Vi håller på att renovera ett helt badrum och imorgon kommer rörmockaren som ska dra nya slangar/avlopp i rummet.

Jag behöver installera en avstängningsventil på ett rör i min gästtoalett. Hur ska jag gå tillväga för att inte låta dum?

Saken är att denna VVS-kille är anställd via badrums offerten. Kan jag be han skicka en extra faktura själv?

Ställa frågan till han? Säg att du även vill ha en extra ventil installerad, vad kostar det samt hur faktureras det.

inte första gången han/du kommer på saker när hantverkare anlitas som inte var med på ursprungliga planen :)

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ställa frågan till han? Säg att du även vill ha en extra ventil installerad, vad kostar det samt hur faktureras det.

inte första gången han/du kommer på saker när hantverkare anlitas som inte var med på ursprungliga planen :)
Tänkte om det var orimligt att be om extra för något som de inte är där för :) Men testar att skicka ett sms

Fråga på bara

Brukar inte vara några problem
Det kostar som du säkert förstår extra så var beredd på att få en faktura till på detta.
Rörisar brukar kunna debitera bra samtidigt som dom har högre mtrl priser än vad du kan köpa själv på nätet.
Men det kan det vara värt om det blir gjort i samband med det andra arbetet.
Be om ett pris så du inte får en överraskning ;)

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inte varför det inte skulle gå bra.
Meddela så mycket info som möjligt innan. Kanske skicka en bild.
Då kan han eller hon ta med sig det som behövs med en gång vilket sparar tid och pengar.

L lordi skrev:
Jag ser inte varför det inte skulle gå bra.
Meddela så mycket info som möjligt innan. Kanske skicka en bild.
Då kan han eller hon ta med sig det som behövs med en gång vilket sparar tid och pengar.
Läste du Ts inlägg? Imorgon kommer rörmokaren och du ser inga problem att skicka en bild och be om lite extra jobb. Samtidigt läser man trådar där folk undrar varför hantverkare är så dåliga på att planera och inte håller sina utlovade tider.

Jag säger inte att frågan inte kan ställas men till skillnad mot dig förstår jag verkligen varför det inte skulle gå bra,..

B ByggPlankan skrev:
Läste du Ts inlägg? Imorgon kommer rörmokaren och du ser inga problem att skicka en bild och be om lite extra jobb. Samtidigt läser man trådar där folk undrar varför hantverkare är så dåliga på att planera och inte håller sina utlovade tider.

Jag säger inte att frågan inte kan ställas men till skillnad mot dig förstår jag verkligen varför det inte skulle gå bra,..
Ja, jag läste TS inlägg. Jag läste t om inlägg nr 2 där TS skulle prova att skicka ett SMS till rörmokaren.
Hade jag fått ett sådant SMS, så hade jag kunnat ta med mig lite extra grejer på morgonen innan jag åkt ut till kunden, så till vida det inte är något som måste beställas.

Det är väl alltid fritt att ställa frågan?

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte att fråga vad detta extra arbetet samnt material kommer kosta, finns många rötägg därute som ser det här som ett gyllene tillfälle att lägga på en skopa salt på en faktura som hävdas följer Ahlsell's prislista samnt att påstå att detta blev ju ett akut jobb på kort varsel.

Troligtvis är det en reko röris med fötterna på jorden och du får ett sjysst pris, ville bara ge ett varningens finger.

• Gilla
  • Haha
Haladria och 1 till
  • Laddar…
B
Bästa vore att skicka bild på platsen, plus mäta rören i fråga (sannolikt 12 eller 15mm), och fråga om de kan installera en avatäningsventim.

Rätt många rörmokare har en ballofix eller liknande i servicebilen, så det är rätt god chans att du kan få hjälp med det skulle jag säga.

L lordi skrev:
Ja, jag läste TS inlägg. Jag läste t om inlägg nr 2 där TS skulle prova att skicka ett SMS till rörmokaren.
Hade jag fått ett sådant SMS, så hade jag kunnat ta med mig lite extra grejer på morgonen innan jag åkt ut till kunden, så till vida det inte är något som måste beställas.

Det är väl alltid fritt att ställa frågan?
Självklart kan frågan alltid ställas. Men helst då till rätt person. En anställd rörmokare är normalt fel person att fråga.

