RoTe
Detta är varför jag jobbar helger ibland, så himla skönt att kunna få saker uträttade under veckorna.

RoTe RoTe skrev:
Detta är varför jag jobbar helger ibland, så himla skönt att kunna få saker uträttade under veckorna.
Något facket ibland motsäger sig bestämt.

R RiverBear skrev:
Tack för snabba svar!
Tyvärr så verkar det ju isåfall som att jag måste ta ledigt en dag för detta, då enligt brevet "fastighetsägare eller annan vuxen ansvarig måste närvara vid bytet", och tyvärr så är alla mina grannar i samma situation, dvs dom jobbar också när bytet skall ske.

Men men, är väl ett pris man måste betala (utöver den dyra avgiften för kommunalt vatten, kommunskatten, med mera 🤓)
Jag skulle säga att det kravet är förhållandevis ovanligt, så osannolikt att jag tvivlar på sanningshalten.

Och återigen ..... varför skulle du behöva ta ledigt en dag för att övervaka något som tar en kvart att utföra? Skatterna och "med mera" tänker jag inte diskutera 😀 men utan att veta vilken kommun detta gäller skulle jag absolut hävda att vi i Sverige har vettig VA-taxa sett till kvalitet, tillgång och leveranssäkerhet.

Allt sammantaget så anar jag en gravad hund. Är TS möjligen lite sur på kommunen i största allmänhet och vill skriva av sig lite?

• Gilla
Peter_Ker och 8 till
  • Laddar…
RoTe
spikplanka spikplanka skrev:
Något facket ibland motsäger sig bestämt.
Haha jo tjena, vår verksamhet pågår dygnet runt året om. Facket can fuckit.

• Gilla
  • Älska
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
hävda att vi i Sverige har vettig VA-taxa sett till kvalitet, tillgång och leveranssäkerhet.
Nja, så är det kanske nu men man har inte lagt undan för underhåll och renovering på många ställen i landet. Så det hela kommer att bli en stor utgift och då gäller det att inte sitta för nära svarte petter så att man får en skön räkning eller skatt.

Claes Sörmland
Detta är lagreglerat, 41 § lagen om allmänna vattentjänster ger VA-huvudmannen rätt till tillträde.

Utdrag ur lagen om allmänna vattentjänster, paragraf 41, om va-huvudmannens rätt till tillträde för undersökning, installation och underhåll.

I princip behöver du ju inte ens vara hemma, bara att lämna dörren öppen till vattenmätarplatsen.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Nja, så är det kanske nu men man har inte lagt undan för underhåll och renovering på många ställen i landet. Så det hela kommer att bli en stor utgift och då gäller det att inte sitta för nära svarte petter så att man får en skön räkning eller skatt.
Nja, jag skrev att jag påstår att vi har vettig VA-taxa som ett svar på TS påstående om dyr avgift för kommunalt vatten. Jo, på många håll i landet finns det redan idag problem med kvaliteten på ledningsnätet som på sikt riskerar att få VA-taxan att skjuta i höjden. Men det är inte framtiden vi diskuterar i tråden så vänligen avstå från den diskussionen i denna (troll)tråden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag skulle säga att det kravet är förhållandevis ovanligt, så osannolikt att jag tvivlar på sanningshalten.

Och återigen ..... varför skulle du behöva ta ledigt en dag för att övervaka något som tar en kvart att utföra? Skatterna och "med mera" tänker jag inte diskutera 😀 men utan att veta vilken kommun detta gäller skulle jag absolut hävda att vi i Sverige har vettig VA-taxa sett till kvalitet, tillgång och leveranssäkerhet.

Allt sammantaget så anar jag en gravad hund. Är TS möjligen lite sur på kommunen i största allmänhet och vill skriva av sig lite?
Brev från Ale kommun om VA-arbeten, där det står att fastighetsägare eller vuxen representant måste vara närvarande vid arbeten i fastigheten, och detta är understruket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej, förlåt jag citerade lite fel, men detta är en bild av brevet vi fick.

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är lagreglerat, 41 § lagen om allmänna vattentjänster ger VA-huvudmannen rätt till tillträde.

[bild]

I princip behöver du ju inte ens vara hemma, bara att lämna dörren öppen till vattenmätarplatsen.
Intressant! Detta motsäger ju då brevet jag har fått, se tidige svar för bild

Claes Sörmland
R RiverBear skrev:
Intressant! Detta motsäger ju då brevet jag har fått, se tidige svar för bild
Det är nog någon juridisk inte så bevandrad medarbetare hos VA-huvudmannen som har hittat på lite egna regler i det där brevet. Eller så står det någon rad i ABVA, det dokument som kommunen med stöd av lagen i allmänna vattentjänster har beslutet om. Vanligen på ett kommunfullmäktigemöte.

Men LAV ger ju ingen rätt att besluta om fastighetsägarens liv. Lika lite som att kommunen kan kräva att fastighetsägaren ska ha rosa kanindräkt när VA-huvudmannen byter vattenmätare.

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Svenskt vattens förslag till ABVA så står det:

"Fastighetsägaren är skyldig att upplåta plats för mätaren samt lämna huvudmannen tillträde till fastigheten när denne vill kontrollera, ta ned eller sätta upp vattenmätaren."

"Vattenmätares plats ska vara godkänd av huvudmannen, som har rätt att kostnadsfritt disponera platsen och ensam har befogenhet att sätta upp, ta ned, kontrollera, justera, underhålla samt till- och frånkoppla mätaren. För dessa åtgärder liksom för avläsning ska fastighetsägaren lämna huvudmannen fritt och obehindrat tillträde till mätaren."

https://www.svensktvatten.se/global...h-juridik/juridik/remissversion-abva-2023.pdf

Inga krav på rosa kanindräkt eller att man måste stå på händerna när VA-huvudmannens entreprenör är där.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
[bild]
Det här var bland det värre jag sett. För då har du dessvärre rätt i ditt antagande, att du måste vara hemma. Mitt bästa råd, om du inte orkar stämma Kommunen, är att höra med någon pensionerad förälder eller vän, om denne kan vara hemma istället.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
Ja jo, firman är här på gatan samma dag ja! men ja exakt, då måste nån/jag ta ledigt, vilket är hela min grundfråga 😀
nån arbetslös dagdrivare finns väl på gatan

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
[bild]
Haha, va fan. Då pudlar jag totalt och tar tillbaka alla anklagelser om troll/gnäll-tråd från dig. Sorry!

Däremot verkar den dåre som bestämt rutinen, fomulerat brevet etc. vara i sin egna lilla värld. Kollade faktiskt med mina kollegor som pysslar med detta hela dagarna och dom hade aldrig hört talats om det kravet och tyckte att det lät lika konstigt som jag (vi i tråden).

• Gilla
RiverBear
  • Laddar…
Jag skall testa och ringa kommunen idag och se om jag kan få prata med någon på VA enheten ang detta.
Men mina tidigare erfarenheter av kommunen så brukar det vara ganska trögt att eventuellt få igenom några ändringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.