10 733 läst ·
77 svar
11k läst
77 svar
Kan man be om extra ifall en rörmockare är på plats?
Det är många företag idag som har kortare beslutsvägar än så. Som rörmokare sköter man ofta kundkontakten själv idag. Vi är ute och jobbar, sammanställer fakturaunderlaget med material och tid, och skickar in det digitalt till kontoret.B ByggPlankan skrev:
Ett extrajobb som tillkommer, skickar man ju givetvis en separat faktura på. Sedan om den ska gå via en huvudentreprenör eller direkt till kund, beror på vad som avtalats. Går den via huvudentreprenör så lägger de vanligtvis på 10-15% på summan.
”Vem ska man prata med på ett företag om inte en som är anställd där menar du?”Alfredo skrev:
Rörmokaren representerar naturligtvis det företag han är anställd av och det företag TS har (möjligen indirekt) beställt jobbet från. Vem ska man prata med på ett företag om inte en som är anställd där menar du?
Min åsikt är rörmokaren helt självklart får anses ha ställningsfullmakt att företräda företaget vid denna typ av tilläggsbeställningar och anser denne att han saknar behörighet/befogenhet är det upp till denne att upplysa TS om detta.
Sen säger i alla fall inte jag att det är självklart att det passar att extrajobbet görs direkt men jag anser det fullkomligt självklart att TS kan fråga utan att någon rimligen kan se detta som minsta konstigt.
Vanligtvis pratar man affärer med den man gjort upp affären med eller med någon arbetsledare som tagit över kundkontakten efter att avtal tecknats.
Om jag tolkar Ts rätt så har han ett avtal med någon firma som nu anlitat en rörfirma för att utföra rörarbetet. En ue helt enkelt.
Att då gå förbi den firma man har avtalet med och försöka göra en separat affär med en anställd på rörfirman är enligt mig helt fel väg att gå.
Nu kommer nog de flesta ha respekt för frågan ändå eftersom vi pratar om en konsument som kanske inte vet bättre.
Nu är den här typen av frågor inte ett nytt fenomen så företag som varit med en stund vet exakt hur dom ska handskas med kunder som försöker gå förbi företaget dom har avtal med.
Nu är inte svartjobb lika vanligt som förr. Men förr var det vanligt att folk försökte få anställda att utföra lite ”extra arbeten” på sidan om. Givetvis visste de flesta företagare även om detta och hade tydliga regler kring detta.
Nu var faktiskt anledningen till att jag skrev ett inlägg i denna tråd en helt annan.
Det kändes så självklart i många inlägg att man kvällen innan bara kunde komma på lite extraarbeten utöver det som var avtalat. Nästan självklart skulle hantverkaren också utföra detta. Såg inte ett inlägg som reagerade på Ts fråga om att ställa frågan till någon han inte hade avtal med.
I relation till andra trådar där man ofta läser hur otroligt dåliga hantverkare är på att planera och ofta är försenade så blev jag lite förvånad över med vilken självklarhet det verkar vara att komma på lite extra beställningar kvällen innan.
Men frågan är givetvis fri och hantverkaren som tillfrågas är den som avgör hur frågan skall besvaras eller tas vidare.
L lordi skrev:Det är många företag idag som har kortare beslutsvägar än så. Som rörmokare sköter man ofta kundkontakten själv idag. Vi är ute och jobbar, sammanställer fakturaunderlaget med material och tid, och skickar in det digitalt till kontoret.
Ett extrajobb som tillkommer, skickar man ju givetvis en separat faktura på. Sedan om den ska gå via en huvudentreprenör eller direkt till kund, beror på vad som avtalats. Går den via huvudentreprenör så lägger de vanligtvis på 10-15% på summan.
Vill man inte hamna i onödiga konflikter med privatpersoner gör man nog klokast i att inte låta anställda hantverkare ta emot extrabeställningar på plats för att sedan bara rapportera in extra tid och material.
