Hej, mina eternitkanaler som är i farten igen...

Men denna gång undrar jag om det är ok att täppa igen dessa öppningar?

Jag tror dem en gång i tiden hört till ett pannrum. Anledningen till att jag vill täta igen dem är för att när jag kör köksfläkten kommer det lite matos ut därifrån. Men när fläkten är av fungerar så sugs det luft, alltså frånluft.

Kan det påverka ventilationen ellers i huset? Har självdrag, men mesta frånluften går förmodligen ut genom badrummet och ventilation på högsta våningen.

• 20260531_175005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D.K. D.K. skrev:
Hej, mina eternitkanaler som är i farten igen...

Men denna gång undrar jag om det är ok att täppa igen dessa öppningar?

Jag tror dem en gång i tiden hört till ett pannrum. Anledningen till att jag vill täta igen dem är för att när jag kör köksfläkten kommer det lite matos ut därifrån. Men när fläkten är av fungerar så sugs det luft, alltså frånluft.

Kan det påverka ventilationen ellers i huset? Har självdrag, men mesta frånluften går förmodligen ut genom badrummet och ventilation på högsta våningen.
Om du har ett fönster lite på glänt när fläkten går , känner du oset då åxå?? Köksfläkten drar en massa luft och kan dra luften baklänges i frånluften. . Då är inte tätande av frånluft rätt väg.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Om du har ett fönster lite på glänt när fläkten går , känner du oset då åxå?? Köksfläkten drar en massa luft och kan dra luften baklänges i frånluften. . Då är inte tätande av frånluft rätt väg.
Åh tack för svar! Oavsett hur mycket vi har öppet så känner jag tydligt att det dras ned luft i från-kanalerna in i huset. Kanalen är väldigt lång till nästa krök så luften kommer långt ifrån.

Jag känner också lukt i badrummet vars ventilation är knutet till samma skorsten. Men ventilationen där har ingen bra fläkt som kan gå konstant på låg drift, ska bytas ut.

Jag har totalt 3 eternitkanaler. Osäker på om det är en fjärde som går till vedspisen. Alla samsas som samma skorsten. Också osäker på om IM-kanalen går själv hela vägen eller om den är kopplad till badrummet. Har fuskrenoverats en del här av tidigare ägare.

De sista 7 åren har dem kanalerna haft en skiva över sig, för at täcka över hålet. Men det höll inte tätt och lukt kom igenom. Jag är en ny ägare och ville undersöka varför det kom lukt. Så kanalerna har mer eller mindre vart blockerade, men jag vill göra vad som är bäst för huset och inneklimatet

Bästa svaret

Jag hade varit försiktig med att täppa igen frånluften.. Det kan lätt börja spöka om man förändrar ventilationen i äldre hus där det har fungerat felfritt i många år.

Jag hade samma problem, och likadan eternitkanal på ovanvåningens badrum.

Problemet förvärrades av att badrummets frånluft går ut till samma plåtskorsten som imkanalen från köksfläkten på nedanvåningen.

Det kom in rejält med matos varje gång man körde köksfläkten. Jag var även lite fundersam kring självdraget, som ibland var svagt. Badrummet är beläget precis vid vindsluckan och den kunde i ärlighetens namn gott varit lite tätare.

Lösningen blev att ansluta en PAX-fläkt till eternitkanalen som dels startar vid ökad luftfuktighet i badrummet, men även 90 sekunder efter att man startat köksfläkten och stoppar 5 minuter efter att man stängt av den.

Köksfläkten är inkopplad genom en smart plug som mäter effektförbrukning, och utifrån det skickar signal till ett relä genom vilken PAX-fläkten är kopplad.

Styrningen sker genom Home Assistant.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Lösningen blev att ansluta en PAX-fläkt till eternitkanalen som dels startar vid ökad luftfuktighet i badrummet, men även 90 sekunder efter att man startat köksfläkten och stoppar 5 minuter efter att man stängt av den.
Hmm, har tänkt på nåt sånt, eller köksfläkt som är monterad långt bort från köket pga oljudet när man lagar mat.

Är din PAX-fläkt monterad i badrummets kanal eller IM? Jag är osäker på om min IM är kopplad ihop med badrummets ventil, vilket den inte ska eller borde vara. Kan man ha en PAX kopplad till IM och köksventilation.

Ditt hus låter väldigt likt mitt ja, där skorstenen samsas. Men har i tillägg en vedspis som ska ut där. Så då kan man väl inte koppla på en takmonterad köksventilation.

