19 316 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Kan jag stänga av värmen i huset helt nu när det är plusgrader ute?
I krypgrunden blir det normalt sett inte minusgrader om det inte är väldigt kallt ute en längre period, så ännu mindre risk att oroa sig för frysning.
Jag kan förtydliga frågan om varmvattenberedaren: Sitter den i elpannan som hör till värmepumpen, eller är det en separat pryl? Dvs, blir du utan varmvatten om du stänger av värmesystemet, eller funkar det ändå?
Jag kan förtydliga frågan om varmvattenberedaren: Sitter den i elpannan som hör till värmepumpen, eller är det en separat pryl? Dvs, blir du utan varmvatten om du stänger av värmesystemet, eller funkar det ändå?
Ja tilloppsledningen & returledningen avger lite värme till rum som ska vara "kallställda" men även det/dom rum som ska vara uppvärmda avger värme till "kallställda" rummen. Det går inte utan avancerade mätningar och uträkningar säga vilket som ger minst "förluster".johanpelle skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Värmefläkten! Då kan jag värma 1-2 rum, utan att behöva värma upp även luft/vattenpumpen mm, värmen kanske går ut till utedelen? För elräkningarna låter otroligt dyra för att vara i södra landet..samt att husägaren har absoult ingen koll/intresse..så som han säger, bästa valet är nog att sälja.
Låter bra det. Varmvattnet funkar .useless skrev:I krypgrunden blir det normalt sett inte minusgrader om det inte är väldigt kallt ute en längre period, så ännu mindre risk att oroa sig för frysning.
Jag har mycket bättre koll än du tror. "Räkningarna låter otroligt dyra"....hrm...eh...ja dom ÄR väldigt dyra.Husqvarna220Ac skrev:
3-4 tusen per månad gäller detta. Hade det varit per vinter hade jag varit glad,och sluppit problemen,cpalm skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Som husägare bör man ha bättre koll, på hur de funkar mm, tycker 4000kr/mån i elräkning låter dyrt, än med direkt el.
Skulle köpt en luftvärmepump..
Skulle köpt en luftvärmepump..
Det var längesedan någon talade om elräkning per kvartal, efter de senaste 10 års höjningar känner jag numera ingen som betalar per kvartal. Finns det ingen garanti på värmepumpen ? är den utgången som brukar vara 5 år så går husförsäkringen in och täcker en del av reparationen. Min högsta elräkning någonsin var lite över 6000 kr en månad för ett par år sedan i mellanskåne, det var minus 20 grader flera veckor och några av grannarnas vattenledningar frös sönder. Numera har jag installerat en täljstenskamin och köpt en ny luft luft värmepump och tycker att jag fått ett gott resultat Okt 591 kWt Nov 909. Dec 950. Jan 829. Feb 718 och Mars blev 607 Kwt. Det som drar mest ström nu skulle jag tro är varmvatten beredaren 200 L. Min bror köpte ett ute spa och de sa att det skulle bara öka elräkningen ca 300 i månaden men det har aldrig kommit under 600 kr trots efter nyhetens behag inte badat mer än en gång i December.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag betalar per kvartal, för det kändes onödigt att meka med 200-kronors-fakturor varje månad.Tibb skrev:
Så nu känner du en i alla fall, strax norr om Åsen
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!
Det låter som en hög temperatur i en uteluftsventilerad krypgrund tycker jag.Husköpare 8 skrev:
Kanske läcker det väl mycket värme ner genom bottenbjälklaget?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag har vart med i de flesta av TS trådar gällande uppvärmning, värmepump och husets beskaffenhet.
Med viss risk för att vara nedlåtande, så tycker jag att TS har tagit ett par bra beslut nu.
Vi är många som försökt få TS värmesystem att fungera, gett råd om bästa investering osv, så det är nog inga ämnen som behöver diskuteras mer.
TS vill nog verkligen bara ta sig fram till sommaren på billigaste möjliga sätt.
Och gällande trådens fråga, så är den besvaras flera gånger.
