Lite otydligt ämne men jag ska sätta upp motoriserade markiser och för att slippa dra kablar på fasaden undrar jag om jag kan borra hål genom ytterväggen för att få ut elen?

Jag bor i ett nybyggt trähus och ovanför fönstret på insidan sitter ett DCL-uttag och jag funderar på om jag i det kan borra mig ut genom det?

Om svaret är ja, räcker det att täta med silikon eller hur gör jag tätningen korrekt?

Något annat att tänka på?

L Lund skrev:
Lite otydligt ämne men jag ska sätta upp motoriserade markiser och för att slippa dra kablar på fasaden undrar jag om jag kan borra hål genom ytterväggen för att få ut elen?

Jag bor i ett nybyggt trähus och ovanför fönstret på insidan sitter ett DCL-uttag och jag funderar på om jag i det kan borra mig ut genom det?

Om svaret är ja, räcker det att täta med silikon eller hur gör jag tätningen korrekt?

Ja du kan borra rakt ut och täta med silikon.

A
Vad är det för märkström på markisen?

Jag tycker inte man bör borra genom dosor då man förstör dosans integritet då.
Det kanske går att förlägga kabeln på kallvinden istället och borra sig ut därifrån.

Det blir nog svårt att få det tätt när du borrar ut och genom diffusionsspärr mm. Man får nog acceptera att man sabbar detta då.

D
L Lund skrev:

Ja, det går. Jag har gjort så på två ställen, dels för el till en kanalfläkt, dels för uttag och belysning på altan. Borra inifrån uttaget, helst lite snett nedåt så att ev fukt åker utåt. Ha silikon längst ut för att täta. Jag har dock ett stenhus, så tänk på att du gör hål i eventuell fuktspärr när du borrar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.