22 290 läst ·
126 svar
22k läst
126 svar
Kan kommunen tvinga mig att ta en ledig dag?
kommunen är vis av erfarenheten då de fått många anmälningar på hemtjänsten som stjäl från vårdtagarna kanskeR RiverBear skrev:Sammanfattningsvis kan jag säga:
Jag har pratat med kommunen nu! Självklart slingrar dom sig, även om jag hänvisar till gällande lagar.
Slutade med att- personen sa: "Jaja, så länge du kommer överrens med VVS firman så bryr jag mig inte".
Så nu blir det att leka gömma nyckel och förklara för VVSaren vart den är!
Tack för all hjälp och hänvisningar till gällande lagar!
Visst finns det sådana jobb, absolut, Men dom är få.K Kirre2 skrev:
Dessutom behöver man ju inte själv vara hemma personligen.
Räcker ju med sambo, förälder, svärförälder, syskon, barn eller vad det nu kan vara...
Gör det inte svårare än det är.
Hos mig byter dom bara mätare var tionde år kan tilläggas.
Rejäl skrev:
I min värld är det ganska många jobb. Jag kör lastbil och får en körning per dag, ett eller två lass som ska köras ut. Jag börjar jobba kl 05.00 och när jag är klar går nästa chaufför på och kör hela natten. Jag kan absolut inte ta ledigt nån timme under dagen, speciellt som jag har en timme enkel resa mellan garaget och hemmet.Krilleman skrev:
Känner busschaufförer som också har sina fasta körningar och inte bara kan åka hem en timme eller två.
Så det finns inga andra körningar på företaget att man kan byta så att du kan börja någon timme senare eller sluta tidigare?K Kirre2 skrev:I min värld är det ganska många jobb. Jag kör lastbil och får en körning per dag, ett eller två lass som ska köras ut. Jag börjar jobba kl 05.00 och när jag är klar går nästa chaufför på och kör hela natten. Jag kan absolut inte ta ledigt nån timme under dagen, speciellt som jag har en timme enkel resa mellan garaget och hemmet.
Känner busschaufförer som också har sina fasta körningar och inte bara kan åka hem en timme eller två.
Precis som jag skriver, visst finns det sådana yrken, och så är det ju. Inget konstigt alls.K Kirre2 skrev:I min värld är det ganska många jobb. Jag kör lastbil och får en körning per dag, ett eller två lass som ska köras ut. Jag börjar jobba kl 05.00 och när jag är klar går nästa chaufför på och kör hela natten. Jag kan absolut inte ta ledigt nån timme under dagen, speciellt som jag har en timme enkel resa mellan garaget och hemmet.
Men du vägrar svara på frågan om svärföräldrar, morföräldrar, syskon, sambos, syskon, granne eller annan nära anhörig som kan vara behjälplig 1 gång var tionde år när VA-verket vill byta din vattenmätare.
Sen så är det ju så att om du börjar 05 så finns det timmar du är tillgänglig på eftermiddagen... Men det kan ju även vara så att du har ledig fredag och jobbar längre mån-tors.
Nu är det ju inte jag som ska få ny vattenmätare, men visst, jag jobbar 12-timmarsskift och är ledig nån dag i veckan ibland. Ville bara ge lite perspektiv på det här med arbetstider, alla sitter inte på ett kontor och kan åka hem nån timme ibland när det passarKrilleman skrev:
Precis som jag skriver, visst finns det sådana yrken, och så är det ju. Inget konstigt alls.
Men du vägrar svara på frågan om svärföräldrar, morföräldrar, syskon, sambos, syskon, granne eller annan nära anhörig som kan vara behjälplig 1 gång var tionde år när VA-verket vill byta din vattenmätare.
Sen så är det ju så att om du börjar 05 så finns det timmar du är tillgänglig på eftermiddagen... Men det kan ju även vara så att du har ledig fredag och jobbar längre mån-tors.
Och du tror det gäller för alla inom mitt yrke = Rörmokare?K Kirre2 skrev:
Knappast...
🤔🤔
Jag börjar jobba 05.00, har 12 timmar på schemat plus rast 0.45. Klar 17.45, en timmes restid hem.Krilleman skrev:
Precis som jag skriver, visst finns det sådana yrken, och så är det ju. Inget konstigt alls.
Och som sagt, det är inte min vattenmätare det handlar om, utan ville bara berätta för er att det finns en annan verklighet där man inte bara kan avvika från arbetet och åka hem nån timme.