Jag har sökt men inte funnit något bra svar på om man kan dra cat6-kabel utan rör löst i väggen. Om man kan dra EKK och EKLK borde man väl kunna dra cat6? Jag förstår att det är dåligt för framtida moddningar/uppdateringer av systemet, men i det här fallet handlar det om att lägga den bakom en trälist.

Nätverkskabel får du lägga hur du vill. Mina ligger löst på vinden och bakom lister och under trösklar.

Det viktiga är att du inte gör för snäva radier på böjarna. Under 25mm radie är dumt eftersom det då finns risk att du får betydligt sämre transmissionsprestanda i kabeln.

Jag förstår att det är dåligt för framtida moddningar/uppdateringer av systemet
Å andra sidan tar de en bråkdel av platsen utan rör/slang. Egentligen förstår jag inte varför vi envisas med att lägga allt i slang i en förhoppning om att om 50 år när kablarna skall bytas blir det enklare. Jag var också inne på det spåret tidigare, men min elektriker och jag har många gånger filosoferat kring ämnet. I mitt sista utbygge så har jag fått elefantbensstora kabelstammar p.g.a slangarna istället för tunnare buntar om man körda naket. På snart 15 år (iofs liten tid) så har jag aldrig behövt byta kabel och bara ytterst få slangar/rör kunde återanvändas när vi byggde ut senast.

När vi "bara" hade kraft till brukare och ett fåtal uttag så visst. Numera, nja ...

Så jag hade inte funderat mycket kring det utan kört på.

Redigerat:
Kanske därför att slang och tråd (förutom att vara lite framtissäkert) är billigare att lägga än lös kabel, dessutom går det minst lika fort.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Säkert. Nu var poängen att rör/slang tar en väldig plats när det börjar bli mycket och man utnyttjar sällan "funktionen" med att tråden ligger i slang/rör. Som sagt förr när det var lite kabel så var det säkert en bra idé. Idag med högtalarkablar, nätverk, styrsystem, DMX512, markisstyrning, elektrokromatiska glasrutor, larm, video, sattelit, antenner, övervakningskameror, mm som finns i ett modernt hus .... så växer det snabbt i omfång.

Att det är billigare hör rimligen samman med att det är vad som används. Hade friliggande varit vanligare hade det varit billigast också ... och logiskt ännu billigare utan en extra komponent som flexslangen i materialet.

Det här vet du säkert bättre än jag hur det är numera, men för många år sedan var jag hemma hos en Amerikansk vän när de drog elen i hans hus. De använde friliggande med flera trådar i samma kabel (som en tjock flatkabel) i olika färger och det gick som tåget. Då var det betydligt billigare att göra så än använda "conduit". Enligt min vän användes bara "conduit" i kommersiella byggnader och kontor där man ändrade ofta.

Men nu blev det väldigt OT. Bara min och min elektrikers funderingar. Det blev dessutom draget i huset med slangar eftersom det är normen här hemma.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.