22 290 läst ·
126 svar
22k läst
126 svar
Kan kommunen tvinga mig att ta en ledig dag?
Jag har liknande schema. Jobbar massor mån-tors, inget konstigt med det.
Inte gnäller jag för det heller. Det ger även lösningar fast det är tungt ibland.
Inte för jag har en vattenmätare jag behöver byta heller då huset är sålt.
Men det finns alltid en lösning även fast arbetstiderna är som dom är.
Dessutom är inte gubbarna som byter mätare omöjliga. Vi hade detta kontraktet med lokala VA-verket ett par år. Dock inte längre då ersättningen var tvivelaktig över tid. Det fanns alltid dom som inte kunde dagtid vid initial kontakt. Men på något konstigt sätt så lyckades vi slutföra kvarter efter kvarter i flera år endå under ordinarie tider 07-16...
Inte gnäller jag för det heller. Det ger även lösningar fast det är tungt ibland.
Inte för jag har en vattenmätare jag behöver byta heller då huset är sålt.
Men det finns alltid en lösning även fast arbetstiderna är som dom är.
Dessutom är inte gubbarna som byter mätare omöjliga. Vi hade detta kontraktet med lokala VA-verket ett par år. Dock inte längre då ersättningen var tvivelaktig över tid. Det fanns alltid dom som inte kunde dagtid vid initial kontakt. Men på något konstigt sätt så lyckades vi slutföra kvarter efter kvarter i flera år endå under ordinarie tider 07-16...
Jag har aldrig påstått att vi chaufförer är de enda som har problem med att lösa sånt här. Gäller såklart alla som inte sitter på en kontorsstol nånstans.Krilleman skrev:
Granne kan kanske möjligen hjälpa till, nu bor våran enda granne inte här utan 7 mil bort, eftersom han har sitt fritidshus här och nån svärmor finns inte. Men som sagt, nu gäller det inte vår vattenmätare.
Och det inträffar kanske vart 5-10 år, så det är mera att se "problem"😉K Kirre2 skrev:Jag har aldrig påstått att vi chaufförer är de enda som har problem med att lösa sånt här. Gäller såklart alla som inte sitter på en kontorsstol nånstans.
Granne kan kanske möjligen hjälpa till, nu bor våran enda granne inte här utan 7 mil bort, eftersom han har sitt fritidshus här och nån svärmor finns inte. Men som sagt, nu gäller det inte vår vattenmätare.
Vart drar vi gränsen för att vara för mycket problemorienterad.
Precis som jag nämnde i #67:A AndersS skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-mig-att-ta-en-ledig-dag.527484/post-5873918
✅✅✅
Vi har fasta scheman, börjar 05.00. Kvällsskiftet går på vid 16 - 17 - 18. Det går inte att rucka på.Rejäl skrev:
Men nu är det ju inte min vattenmätare som ska bytas, ville bara ge lite perspektiv på en alternativ verklighet där man inte kan byta eller ändra arbetstider när det passar.
Du glömmer den obligatoriska lediga fredagen med ditt schema.K Kirre2 skrev:
För i Sverige har vi 40h arbetsvecka.
Fast nu är du du som stångar dig blodig i din sakfråga... 😉
Såklart kan jag ta ledigt en dag om det behövs och jag får veta det i god tid. Men nu handlade det om att många ansåg att man utan problem kunde ta nån timmes ledigt och pipa hem för att släppa in rörmokaren. Ville bara berätta att det inte är så enkelt för alla. Vi sitter inte alla på en kontorsstol hela dagarna.A AndersS skrev:
Killarna som byter vattenmätare är väldigt flexibla och kör kvarter för kvarter.K Kirre2 skrev:Såklart kan jag ta ledigt en dag om det behövs och jag får veta det i god tid. Men nu handlade det om att många ansåg att man utan problem kunde ta nån timmes ledigt och pipa hem för att släppa in rörmokaren. Ville bara berätta att det inte är så enkelt för alla. Vi sitter inte alla på en kontorsstol hela dagarna.
Det innebär att dom kan komma på en förutbestämd tid bara man anmäler det.
Måndag som fredag, och det verkar ju fungera superbra med ditt schema också! 👍
Okej, jag blir bara lite irriterad när vissa tror att det bara är att ta ledigt en timme och åka hem.Krilleman skrev:
Visst har jag också 40 timmars arbetsvecka, men ledigheten behöver absolut inte infalla när kommunen vill hälsa på. Går det att omboka tiden kan det såklart fungera. Jag jobbar 60 timmar på en vecka och är sen ledig ett antal dagar.
Men fortfarande är det inte min vattenmätare som ska bytas! Jag vill bara ge lite perspektiv på våra olika arbetstider!Krilleman skrev:
Med andra ord inga som helst konstigheter att byta din vattenmätare 1 gång var tionde år.K Kirre2 skrev:Okej, jag blir bara lite irriterad när vissa tror att det bara är att ta ledigt en timme och åka hem.
Visst har jag också 40 timmars arbetsvecka, men ledigheten behöver absolut inte infalla när kommunen vill hälsa på. Går det att omboka tiden kan det såklart fungera. Jag jobbar 60 timmar på en vecka och är sen ledig ett antal dagar.
Fast rent hypotetiskt sett skall tilläggas.
Du vet alltså att du är hemma X antal dagar, precis som många andra med avvikande arbetstider.
Eller så finns det en granne, svärmor, brorsa eller liknande behjälpligt om det så måste.
Helt offtopic men i förra kåken skulle dom byta mätare, kan ha varit kanske 2017.. Göteborg.
När dom kom godkände dom inte hur den gamla var monterad ( och det var i och för sig rätt, tidigare ägare var liter sådär) så dom åkte iväg och sa fixa till det och ring när det är klart.
Tre år senare sålde jag kåken, jag har aldrig vare sig bytt eller ringt och ingen har ens brytt sig....🤓
När dom kom godkände dom inte hur den gamla var monterad ( och det var i och för sig rätt, tidigare ägare var liter sådär) så dom åkte iväg och sa fixa till det och ring när det är klart.
Tre år senare sålde jag kåken, jag har aldrig vare sig bytt eller ringt och ingen har ens brytt sig....🤓
Spännande, men då skjöt du ju bara över problemet till nästa ägare. 😆D Dilato skrev:Helt offtopic men i förra kåken skulle dom byta mätare.
När dom kom godkände dom inte hur den gamla var monterad ( och det var i och för sig rätt) så dom åkte iväg och s satt fixa till det och ring när det är klart.
Tre år senare sålde jag kåken, jag har aldrig b
V
vare sig bytt eller ringt och ingen har ens brytt sig....🤓
Idag kräver nästan alla VA-verk detta i privat installation:
(Fast det ser inte alltid ut på detta sättet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder