3 300 läst ·
49 svar
3k läst
49 svar
Kan man dimensionera huvudsäkring utifrån HAN-ports data?
status uppdatering, jag tror att kontaktorn till "stora" pumpen har gått sönder (igen) så allt data hittils har nog varit på "lilla" 4.4kW pumpen. Jag satte precis på min shelly 3em amperemeter på faserna till båda motorerna och när jag skulle provköra genom att trycka in knappen på kontaktorn så var det bara den lilla som gick igång, knappen på stora kontaktorn var helt stum. Jag upptäckte det eftersom jag stängde av A/B automatiken och satte vredet från "auto" (som ska växla mellan pumparna) till till "A" som bara ska köra stora pumpen och sen gick jag ner igen efter en stund för att kolla och då hade trycket gått ner långt under tryckvakten (utan att larmet gått, men det tror jag bara övervakar motorskydden).
Vänstra kontaktorn "Schneider TeSys" är för "stora" pumpen, och det är den som strulat tidigare.
Kan man felsöka kontaktorn mer än att bara ta bort skyddsluckan och trycka på knappen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänstra kontaktorn "Schneider TeSys" är för "stora" pumpen, och det är den som strulat tidigare.
Kan man felsöka kontaktorn mer än att bara ta bort skyddsluckan och trycka på knappen?
Man får montera bort kontaktorn och ta isär den och studera delarna med förstoringsglas. Då kan man se hur illa det är om det inte bara syns med ögonen. Mäta spänningsfallet mellan in och ut på kontaktorn när den är dragen är en början för att se konditionen.
Det är något riktigt dassigt med den där kontaktorn. Jag hittade en faktura i mailen, vi bytten den i december 2022, och redan då så reagerade vi på att det inte alls var länge sen sist den böts förra gången. Kan tillägga vi vi pröjsade 8915:- för bytet förra gången!!! 7h + 1h service bil, visst då ingick det "felsökning" men jävlar vad jag inte kommer ringa den firman igen på måndag.J Josth skrev:
intressant, "KONTAKTOR 12A 5.5KW 230VAC LC1D12P7" som den heter på fakturan känns ju som om det skulle passsa en 5.5kW motor, men jag har börjat tappa förtroendet för den firman redan innan det här. Jag var inte med i styrelsen då man uppgraderade en av pumparna till 5.5kW (i original elschemat så är det 2 st 4.4kW pumpar) men jag tror det var så att vi hade kört utan redundans ett tag och helt plötsigt var båda trasiga och de hade 5.5kW på lager men inte 4.4kW...E elmont skrev:
Har du effektdebitering eller på väg att få det? I Göteborg (och kanske på andra ställen) är det samma avgift upp till 63 A, men debitering enligt effekttariff tillkommer. Då kanske det inte är värt att ändra?
Edit: men det kan ju vara olika om man inte är privatperson och det kan ju ändå vara värt att försöka hålla nere toppar.
Edit: men det kan ju vara olika om man inte är privatperson och det kan ju ändå vara värt att försöka hålla nere toppar.
Nej vi har vanlig fast nätavgift. Jag har inte sett någon info om att Ellevio kommer tvinga oss till effektdebitering. Vi har inga direkta möjligheter att styra förbrukningen, vi skulle behöva löjligt stora hydroforer för att slippa köra pumparna när alla andra använder ström. Svårt att få folk att inte duscha på morgonen genom att lägga en lapp i brevlådanJ jahallåja skrev:
Det är EU-krav på effekttaxa införs senast år 2027. Frågan är då hur Ellevio väljer att utforma den. Men motorernas effekt är ju inte jättehög, det är mest startströmmen som blir väldigt hög på pumpmotorer. Tur att det inte blir startström-taxa. Då hade det passat med mjukstart.I ivp skrev:Nej vi har vanlig fast nätavgift. Jag har inte sett någon info om att Ellevio kommer tvinga oss till effektdebitering. Vi har inga direkta möjligheter att styra förbrukningen, vi skulle behöva löjligt stora hydroforer för att slippa köra pumparna när alla andra använder ström. Svårt att få folk att inte duscha på morgonen genom att lägga en lapp i brevlådan![]()
ja vi lär ju göra något innan dess, varje månad som går så tickar det 1895:- i nätavgift för 63A som antagligen skulle kunna vara 25A som kostar 565:- i månaden. Jag hara bara tagit in offert från en firma på nedsäkring än, men de skulle ha minimidebitering på 1700:-, så det spar vi ju nästan in första månaden...J Josth skrev:
om vi släpper kontakorn för en stund så har strömmätningen på lilla pumpen med en shelly 3em tuggat på i en timme nu, vi har haft 7 påfyllningar på under timme så det börjar nog bli dags att lufta hydroforerna snart även om fredag kväll är "peak usage". Prickar av startströmtopparna mycket oftare nu än när jag läste av HAN porten var 15:e sekund.
Kontaktorer i den storleken går ej att reparera.I ivp skrev:status uppdatering, jag tror att kontaktorn till "stora" pumpen har gått sönder (igen) så allt data hittils har nog varit på "lilla" 4.4kW pumpen. Jag satte precis på min shelly 3em amperemeter på faserna till båda motorerna och när jag skulle provköra genom att trycka in knappen på kontaktorn så var det bara den lilla som gick igång, knappen på stora kontaktorn var helt stum. Jag upptäckte det eftersom jag stängde av A/B automatiken och satte vredet från "auto" (som ska växla mellan pumparna) till till "A" som bara ska köra stora pumpen och sen gick jag ner igen efter en stund för att kolla och då hade trycket gått ner långt under tryckvakten (utan att larmet gått, men det tror jag bara övervakar motorskydden).
[bild]
Och du ska absolut inte trycka in en kontaktor för hand för det är ett effektivt sätt att förstöra den på.