912 läst ·
3 svar
912 läst
3 svar
Kan man borra hål i yttervägg för att ta el från insidan?
Lite otydligt ämne men jag ska sätta upp motoriserade markiser och för att slippa dra kablar på fasaden undrar jag om jag kan borra hål genom ytterväggen för att få ut elen?
Jag bor i ett nybyggt trähus och ovanför fönstret på insidan sitter ett DCL-uttag och jag funderar på om jag i det kan borra mig ut genom det?
Om svaret är ja, räcker det att täta med silikon eller hur gör jag tätningen korrekt?
Något annat att tänka på?
Jag bor i ett nybyggt trähus och ovanför fönstret på insidan sitter ett DCL-uttag och jag funderar på om jag i det kan borra mig ut genom det?
Om svaret är ja, räcker det att täta med silikon eller hur gör jag tätningen korrekt?
Ja du kan borra rakt ut och täta med silikon.L Lund skrev:Lite otydligt ämne men jag ska sätta upp motoriserade markiser och för att slippa dra kablar på fasaden undrar jag om jag kan borra hål genom ytterväggen för att få ut elen?
Vad är det för märkström på markisen?
Jag tycker inte man bör borra genom dosor då man förstör dosans integritet då.
Det kanske går att förlägga kabeln på kallvinden istället och borra sig ut därifrån.
Det blir nog svårt att få det tätt när du borrar ut och genom diffusionsspärr mm. Man får nog acceptera att man sabbar detta då.
Jag tycker inte man bör borra genom dosor då man förstör dosans integritet då.
Det kanske går att förlägga kabeln på kallvinden istället och borra sig ut därifrån.
Det blir nog svårt att få det tätt när du borrar ut och genom diffusionsspärr mm. Man får nog acceptera att man sabbar detta då.
Ja, det går. Jag har gjort så på två ställen, dels för el till en kanalfläkt, dels för uttag och belysning på altan. Borra inifrån uttaget, helst lite snett nedåt så att ev fukt åker utåt. Ha silikon längst ut för att täta. Jag har dock ett stenhus, så tänk på att du gör hål i eventuell fuktspärr när du borrar.L Lund skrev:Lite otydligt ämne men jag ska sätta upp motoriserade markiser och för att slippa dra kablar på fasaden undrar jag om jag kan borra hål genom ytterväggen för att få ut elen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Borra hål på yttervägg på souterrängvägg till vatten till stugan.
Vatten & Avlopp -
Hjälpmedel eller knep för att borra genom yttervägg med hålsåg?
Verktyg & Maskiner -
Borra hål genom yttervägg i lättbetong för nätverkskabel
Stenhus -
Fylla igen hål i yttervägg och sen borra i lagningen
Byggmaterial & Byggteknik -
Kostnad för att borra 15cm hål i yttervägg av puts?
Fasad