Aaah... 😅

D.K. D.K. skrev:
Åh tack för svar! Oavsett hur mycket vi har öppet så känner jag tydligt att det dras ned luft i från-kanalerna in i huset. Kanalen är väldigt lång till nästa krök så luften kommer långt ifrån.

Jag känner också lukt i badrummet vars ventilation är knutet till samma skorsten. Men ventilationen där har ingen bra fläkt som kan gå konstant på låg drift, ska bytas ut.

Jag har totalt 3 eternitkanaler. Osäker på om det är en fjärde som går till vedspisen. Alla samsas som samma skorsten. Också osäker på om IM-kanalen går själv hela vägen eller om den är kopplad till badrummet. Har fuskrenoverats en del här av tidigare ägare.

De sista 7 åren har dem kanalerna haft en skiva över sig, för at täcka över hålet. Men det höll inte tätt och lukt kom igenom. Jag är en ny ägare och ville undersöka varför det kom lukt. Så kanalerna har mer eller mindre vart blockerade, men jag vill göra vad som är bäst för huset och inneklimatet
De kan va så enkelt att fläkten går på samma kanal som ventilation/läckage mellan kanaler. Grundventilation kan ökas med ”förstärkt” självdrag . En fläkt på skorsten över ventilationskanalerna. Då kan du ha ett grunddrag och ett forsherat vid behov.

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag hade varit försiktig med att täppa igen frånluften.. Det kan lätt börja spöka om man förändrar ventilationen i äldre hus där det har fungerat felfritt i många år.

Jag hade samma problem, och likadan eternitkanal på ovanvåningens badrum.

Problemet förvärrades av att badrummets frånluft går ut till samma plåtskorsten som imkanalen från köksfläkten på nedanvåningen.

Det kom in rejält med matos varje gång man körde köksfläkten. Jag var även lite fundersam kring självdraget, som ibland var svagt. Badrummet är beläget precis vid vindsluckan och den kunde i ärlighetens namn gott varit lite tätare.

Köksfläkten är inkopplad genom en smart plug som mäter effektförbrukning, och utifrån det skickar signal till ett relä genom vilken PAX-fläkten är kopplad.

Styrningen sker genom Home Assistant.
Har läst igenom ditt svar flera gånger nu och förstår din set-up. Smart, enkel och effektiv lösning. Speciellt för att vi också upplever läckage till ventilationen i ena badrummet. Inte visat på bilden. Smartplugg är lätt att fixa, men vad för relä har du till Pax-fläkten?

D.K. D.K. skrev:
Har läst igenom ditt svar flera gånger nu och förstår din set-up. Smart, enkel och effektiv lösning. Speciellt för att vi också upplever läckage till ventilationen i ena badrummet. Inte visat på bilden. Smartplugg är lätt att fixa, men vad för relä har du till Pax-fläkten?
Ursäkta sent svar, men fläkten är monterad direkt mot badrummets frånluftskanal.

Reläet jag använder är ett Sonoff Zb mini. Ser ut som på bilden nedan.

Typen av fläkt jag använde (Intellivent Fresh 2.0) hade några olika möjligheter när det gällde inkoppling. För att lösa det jag ville uppnå med start genom köksfläkt, så blev inkopplingen fuktstyrning + styrning genom lampströmbrytare.

Då behöver fläkten konstant fas och neutral, samt inkoppling till badrumslampans tändtråd.

Utgången från reläet kan man i det här fallet säga är badrumslampans tändtråd (från fläktens ”synpunkt”).

Vet inte hur det ser ut hos dig med anslutningsmöjligheter? I mitt fall var det enklaste alternativet att ansluta fläkten till fas genom befintlig badrumsarmatur, men då behöver såklart lampströmbrytaren vara konstant på.

Därav lösningen med Philips HUE, som kräver det samma, lampströmbrytaren ska vara ständigt på.

Använder HUE i nästan hela huset sedan tidigare. Har undvikit det i badrum/toaletter dock. Händer väldigt sällan, men det finns viss risk för strul eller fördröjning av tändning. Sådant får av förklarliga skäl helt enkelt inte ske i ett badrum när det är bråttom.. 😉

Grävde fram ett kopplingsschema t.om. Hoppas att det kan underlätta för dig eller någon annan 🙂

⚠️ Handstil tolkas på egen risk!

Zb mini:
IMG_0004.jpeg
Skapa konto

Inkopplingsmöjligheter Fresh Intellivent:

IMG_0005.jpeg
Skapa konto

Kopplingsschema:

IMG_0001.jpeg
Skapa konto

• Gilla
JonasTu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.