Och jag skulle nog göra som tidigare föreslagits sätta dit 25 A och sedan sova gott, 20 funkar troligen också men då få en lite oroligare sömn.
Ps
Helt utan fakta och bara på magkänsla.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
A
5500w är dock den avgivna aktiva effekten, P2 på motor axeln.

Jag läser i databladet för pumpen att verkningsgraden är 89,2% så den tillförda aktiva effekten P1 blir 5500/0,892~6200w.

Fast man kanske redan tagit höjd för det.
Vet inte riktigt om kontaktorer anger sin specade märkeffekt enligt motorns effekt P2? Det är nog klokt att inte ligga på gränsen här som någon nämnt.

Schneider kontaktor:
motoreffekt kW
5,5 kW at 380...400 V AC 50/60 Hz (AC-3)
5,5 kW at 415...440 V AC 50/60 Hz (AC-3)
Direktstart av kortsluten motor.

[Ie] märkdriftström
12 A (at <60 °C) at <= 440 V AC AC-3 for effektkrets

Är motorskyddsbrytaren rätt inställd?
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kontaktorer i den storleken går ej att reparera.
Och du ska absolut inte trycka in en kontaktor för hand för det är ett effektivt sätt att förstöra den på.
Jag har ingen avsikt att reparera den, bara verifiera att det faktiskt var den som var trasig, för närvarande är det bara en kvalificerad gissning efter som pumpen inte kör och motorskyddet inte har löst ut. Han som böt den sist visade hu man kunde testa den genom att trycka in knappen, nåväl en till minus poäng till på deras konto.
Men det måste väl finnas något sätt att felsöka på, kan man mäta på något sätt eller?
 
A avh67f skrev:
5500w är dock den avgivna aktiva effekten, P2 på motor axeln.

Jag läser i databladet för pumpen att verkningsgraden är 89,2% så den tillförda aktiva effekten P1 blir 5500/0,892~6200w.

Fast man kanske redan tagit höjd för det.
Vet inte riktigt om kontaktorer anger sin specade märkeffekt enligt motorns effekt P2? Det är nog klokt att inte ligga på gränsen här som någon nämnt.

Schneider kontaktor:
motoreffekt kW
5,5 kW at 380...400 V AC 50/60 Hz (AC-3)
5,5 kW at 415...440 V AC 50/60 Hz (AC-3)
Direktstart av kortsluten motor.

[Ie] märkdriftström
12 A (at <60 °C) at <= 440 V AC AC-3 for effektkrets

Är motorskyddsbrytaren rätt inställd?
Ingen aning, jag har då inte rört den i alla fall, kan mycket väl vara så att de som böt till den kraftigare motorn inte justerade om motorskyddsbrytaren. Känns som om det börjar bli läge för en ny elektriker (istället för en pumpservice kille) att komma och ta en titt. Vi ska ju ändå ha ut en för att säkra ner.
 
E elmont skrev:
Och jag skulle nog göra som tidigare föreslagits sätta dit 25 A och sedan sova gott, 20 funkar troligen också men då få en lite oroligare sömn.
Ps
Helt utan fakta och bara på magkänsla.
börjar luta åt det också, det är liksom inte så feta arvoden i styrelsen att det är värt förlorad nattsömn för att spara 200:- i månaden åt medlemmarna :-) Finns roligare saker att göra än att gå och byta huvudsäkring titt som tätt. Tyvärr så ger det ju inget att provköra med mindre säkringar nu då stora motorn är ur funktion.
 
I ivp skrev:
Jag har ingen avsikt att reparera den, bara verifiera att det faktiskt var den som var trasig, för närvarande är det bara en kvalificerad gissning efter som pumpen inte kör och motorskyddet inte har löst ut. Han som böt den sist visade hu man kunde testa den genom att trycka in knappen, nåväl en till minus poäng till på deras konto.
Men det måste väl finnas något sätt att felsöka på, kan man mäta på något sätt eller?
Spänningsprovare / multimeter och strömtång är bra att ha vid felsökning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enligt den artikeln så är ju DP12 alldeles för klen och det behöver vara minst DP25 med AC4 användning med täta start/stop. Startströmmen på pumpmotorer kan vara upp till 10 ggr märkströmmen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det räcker gott att utgå från AC 3 i TS fall. En riktigt kluddig guide utgående från autoöversättning och notdamerikanska förhållanden.

Lite kraftigare kontaktor hade inte skadat men att som tydligen både felsökaren och TS gjort dvs manövrera genom att trycka ger snart att några hundratusen normalmanövrar går upp i rök. Om det startar-stoppar så ofta att det ger problem med kontaktorn får man kolla vifare på tec hydroforer, backventiler osv på rörsidan. TS kunde ha bra nytta av en enkel strömtång för lite mätning av driftsyrömmen i olika fall och jämnhet mellan faser osv längt bättre och enklare än kludd med Shelly mm. En pump är en snäll start så peakarna är nära de teoretiska för en start i tomgåmg.

