Är det möjligt att plocka ner kakelplattor utan att de går sönder så att de går att använda igen? Jag tycker om mina fina italienska plattor :p men tyvärr måste de ner nu. Jag tänkte om möjligt, ta ner dem själv utan större tidspress. Hur gör jag det enklast?

Ja det går..... ibland.
Allt hänger ju på hur bra dom sitter idag, men eftersom dom ändå ska bort lär det ju visa sig.
Vill man få ner dom så hela som möjligt så får man helt enkelt ta det lungt vid rivning.
Exakt hur är omöjligt att svara på, hänger helt på hur bra dom sitter och vilket underlag.
Har du tur går det lätt..... och att det inte sitter kvar massa fix på plattorna, då måste du även slipa bort allt fix efteråt.

• Gilla
cersch
  • Laddar…
Chansen att du får ner alla hela och lyckas få bort fixet ligger på mindre än 1%.

• Gilla
eriksthlm
  • Laddar…
Jag lyckades (tillsammans med mina då tonårsdöttrar) plocka ner ett badrums kakel. Men varför de plockades ner var till viss del beroende på att vissa delar inte satt snyggt. Vi fick bort ca 80% men det var väldigt mycket arbete med att försiktigt få bort dem från väggen och skrapa baksidan fin.

Sedan låg de fina gamla plattorna snyggt i ett hörn i källaren i 10 år och sedan sålde jag huset så arbetet var väldigt onödigt.

Så rådet är: är plattorna inte gjorda av guld är det inte lönt ...

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
OK alltså inte lönt att ta ner dem själv för ev. återanvändning :thumbdown:

Hur lång tid kan nedmontering av ca 2m2 kakel ta för hantverkare?

Hela badrummet måste göras om från grunden, även den nyinlagda golvmattan och våtrumsmattan på resten av väggarna :mad: Arbetet är inte godkänt av besiktningsmannen!
Jag hade synpunkter på det utförda arbetet men eftersom hantverkarna inte lyssnade på dessa, tog jag en besiktningsman till hjälp.
Då fick vi veta att INGET av hantverkarnas jobb var OK! Både de och vi har lärt oss maaassor :(

Ska du inte återanvända plattorna tar det inte lång tid att knacka ner dem. använd bra verktyg.

yonna skrev:
... använd bra verktyg.
... som är?

Skapligt stor borrhammare med bilningsfunktion, två kvm går på typ 5 minuter.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.