Magnus E K
Kreosotimpregnerade el-/telestolpar är inte tillåtna att återanvända för andra ändamål.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Kreosotimpregnerade el-/telestoplar är inte tillåtna att återanvändas för andra ändamål.
OT: Man får väl inte köra för fort eller gå mot "röd gubbe" heller?
( Att ta för allvarligt på "vad som är tillåtet" kan göra att det man bygger får för kort livslängd)

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Kreosotimpregnerade el-/telestolpar är inte tillåtna att återanvända för andra ändamål.
Bara när myndigheterna vet om det.

• Gilla
  • Älska
Bitterhetsakademin och 5 till
  • Laddar…
Kan inget om juridiken, men vad händer när det välter för att "stubben" har ruttnat? Tall borde fungera hyfsat, men skulle inte testa detta med gran eller björk.
Dick Proenneke hade sin i c a 30 år och står fortfarande kvar efter att den skänktes till National Park Service i Alaska, självfallet med visst återkommande underhåll.
Man kan se den från 09:27 i filmen. För övrigt en praktisk åtgärd för en säker förvaring.

Så lek då med tanken att man bygger ett förråd på en betongpelare, i detaljplanerat område...

Eftersom grunden max tar upp 1 kvm, är det så
man ska tolka det eftersom regelverket gäller grundens storlek och höjden gör att marken kan användas under.

Eller ska det räknas som trädkoja som har nämnts ovan?

TRJBerg
Såvitt jag förstått så räknas byggyta här utifrån golv/väggar projicerade rakt ner på marken. Att den står på en stolpe/trädstam är ovidkommande.
Relaterat så har det har varit exempel här på BH när altaner med viss höjd från marken räknats som bygglovsutrymme s a s.
Sedan kommer höjden in för vad kommunens byggnadsavdelning tillåter.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Var med i en diskussion och ämnet var så intressant att jag ställer frågan här.

Om man vill bygga en njalla, omfattas den då av bygglov?

En njalla är en förrådsbyggnad, främst använd långt norrut, som är byggd på en avkapad stående trädstam ett par meter upp i luften.

Tanken är att kunna förvara mat mm så att tex inte björn och andra djur ska komma åt dem.

Nu till frågan: eftersom man bygger uppe i luften, på ett befintligt träd, finns det några restriktioner byggnadslovsmässigt eller på andra sätt?

I princip skulle man kunna ha flera förråd/gästhus på det här sättet om man har en tomt med många träd, utan att det påverkar byggytan.

Bild på en njalla från Wikipedia:
[bild]
Alla bygnader som är tillåtna skall väl vara i marknivå!

M marikristin skrev:
Alla bygnader som är tillåtna skall väl vara i marknivå!
Jasså? Vart hittar du den regeln?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Såvitt jag förstått så räknas byggyta här utifrån golv/väggar projicerade rakt ner på marken. Att den står på en stolpe/trädstam är ovidkommande.
Relaterat så har det har varit exempel här på BH när altaner med viss höjd från marken räknats som bygglovsutrymme s a s.
Sedan kommer höjden in för vad kommunens byggnadsavdelning tillåter.
Riktigt så enkelt är det inte. Den exakta definitionen av byggnadsarea är tydligen hemlig om man inte betalar 2000:- för standarden, men i princip lyder den så här:

"Den beräknas som en horisontalprojektion av byggnadens fasadliv närmast marken och inkluderar även utskjutande delar som påverkar användbarheten under sig"

I praktiken innebär det att utskjutande delar som sitter så pass högt upp att de inte påverkar användbarheten av marken under inte ingår i arean.
Det är därför t ex balkonger inte räknas med om de sitter högre upp än 3 meter från marken. Samma sak borde gälla här - En byggnad på en stolpe som är minst tre meter hög påverkar inte användbarheten av marken under sig och räknas således inte in i byggnadsarean.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Kan inget om juridiken, men vad händer när det välter för att "stubben" har ruttnat? Tall borde fungera hyfsat, men skulle inte testa detta med gran eller björk.
trä som har ett tak dvs inte blir utsatt för vind/väder ruttnar inte. behandlar man den med tjära/olja osv håller den ännu längre. därför står fortfarande många timmerhus som är flera hundra år gamla.

S Saelen skrev:
Var med i en diskussion och ämnet var så intressant att jag ställer frågan här.
Om man vill bygga en njalla, omfattas den då av bygglov?

bara att fråga kommunen

Magnus E K
D Daos69 skrev:
trä som har ett tak dvs inte blir utsatt för vind/väder ruttnar inte. behandlar man den med tjära/olja osv håller den ännu längre. därför står fortfarande många timmerhus som är flera hundra år gamla.
Trä som får chans att torka ja (har själv 9 år gamla pallar av obehandlat virke som jag ställt ut i naturen), men döda träd har ju kontakt med marken och är kalas för diverse svampar och insekter och verkar brytas ner fort (de flesta trädsorter).

D Daos69 skrev:
Nu talar vi om en jordfast stubbe eller en nedgrävd påle. Då är det helt annorlunda.

H heimlaga skrev:
Bara när myndigheterna vet om det.
Och deras gamla impregneriade gamla stolpar och landgångar lämnar de lite överallt i naturen där jag bor.
Både gamla telestolpar, spångar och elstolpar mm ligger och sjunker ner i marken i kommunen jag bor i.

Så jag skulle bry mig lite mer iaf. Använda virket till det jag behöver det till men sedan "återvinna" det den dagen jag river.

Magnus E K
Huddingebo Huddingebo skrev:
Och deras gamla impregneriade gamla stolpar och landgångar lämnar de lite överallt i naturen där jag bor.
Både gamla telestolpar, spångar och elstolpar mm ligger och sjunker ner i marken i kommunen jag bor i.

Så jag skulle bry mig lite mer iaf. Använda virket till det jag behöver det till men sedan "återvinna" det den dagen jag river.
Även om det inte är akut farligt luktar det ju så pass starkt att jag vet inte vad man skulle kunna använda det till på en vanlig villatomt. Har själv sanerat bort och kört till en ÅVC en massa gamla slipers som tidigare stjärnor till ägare använt som bl a grund till en friggebod (stank kraftigt där inne).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.