Är det dessutom en huvudentreprenör emellan där påslag skall till blir det ännu mer komplicerat. En ue kan inte göra egna avtal som sedan ska gå via en annan firma om man med säkerhet vill försöka få betalt.
Visst kan det fungera om anställda får extrabeställningar direkt på plats men det kräver en del om det ska bli rätt och riktigt.
Jag behöver inte läsa en massa trådar i ämnet, då jag har erfarenhet från verkligheten.,Jag förstår inte varför en anställd inte skulle kunna kan ta på sig ett extra-jobb? Vi gör det hela tiden.B ByggPlankan skrev:Jag förstår exakt vad du menar. Tror du kanske missat lite trådar i detta forum?
Vill man inte hamna i onödiga konflikter med privatpersoner gör man nog klokast i att inte låta anställda hantverkare ta emot extrabeställningar på plats för att sedan bara rapportera in extra tid och material.
Är det dessutom en huvudentreprenör emellan där påslag skall till blir det ännu mer komplicerat. En ue kan inte göra egna avtal som sedan ska gå via en annan firma om man med säkerhet vill försöka få betalt.
Visst kan det fungera om anställda får extrabeställningar direkt på plats men det kräver en del om det ska bli rätt och riktigt.
Att allt måste gå genom ”chefen” är ett förlegat sätt att arbeta. Så gör man fortfarande i en del andra länder, där man har kvar den gamla hackordningen med chefer, mellanchefer, och fotfolk.
Det är inget komplicerat alls det här, så jag förstår inte varför diskussionen uppstått.
Det är ju bara att öppna en ny arbetsorder. Vi gör det digitalt men det går ju att göra det på papper också.
Förr hade vi ÄTA-blanketter som kunden kunde signera som ett bevis på att de godkänt extrajobbet.
Redigerat:
Jag tror vi missförstår varandra en smula. Det är klart att det går att lösa att en anställd kommer överens med kund. Men det kräver lite mer än att öppna upp en arbetsorder i sitt interna system så det inte blir konflikter efteråt med kund. I Ts fall så blir det ännu mer komplicerat eftersom ”ditt” företag inte ens har ett ursprungligt avtal med kunden.L lordi skrev:Jag behöver inte läsa en massa trådar i ämnet, då jag har erfarenhet från verkligheten.,Jag förstår inte varför en anställd inte skulle kunna kan ta på sig ett extra-jobb? Vi gör det hela tiden.
Att allt måste gå genom ”chefen” är ett förlegat sätt att arbeta. Så gör man fortfarande i en del andra länder, där man har kvar den gamla hackordningen med chefer, mellanchefer, och fotfolk.
Det är inget komplicerat alls det här, så jag förstår inte varför diskussionen uppstått.
Det är ju bara att öppna en ny arbetsorder. Vi gör det digitalt men det går ju att göra det på papper också.
Förr hade vi ÄTA-blanketter som kunden kunde signera som ett bevis på att de godkänt extrajobbet.
Flera skribenter i denna tråd råder Ts att dessutom avtala om pris på arbete och material. Om anställda på ditt företag har kommit så långt att ni har den befogenheten är det bara att lyfta på hatten för er chef.
Att göra en Äta på löpande räkning är en sak. Särkilt om hela arbetet från början skett på löpande räkning.
Många av de trådar jag tänker på i detta forum och även en del inlägg i denna tråd tar upp Tim debitering, kostnad för material och Servicebil.
Men är detta klart och tydligt även när en anställd utför en Äta utan ”Chefens” eller företaget som har avtalets inblandning så är jag den första att gratulera till ett bra system inom ert företag.
Ja vi lever inte på 30-talet längre när man stod med mössan i hand och väntade på chefens order. Det förväntas att man kan sköta sig själv.B ByggPlankan skrev:Jag tror vi missförstår varandra en smula. Det är klart att det går att lösa att en anställd kommer överens med kund. Men det kräver lite mer än att öppna upp en arbetsorder i sitt interna system så det inte blir konflikter efteråt med kund. I Ts fall så blir det ännu mer komplicerat eftersom ”ditt” företag inte ens har ett ursprungligt avtal med kunden.