1. Stäng av värmen och håll ut, det blir strax varmare. Du har ändå klarar vintern!
2. Skönt för dig att du har bestämt dig för att sälja, även om detta var din dröm. Du gjorde ett ärligt försök att uppnå det du drömde om, men den här gången lirade det inte. Som jag förstår det, varken ekonomiskt eller psykologiskt.
Skaffa nu ett bra hem, läk, få lite styrka och spara pengar så kommer du att kunna göra samma resa en gång till, fast med ett gott slut istället. Nu har du ju lärt dig massvis om vad som är viktigt i livet (och huset).
Så samla dig lite, sen kör du igen, för vad är väl livet utan drömmar och kampen för dessa?
Med viss risk för att vara nedlåtande, så tycker jag att TS har tagit ett par bra beslut nu.
Vi är många som försökt få TS värmesystem att fungera, gett råd om bästa investering osv, så det är nog inga ämnen som behöver diskuteras mer.
TS vill nog verkligen bara ta sig fram till sommaren på billigaste möjliga sätt.
Och gällande trådens fråga, så är den besvaras flera gånger.
1. Stäng av värmen och håll ut, det blir strax varmare. Du har ändå klarar vintern!
2. Skönt för dig att du har bestämt dig för att sälja, även om detta var din dröm. Du gjorde ett ärligt försök att uppnå det du drömde om, men den här gången lirade det inte. Som jag förstår det, varken ekonomiskt eller psykologiskt.
Skaffa nu ett bra hem, läk, få lite styrka och spara pengar så kommer du att kunna göra samma resa en gång till, fast med ett gott slut istället. Nu har du ju lärt dig massvis om vad som är viktigt i livet (och huset).
Så samla dig lite, sen kör du igen, för vad är väl livet utan drömmar och kampen för dessa?
Redigerat:
Tack ! 200 i månaden, bor du i någon minilägenhet ? eller sällan hemma. Kyl Frys, spis, Micro ugn och tvättmaskin och torktumlare så är man redan över 200 Kr. Vill man sen ha lite utebelysning så drar det lätt iväg då nästan allt drar ström idag allt ifrån badrumsfläkt till robotdammsugare. Sommarmånaderna tillkommer laddning av batterier till robotgräsklipparen, häcksaxar mm. Så låg elräkning har jag aldrig haft inte ens min första enrumslägenhet för många år sedan. Kom gärna med tips, jag har redan bytt ut alla vitvaror till A+++ och då ingår diskmaskin, spis.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är nog ingen fara att stänga av elpatroner och annat nu. Även om det skulle bli kallt någon kväll så bör huset ge lite värmande skydd ändå.
Kan förstå tanken om kupefläkt men skulle hellre råda till att köpa ett oljeelement och ha i sovrummet. Några kronor dyrare i inköp men den är tyst och känns säkrare. Jag värmde hela huset med fläktar under renoveringen, och det slukade verkligen el. Varmvatten är ju skönt när man duschar dock, så varför inte test att sänka tempen på beredaren, såvida ni inte kan duscha på jobbet.
Nu med injusterad bergvärme så ligger jag väl kanske runt 700kr månaden under kallaste perioderna. 21.5grader inne, server, torktumlare, diskmaskin osv.
Förövrigt tycker jag du gör rätt i att sälja ifall du är less,
själv har jag bitit ihop och retar mig på huset var dag... till vilken nytta...
Kan förstå tanken om kupefläkt men skulle hellre råda till att köpa ett oljeelement och ha i sovrummet. Några kronor dyrare i inköp men den är tyst och känns säkrare. Jag värmde hela huset med fläktar under renoveringen, och det slukade verkligen el. Varmvatten är ju skönt när man duschar dock, så varför inte test att sänka tempen på beredaren, såvida ni inte kan duscha på jobbet.
Nu med injusterad bergvärme så ligger jag väl kanske runt 700kr månaden under kallaste perioderna. 21.5grader inne, server, torktumlare, diskmaskin osv.
Förövrigt tycker jag du gör rätt i att sälja ifall du är less,
själv har jag bitit ihop och retar mig på huset var dag... till vilken nytta...
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Vi ligger på 600-800kwh på vintern i Norrland, 148kvm, eldar inget, mycket belysning utomhus, sommaren 40kwh/mån ca, (solceller)