19 316 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Kan jag stänga av värmen i huset helt nu när det är plusgrader ute?
AG A Låt oss hoppas att du har rätt....
Märkligt bara att jag läst om hus som visst kan frysa trots plusgrader.....var har jag fått detta ifrån?
Eller är jag onödigt orolig för att jag är rädd för att huset ej blir sålt om ledningarna fryser? Äh jag vet inte.
Som sagt,håll tummarna för att du och andra har rätt när dom säger att ledningarna i huset ej kan frysa nu på vårkanten.
Märkligt bara att jag läst om hus som visst kan frysa trots plusgrader.....var har jag fått detta ifrån?
Eller är jag onödigt orolig för att jag är rädd för att huset ej blir sålt om ledningarna fryser? Äh jag vet inte.
Som sagt,håll tummarna för att du och andra har rätt när dom säger att ledningarna i huset ej kan frysa nu på vårkanten.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Elpatron är det dyraste du kan värma med. En värmefläkt ger 100% verkningsgrad och mindre elräkningar. Känsligaste punkten i källaren brukar ofta vara där kallvattenledningen kommer in.
Vilken temperatur visar en termometer där? Hur varmt har du i allmänhet i källaren?
Är det en elpanna som elpatronen sitter i eller någon form av eldningspanna. En eldningspanna är speciellt oekonomisk att värma med elpatron.
Ett par minusgrader ute på natten behöver inte inge panik när det nu är varnt och soligt på dagen. Jag skulle stänga elpatronen helt och bara värma med fläktar idag.
Vilken temperatur visar en termometer där? Hur varmt har du i allmänhet i källaren?
Är det en elpanna som elpatronen sitter i eller någon form av eldningspanna. En eldningspanna är speciellt oekonomisk att värma med elpatron.
Ett par minusgrader ute på natten behöver inte inge panik när det nu är varnt och soligt på dagen. Jag skulle stänga elpatronen helt och bara värma med fläktar idag.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur menar du nu?johanpelle skrev:
Det är exakt lika dyrt att värma bostaden med värmefläktar som det är att värma med vattenburen el (elpatron & radiatorer)!!!
Även en elpatron har 100% verkningsgrad, vattenburna radiatorerna har också 100% verkningsgrad, hela vattenburna värmesystemet från elpatron till radiatorer är 100% verkningsgrad.
Om du stoppar in 1kWh el ielpatronen så får du ut 1kWh i radiatorerna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Håller med föregående, betydligt billigare att värma med värmefläkt, inget pannrum/källare som blir varmt, inga förluster i ledningar mm, samt att du kan värma upp kanske 1-2 rum.
Stäng av elpatronen! Vart kommer varmvattnet ifrån? Vattnet fryser inte..
Stäng av elpatronen! Vart kommer varmvattnet ifrån? Vattnet fryser inte..
Rent dösnack och inget annat. TS vill ju ha så billig uppvärmning som möjligt. Radiatorer och panna ger massor av förluster på ställen där värme inte behövs. Elvärmefläkt om man vill spara pengar. Finns det elvattenberedare så är det bra annars kan man köra med en vattenkokare från Jula för 69 spänn tills vidare.Demmpa skrev:
Vi har ännu inte fått reda på var elpatronen sitter och hur varmt det nu är i källaren.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Har inte källare,utan krypgrund om det kan underlätta för värmen på något sätt?? Har en termometer i krypgrunden,den visar 12 plusgrader i detta nu,och har varit kring den tempen hela vintern. Men termometern i krypgrunden sitter nog inte vid vattenledningarna,så den tempen kanske inte är aktuell?johanpelle skrev:Rent dösnack och inget annat. TS vill ju ha så billig uppvärmning som möjligt. Radiatorer och panna ger massor av förluster på ställen där värme inte behövs. Elvärmefläkt om man vill spara pengar. Finns det elvattenberedare så är det bra annars kan man köra med en vattenkokare från Jula för 69 spänn tills vidare.
Vi har ännu inte fått reda på var elpatronen sitter och hur varmt det nu är i källaren.
Hur menar du var varmvattnet kommer ifrån? Jag har varmvattenberedare om det var det du undrade? Men var ledningarna går till och från elementen,har jag däremot inte en aning om....det är därför detta känns en aning ångestframkallande.....Husqvarna220Ac skrev:
Har inte källare,utan krypgrund. Elpatronen sitter på den stora vita kolossen som hör till luft/vatten värmepumpen som nu är avstängd helt. Har en termometer i krypgrunden,men tror inte att den sitter i närheten av ledningarna....johanpelle skrev:Elpatron är det dyraste du kan värma med. En värmefläkt ger 100% verkningsgrad och mindre elräkningar. Känsligaste punkten i källaren brukar ofta vara där kallvattenledningen kommer in.