Flera skribenter i denna tråd råder Ts att dessutom avtala om pris på arbete och material. Om anställda på ditt företag har kommit så långt att ni har den befogenheten är det bara att lyfta på hatten för er chef.
Att göra en Äta på löpande räkning är en sak. Särkilt om hela arbetet från början skett på löpande räkning.
Många av de trådar jag tänker på i detta forum och även en del inlägg i denna tråd tar upp Tim debitering, kostnad för material och Servicebil.
Men är detta klart och tydligt även när en anställd utför en Äta utan ”Chefens” eller företaget som har avtalets inblandning så är jag den första att gratulera till ett bra system inom ert företag.
Det spelar ju ingen roll om man inte har ett ursprungligt avtal med kunden, nu handlar det ju om ett nytt jobb som inte ingår i den ursprungliga entreprenaden.
Vill man kan man ju göra en ÄTA på den ursprungliga entreprenaden, men då får man ju ha en dialog med huvudentreprenören.
Som ett exempel så gör vi ofta arbeten för försäkringsbolag. Då händer det ibland att kunden vill ha något extra gjort, eller uppgradera något som försäkringen inte täcker.
Då gör vi helt enkelt en ny arbetsorder direkt till kunden. Vill denne ha en offert innan, så löser vi det med.
Jag kan faktiskt inte se skillnaden på om jobbet går via min chef, eller om jag tar emot beställningen själv.
Jag och min chef är anställda på samma företag och jobbar mot samma mål.
Om det skulle handla om stora pengar, så är det självklart en helt annan sak, men nu pratar vi om en extra ventil som ska monteras.
Vad skulle Ts extra jobb kosta enligt dig?L lordi skrev:Ja vi lever inte på 30-talet längre när man stod med mössan i hand och väntade på chefens order. Det förväntas att man kan sköta sig själv.
Det spelar ju ingen roll om man inte har ett ursprungligt avtal med kunden, nu handlar det ju om ett nytt jobb som inte ingår i den ursprungliga entreprenaden.
Vill man kan man ju göra en ÄTA på den ursprungliga entreprenaden, men då får man ju ha en dialog med huvudentreprenören.
Som ett exempel så gör vi ofta arbeten för försäkringsbolag. Då händer det ibland att kunden vill ha något extra gjort, eller uppgradera något som försäkringen inte täcker.
Då gör vi helt enkelt en ny arbetsorder direkt till kunden. Vill denne ha en offert innan, så löser vi det med.
Jag kan faktiskt inte se skillnaden på om jobbet går via min chef, eller om jag tar emot beställningen själv.
Jag och min chef är anställda på samma företag och jobbar mot samma mål.
Om det skulle handla om stora pengar, så är det självklart en helt annan sak, men nu pratar vi om en extra ventil som ska monteras.
Det är svårt att säga då jag inte vet hur det ser ut. Storlek på ventil, hur lätt det är att stänga vattnet mm. Behöver man stänga hela huset, om det handlar om en lägenhet?B ByggPlankan skrev:
Men ponera att det endast är en 15 mm minikulventil som ska kapas in på ett rör, synligt. Vattenavstängning är lätt åtkomlig.
Vi debiterar minimum en timme. Då skulle det hamna på 868 kr inklusive 1 st VA minikulventil.
Bilkostnad utgår, då vi ändå är på plats för det ursprungliga jobbet.
Formellt helt oantastligt och jag skulle inte klaga, men...L lordi skrev:
Hade jag ändå hantverkaren där på ett större jobb som jag (indirekt möjligen) beställt skulle jag tycka det vara girigt att debitera en extra timma för max tio minuters extra jobb.
För kommande uppdrag skulle jag komma ihåg den som glatt sa "det struntjobbet bjuder vi på" respektive vem som debiterat timman. Det skulle definitivt kunna komma att påverka en framtida kanske mångårig relation, med mig och med de jag kan komma att ha inflytande över.