En enkel mjukstartare är ofta en bra lösning i de här fallen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
A
Kanske en liten förklaring till förkortningen ac-3 som upprepats i tråden några gånger.

AC-3 - This category applies to squirrel cage motors with breaking during normal running of the motor.

On closing, the contactor makes the inrush current, which is about 5 to 7 times the rated full load current of the motor.
On opening, the contactor breaks the rated full load current of the motor.


En kontaktor måste alltså vara gjord för den typen av last som kopplas in genom den. I detta fallet verkar den vara det vilket är lite besynnerligt.

Gk100: hade du valt samma kontaktor 5,5 kW/12A till denna pump? Eller ska man tänka minst ett steg högre i dessa fall?
 
Redigerat:
Tack för alla svar och ideer, fan vad jag älskar det här forumet. Kommer väl en ta en stund att smälta all information om det fortsätter i den här takten.

Det är ju ingen panik med kontaktorn så länge den andra pumpen kör, mer än att jag skulle vilja börja provköra med lägre huvudsäkring och stora motorn så snart som möjligt så vi kan få ut en elektriker som byter passdelarna. Hade ju varit trevligt att göra allt i ett svep när man ändå har en elektriker på plats men det känns riktigt dumt att skippa steget med att provköra med mindre säkringar en stund så man enkelt kan gå upp igen om det strular. Jag skulle ju iofs kunna provköra med 25A och lilla pumpen och om det strular när vi får igång stora så kan man ju alltid slå av A/B automatiken och köra med lilla tills elektrikern kan komma ut och säkra upp igen.

GK100 GK100 skrev:
TS kunde ha bra nytta av en enkel strömtång för lite mätning av driftsyrömmen i olika fall och jämnhet mellan faser osv längt bättre och enklare än kludd med Shelly mm. En pump är en snäll start så peakarna är nära de teoretiska för en start i tomgåmg.
TS bangar aldrig ett nytt verktyg eller instrument men det verkar ju inte finnas någon övre gräns för strömtänger, känns inte motiverat med en fluke för 15 papp. Är tex Schneider electrical digatal cat III för 445:- spänn på bauhaus bra nog eller ska man lägga nån tusenlapp på någon av Flukes instegsmodeller. Är det någon finess man absolut vill ha i en strömtång som inte de billiga har?

Att mäta och felsöka med shellyn är inte någon höjdare, väldigt klumpiga klämmor men för att samla på sig data under lite längre tid så funkar den ju fint även om jag inte har koll på vilken nogrannhet den har.
 
Den duger nog till att mäta driftsströmmen med hygglig noggrannhet, så länge den är sinusformad...

Vill du ha ett instrument som är mer exakt och användbart är en läckströmstång t.ex Kyoritsu 2433R. Då kan du felsöka besvärliga fel som får JFBn att lösa. Det kostar en den ja. Fluke är väl bra men oftast ganska överprissatta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
manövrera genom att trycka ger snart att några hundratusen normalmanövrar går upp i rök
Vad beror det på? Inte tillräckligt distinkt manöver?
 
I ivp skrev:
Tack för alla svar och ideer, fan vad jag älskar det här forumet. Kommer väl en ta en stund att smälta all information om det fortsätter i den här takten.

Det är ju ingen panik med kontaktorn så länge den andra pumpen kör, mer än att jag skulle vilja börja provköra med lägre huvudsäkring och stora motorn så snart som möjligt så vi kan få ut en elektriker som byter passdelarna. Hade ju varit trevligt att göra allt i ett svep när man ändå har en elektriker på plats men det känns riktigt dumt att skippa steget med att provköra med mindre säkringar en stund så man enkelt kan gå upp igen om det strular. Jag skulle ju iofs kunna provköra med 25A och lilla pumpen och om det strular när vi får igång stora så kan man ju alltid slå av A/B automatiken och köra med lilla tills elektrikern kan komma ut och säkra upp igen.


TS bangar aldrig ett nytt verktyg eller instrument men det verkar ju inte finnas någon övre gräns för strömtänger, känns inte motiverat med en fluke för 15 papp. Är tex Schneider electrical digatal cat III för 445:- spänn på bauhaus bra nog eller ska man lägga nån tusenlapp på någon av Flukes instegsmodeller. Är det någon finess man absolut vill ha i en strömtång som inte de billiga har?

Att mäta och felsöka med shellyn är inte någon höjdare, väldigt klumpiga klämmor men för att samla på sig data under lite längre tid så funkar den ju fint även om jag inte har koll på vilken nogrannhet den har.
Man kommer långt och kan ha stor nytta av tex den typen du nämner från Bauhaus men är man intresserad och vill tex hålla koll på läckströmmar är typen Bo länkat bra. En annan variant ofta nämnd på forumet är UNI-T strömtång ned kombinerad spännings och resistansmätning det är bra val för hempulare med vettigt pris också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.