Rätt väg är det företag man anlitat för utförandet av arbetet. I det här fallet tror jag inte ens det är rörmokarfirman om jag tolkar Ts rätt.

downup downup skrev:
Tänkte om det var orimligt att be om extra för något som de inte är där för
Det är sällan orimligt att fråga en leverantör om en större leverans än ursprungligt avtalat är möjlig. I de flesta fall bör reaktionen vara något i stil med "ja självklart, tack käre kund", och skulle det av någon anledning inte vara lämpligt att leverera direkt så lär leverantören säga det och rimligen ge förslag på när önskad leverans kan ske.

B ByggPlankan skrev:
Samtidigt läser man trådar där folk undrar varför hantverkare är så dåliga på att planera och inte håller sina utlovade tider.
Det är knappast kundens ansvar att inte överlasta hantverkaren med jobb så att den arme stackaren inte blir sen till nästa jobb. Här verkar det dessutom handla om att typ kapa ett rör och "klämma fast" en kulventil. Knappast något som stjälper hantverkarens tidsplanering alltför allvarligt.

Självklart kan man fråga! Självklart bör man fråga vad det kommer att kosta extra. Självklart måste man vara beredd på att även om det borde gå fort och prylarna "borde" finnas i bilen, så kanske det inte passar att göra jobbet direkt utan att det får göras senare.

När vi hade rörmokare på plats så gjorde han massa extraarbete som jag kom på, var inga problem. Men är nog från person till person. Fråga på bara.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är knappast kundens ansvar att inte överlasta hantverkaren med jobb så att den arme stackaren inte blir sen till nästa jobb. Här verkar det dessutom handla om att typ kapa ett rör och "klämma fast" en kulventil. Knappast något som stjälper hantverkarens tidsplanering alltför allvarligt.

Självklart kan man fråga! Självklart bör man fråga vad det kommer att kosta extra. Självklart måste man vara beredd på att även om det borde gå fort och prylarna "borde" finnas i bilen, så kanske det inte passar att göra jobbet direkt utan att det får göras senare.
Frågan är självfallet fri och bör ställas till rätt person för ett nå framgång. Givetvis kan man även ställa frågan till en anställd som i Ts fall. Nu verkar det också som att Ts undrar om det är ok att hoppa över ett led och fråga rörmokaren direkt som Ts antagligen inte ens har ett avtal med. Dessutom en anställd rörmokare som sagt.

Frågan är alltid fri så fråga på.

Det som förvånar mig är att så många i tråden verkar tro att det är en självklarhet att hantverkaren ska säga ja. ”Det är ju ändå ett så litet jobb” så det fixar hantverkaren när dom ändå är där.
Så kan det givetvis vara. Eller inte…

Det här lilla jobbet som kanske tar Max 1 Tim att utföra blir kanske inte så litet i slutändan. Den anställde vaknar och ser ett sms. Ringer till chefen och frågar hur han ska göra. Chefen ringer till företaget som har avtal med Ts och rådfrågar. Det företaget svarar rörfirman att det är ok att göra jobbet direkt.
Rör Chefen ringer Ts och säger att dom kan lösa det när dom ändå är på plats. Ts svarar med att fråga vad det kommer att kosta. Ts vill ju inte blir lurad. Rörchefen sätter sig ner och skriver ner sitt pris. 2 Tim a` x kr/ Tim + material X kr. Ts tackar ja och svarar att han även vill ha rotavdrag…

Men frågan är alltid fri att ställa som sagt…

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Nu verkar det också som att Ts undrar om det är ok att hoppa över ett led och fråga rörmokaren direkt som Ts antagligen inte ens har ett avtal med. Dessutom en anställd rörmokare som sagt.
Rörmokaren representerar naturligtvis det företag han är anställd av och det företag TS har (möjligen indirekt) beställt jobbet från. Vem ska man prata med på ett företag om inte en som är anställd där menar du? :thinking:

Min åsikt är rörmokaren helt självklart får anses ha ställningsfullmakt att företräda företaget vid denna typ av tilläggsbeställningar och anser denne att han saknar behörighet/befogenhet är det upp till denne att upplysa TS om detta.

Sen säger i alla fall inte jag att det är självklart att det passar att extrajobbet görs direkt men jag anser det fullkomligt självklart att TS kan fråga utan att någon rimligen kan se detta som minsta konstigt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.