Jag har PEM-slang i betongsula och mellan två hus i kanalisation 10 meter. Kan man lägga t ex 4x2,5 mm2. I dessa rör? Storleken varierar från 40 mm till 16 mm.

:confused::rolleyes::rolleyes:

Vanlig kabel går bra, går slangen i marknivå ska det vara EKLK, men lös kopplingstråd (FK) är inte tillåtet (PEM-slangen har nog inget godkännande för det).

Akzid skrev:
Har pem slangen godkänande som kabelskydd då?
Eklk måste numera skyddas mot mekanisk åverkan när den lägges i mark.
[länk]

Till skillnad mot tex ekkj som kan läggas direkt i mark...
[länk]

Även om den inte har godkännade så tror jag nog den skyddar endå:)
Men visst har man väl innan fått lägga eklk direkt i mark?
Nej, mig veterligen har aldrig EKLK fått ligga i mark utan skydd och PEM-slang går bra att använda som skydd, står bl.a. i SS4241437 KABELFÖRLÄGGNING I MARK

Nej, EKLK ska ha skydd och har krävt det så länge jag känner till.

det brukar dock duga med en tryckinpregnerad planka ovanför eklk, men plastslang är ju så klart ljusår bättre, då kabeln lätt kan bytas också

Vanligt att man kör en EKLK genom tryckslangen (PEM) till en dränkpump när man byter ut ejektorskrället. Man behöver ju bara den ena för vattnet och man slipper gräva! :D
Been there, done that. ;)

OK förstår att det skall vara mantlad kabel i uteröret. Vad gäller för PEM i betong då? Är det ok med fk eller ek?

pefo skrev:
Vanligt att man kör en EKLK genom tryckslangen (PEM) till en dränkpump när man byter ut ejektorskrället. Man behöver ju bara den ena för vattnet och man slipper gräva! :D
Been there, done that. ;)
Blir inte det avdelningen sjökabel? ;)

mycke_nu skrev:
Blir inte det avdelningen sjökabel? ;)
Med tanke på vilket skitväder det är så skulle man nog behöva "sjökabel" överallt. :mad:
Inte ens hunden har lust att gå ut... :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.