Det finns inga jobb som tar 10 min.Alfredo skrev:
Formellt helt oantastligt och jag skulle inte klaga, men...
Hade jag ändå hantverkaren där på ett större jobb som jag (indirekt möjligen) beställt skulle jag tycka det vara girigt att debitera en extra timma för max tio minuters extra jobb.
För kommande uppdrag skulle jag komma ihåg den som glatt sa "det struntjobbet bjuder vi på" respektive vem som debiterat timman. Det skulle definitivt kunna komma att påverka en framtida kanske mångårig relation, med mig och med de jag kan komma att ha inflytande över.
Det är bara i fantasin det fungerar. Om vi bortser från det faktum att Ts inte ens har en direktrelation med Rörfirman och istället tänker att han har det och denna fråga kommer upp dagen innan rörmokaren anländer skulle jag säga följande.
Absolut Minsta debitering 1 Tim.
Om kund vill ha Rotavdrag 2 Tim.
Kulventilen ska köpas in antingen före eller efter utfört arbete.
Den direkta arbetstiden ska räknas in. Någon på kontoret ska sammanställa fakturan. Pratar vi rotavdrag så blir det ännu mer administrativ tid som ska läggas ner.
Det finns självfallet tillfällen då man kan ”bjuda” på jobbet. Men att räkna med det som konsument är direkt girigt.
@downup Hur gick det?downup skrev:
Nu är det fredag och rörkrökarn borde varit där redan. Återkoppling är alltid trevligt så kanske vi slipper dessa trådar som "spårar ur" med en massa sidospår.
Jag har inte sagt att jag skulle räkna med det. Jag har sagt:B ByggPlankan skrev:
Jag har haft uppdragstagare som resonerat som du:Alfredo skrev:
Och jag har haft uppdragstagare som bjudit på liknade struntminuter. Jag kommer ihåg båda sorterna.B ByggPlankan skrev:
Är det för övrigt förenligt med lagstiftningen att arbetstiden påverkas av om kunden är berättigad till ROT?
”Är det för övrigt förenligt med lagstiftningen att arbetstiden påverkas av om kunden är berättigad till ROT?Alfredo skrev:
Jag har inte sagt att jag skulle räkna med det. Jag har sagt:
Jag har haft uppdragstagare som resonerat som du:
Och jag har haft uppdragstagare som bjudit på liknade struntminuter. Jag kommer ihåg båda sorterna.
Är det för övrigt förenligt med lagstiftningen att arbetstiden påverkas av om kunden är berättigad till ROT?Är det röret som tar längre tid att kapa eller ventilmuttrarna som blir extra tungjobbade?
Självklart. Du får givetvis ta betalt för dom utgifter du har till att börja med. Annars skulle lagstiftningen vara ute på väldigt hal is.
Eftersom Rotavdrag innebär extra administrativt arbete så ska du givetvis ta betalt för det. Förutom det administrativa extraarbetet ska hantverkaren ligga ute med pengar längre vilket är negativt för likviditeten.
De flesta firmor som jag känner till jobbar med en minimidebitering på minst 2 Tim.
Nu är det lite annorlunda i Ts fall eftersom hantverkaren ändå ska ut på plats för att utföra offererat arbete. Då kan man möjligen tänka sig att sänka till 1 Tim. Om inte det offererade arbetet eller nästa kund blir lidande vill säga.
Om man skulle fakturera under 1 Tim är det högst troligt mer lönsamt att bjuda på både arbetet och kulventilen som en form av goodwill.
Men den Goodwillen kan också bli dyrbar när nästa kund som Ts rekommenderar rörfirman till inte får sina sent påkomna extraarbeten gratis och därmed blir missnöjd…
Nu börjar vi närma oss varandra!B ByggPlankan skrev:
Fast med det resonemanget ska man aldrig göra någon "god gärning" för det kan straffa sig i framtiden då "omvärlden" förväntar sig det. Fast jag släpper detta. Jag tror vi förstår varandra!B ByggPlankan skrev: