1 267 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Kan jordvärmepumpen stå kallt?
Medlem
· Västerbotten
· 34 inlägg
Jag ska köpa ett hus där det finns en icke isolerad utbyggnad på betongplatta, alltså naket betonggolv.
Jag ska köpa en jordvärmepump med varmvattenberedare.
Hur varmt måste den stå?
Tanken är att isolera väggarna, men golvet är ju då ett kallt betonggolv.
Behöver golvet isoleras?
Bor i norr med perioder med -35 grader varje vinter.
Jag ska köpa en jordvärmepump med varmvattenberedare.
Hur varmt måste den stå?
Tanken är att isolera väggarna, men golvet är ju då ett kallt betonggolv.
Behöver golvet isoleras?
Bor i norr med perioder med -35 grader varje vinter.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Blir större värmeförluster om den står kallt, framför allt på Vv, varför ska du ha den kallt? Eller bygg en egen ”bod” för den, så håller den värmen själv..
Spontant känns det som om det måste vara plusgrader åtminståne, annars lär ju kallvattenrör, spilledningar, säkventil osv frysa.
Medlem
· Västerbotten
· 34 inlägg
Det finns en liten utbyggd bod på huset där jag vill ha den. Men den är kallH Husqvarna220Ac skrev:
Men om det påverkar kapaciteten negativt så måste det ju isoleras.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är det isolerat och inte så stort så borde det funka, ”läker” lite värme från värmepumpen.
Medlem
· Västerbotten
· 34 inlägg
Ja det stämmer ju faktiskt. Tänkte om rören är isolerade.. men dumt att chansa.Fotografen skrev:
Då är frågan hur mycket ett betonggolv sänker temperaturen och om det måste isoleras det också
Medlem
· Västerbotten
· 34 inlägg
Isolera så kommer nog spillvärmen att räcka. Rörkrökaren kan ju sätta ett litet element också.
Beroende på system kan det behövas arbetstank eller volym förstorande tank är den oisolerad så den läcker lite värme räcker det troligtvis för att hålla rummet varmt och eftersom den tillför en hel del till driften av systemet är det en bättre lösning än ett extra element.
Klicka här för att svara