåtet.   :'(
Alla uttag i rummet måste jordas och jordledaren måste gå samma väg som övriga ledare till uttagen.

För att uppnå samma elsäkerhet som jordade uttag så kan kan koppla in en isolertansformator mellan uttag och datorprylarna.
Man kan alternativt som en tillfällig åtgärd sätta en portabel jordfelsbrytare i uttaget.
Men dessa åtgärder höjer bara elsäkerheten.
Det är fortfarande risk för att reduktionen av strålningen från skärmen som garanteras av tillverkaren inte uppfylls och datorn stör annan utrustning. Det är upp till tillverkaren att svara på om datorn kan anslutas till ett ojordat uttag. :-?

Nej, det är inte tillåtet.
Däremot finns det inget som säger att en dator måste anslutas till ett jordat uttag, även om det starkt rekommenderas. Dels för stålning från bildskärmen om den har katodstrålerör, med en platt skärm faller det argumentet. Dels för att inte störa annan utrustning. Sist men inte minst av elsäkerhetsskäl om burken har plåtlåda. Men om allt annat är ojordat är det i ett vanligt bostadsrum farligare att ha en jordad pryl än allt ojordat...

Det finns en till mer akut anledning att jorda datorer. På grund av y-kondensatorerna mellan fas/nolla och jord i nätagget så kommer det ligga ca 100V mellan chassit och jord om du inte jordar. Det är visserligen väldigt låg ström, men det är tillräckligt för att grilla komponenter (och ställa till det i nätverk, ljudsystem, m m - lagom kul när det slår gnistor om audiopluggen...).

Nödlösningen om du har ett litet nätverk t.ex. och inte kan dra fram jord är att sätta allt i samma jordade uttagslist så att de åtminstone har samma jordpotential.

Det kan dessutom göra ont i fingrarna om man kopplar ljud eller tv kontakter som har jord.

Fotografen skrev:
Nej, det är inte tillåtet.
Däremot finns det inget som säger att en dator måste anslutas till ett jordat uttag, även om det starkt rekommenderas. Dels för stålning från bildskärmen om den har katodstrålerör, med en platt skärm faller det argumentet. Dels för att inte störa annan utrustning. Sist men inte minst av elsäkerhetsskäl om burken har plåtlåda. Men om allt annat är ojordat är det i ett vanligt bostadsrum farligare att ha en jordad pryl än allt ojordat...
Det är beställt en plattskärm till datorn, så då kanske det inte behövs jordas då ? :-/

Känns ändå lite osäkert, blir väl till att ringa en elare som får dra en kabel i rören som går upp då. :'(

Dyrt, men säkert billligare än havererande datorer.

Är det infällt är det ju ingen konst, fick för mig att det låg utanpå...

Kan säga att mina burkar än så länge (ca 12 år) alltid har varit inkopplade i ojordade uttag utan att haverera på grund av det. Strålnignen från skärmen har säkert varit större än om den suttit i jordat men det är farligt att leva. ;)

Det funkar. Majoriteten av sveriges lägenheter har ojordat och där finns det datorer. Dock kan man få lite lustiga fenomen ibland när man kopplar ihop datorer i olika rum

CHC skrev:
Det finns en till mer akut anledning att jorda datorer. På grund av y-kondensatorerna mellan fas/nolla och jord i nätagget så kommer det ligga ca 100V mellan chassit och jord om du inte jordar. Det är visserligen väldigt låg ström, men det är tillräckligt för att grilla komponenter (och ställa till det i nätverk, ljudsystem, m m - lagom kul när det slår gnistor om audiopluggen...).

Nödlösningen om du har ett litet nätverk t.ex. och inte kan dra fram jord är att sätta allt i samma jordade uttagslist så att de åtminstone har samma jordpotential.
Det slår gnistor om audiopluggen när jag stoppar den i min dator trots att den är jordad. Skrivbordshögtalarna är ju inte jordade utan matas från en transformator. (Som inte heller är jordad. Jävla europluggar!)

Kemi skrev:
Har ojordade uttag på övervåningen och behöver jord till ett uttag då jag har beställt en ny dator som kommer nu i maj. Som jag förstår det så SKA man ha jordat uttag till en dator.

Min fråga är följade:

Har centralen strax under trappan till övervåningen och det finns massor av lediga anslutningar på jordbryggan, kan man bara dra en separat jordkabel till övervåningen dold i en kabellist och gömd bakom listerna ????

Jag vet att det är riktigt hempul, men jag vill ha en snabb lösning till en början.

Är detta tillåtet ?? :-?

vill minnas att man kan dra en seperat jordkabel med minst 4mm (kan även vara 6mm)om den ej är mekaniskt skyddad, ex MK,RK. och mata upp ett rum, samt att byta alla vägguttag och lamputtag till jordade.
Kanske man kan skjuta fast jordkabeln med klammer pistolen som är avsedd för högst 50v, då denn ej räknas som normalt ledande kabel...

Vore intressant att se en sådan installation i verkligheten..... (detta skall dock man inte prova på)

/Richard

Förstår inte riktigt.

Menar du att det skulle vara OK enl. reglerna att jorda alla uttag i ett rum via en separat tråd på 4-6mm?

Även om uttagen i rummet kanske kommer från flera olika säkringar?

(nyfiken, har inga planer på att göra ngt. sådant)

Jo, det är klart att det finns undantag. man kan få dra en separat jordledare om det finns särskilda skäll, den skall då vara mins 2,5kvm om den är skyddad mot mekanisk åverkan och minst 4kvm om den inte är det. 543.1.3

Enligt 544.1 så skall skyddsledaren såvitt det är möjligt alltid dras i samma rör eller ingå i samma kabel som normalt strömförande ledare. Detta är normalt alltid möjligt att uppfylla.

Särskilda skäl kan vara när t.ex matningsystemet till en fastighet skall läggas om från TN-C till TN-S och befintliga kablar skall användas.

Enligt min menning så uppfyller man inte något särskilt skäl i detta fallet utan man borde kunna dra jordledaren i samma rör som normalt strömförande ledare.
:)

hempularen skrev:
Förstår inte riktigt.

Menar du att det skulle vara OK enl. reglerna att jorda alla uttag i ett rum via en separat tråd på 4-6mm?

Även om uttagen i rummet kanske kommer från flera olika säkringar?

(nyfiken, har inga planer på att göra ngt. sådant)
Rent teoretiskt ja, du måste då dimensionera jordledaren mosvarande största fasledaren. 543.1.4 och .1.3
Men se även ovanstående inlägg. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.