Sitter i en rätt bekymmersamt läge där min luft/vatten värmepump har pajat nu i vinter och enda uppvärmningen i huset består av två värmefläktar och en elpatron,som givetvis åstadkommer skyhöga elräkningar.

Lägg sedan till att jag för närvarande är sjukskriven och ej har råd att köpa en ny luft/vattenvärmepump för hundra tusen spänn.

Denna vinter har elräkningarna urholkat min ekonomi totalt,och jag har helt enkelt inte råd att ha elpatronen på längre.

För några dagar sedan stängde jag av elpatronen och kör bara med värmefläktarna eftersom det ju oftast är plusgrader ute nu i April.

Vad säger ni,är det ok att stänga av elpatronen eller kommer rören att frysa ?? Det är ju som sagt plusgrader ute nu.

Någon som vet och är kunnig i detta ämne?

Frysa kan det ju inte att göra om det inte är några minusgrader ute.
Men du vill kanske ha lite varmvatten också?
Men hur ser elförbrukningen ut per månad, från före haveriet och fram till nu?

Hos oss kör vi nu värmepumpen (Luft/Luft) från och till, beroende på utetemp och solförhållanden.
Men vi har en separat elektrisk varmvattenberedare.

Förresten, har du ingen kamin att elda i?

Som sagt,jag sitter i en frustrerande sits. Om jag hade haft en kamin att elda i skulle jag ej haft dessa problem.
Innan jag blev sjukskriven var planen att sätta in en kamin,men jag hann aldrig det tyvärr.

Jag skrev här innan om min luft/vatten värmepump,att den var trasig,att den ej värmde huset ordentligt.nu i vinter gick proppen i elskåpet och den pajade ihop totalt. Så nu har jag stängt av eländet helt. Varmvatten har jag,så det är inga bekymmer.

Innan pumpen pajade gick elräkningarna på 3-4 tusen på vintern,och det är ungefär samma summa nu när jag har elpatronen på. Men det är mycket pengar för mig,som är sjukskriven,har bil och en massa djur.

Men det låter ju betryggande att rören ej verkar frysa av att jag har stängt av elpatronen. då kan jag förhoppningsvis slappna av.Tack för svar.

Husköpare 8 skrev:
...
Innan pumpen pajade gick elräkningarna på 3-4 tusen på vintern,och det är ungefär samma summa nu när jag har elpatronen på. Men det är mycket pengar för mig,som är sjukskriven,har bil och en massa djur...
Men detta låter ju lite övermaga.
Kollade just mina räkningar, och november - januari hade jag elnät- + elenergi-räkningar på ca 600 kr/mån.

Jag undrar om inte hela ditt elsystem och din husisolering behöver en översyn.
Även om Jönköping ligger lite högre, så bor vi ju inte så långt från varandra.

Och jag har en kattlucka som ofta står och fladdrar i vårvinden :)

C
Det är väl bara att dra ner termostaten så att elpatronen inte jobbar om det inte skulle bli en köldknäpp?

Har du nån plan inför kommande vinter? Den kommer ju komma fortare än man anar.

KnockOn Wood ja dina elräkningar låter som en dröm....om jag hade haft dina elräkningar skulle jag vara den lyckligaste människan på jorden.....ja det är säkert så att isoleringen i huset behöver ses över,men men.....det är som det är.

Stefan N Jag blir tvungen att lägga ut huset till försäljning nu i vår. Det är min plan. Sedan hoppas vi att huset blir sålt innan vintern kommer igen. Detta är en mardröm för mig. Jag vill inte ens bo kvar längre. Vill bara sälja och flytta härifrån fortast möjligt.

Om det går så är det säkraste att skruva ner termostaterna så lågt att dom bara slår till om det är risk för frysning. Men det ska inte vara några problem ett stänga av helt som jag ser det. Så länge det är någorlunda varmt inne så fryser det inte för att det blir nån enstaka minusgrad några timmar mitt i natten.

Ja tänka sig att man är så stressad av denna situation jag befinner mig i,att jag glömde bort anledningen till att jag startade denna tråd från första början.....

Anledningen till att jag frågar denna fråga om jag kan stänga av värmen i huset utan att ledningarna fryser,är att jag har läst någonstans,kommer inte ihåg var,att alla hus är olika,och att det ska visst finnas hus som ledningarna kan frysa i,när man stänger av värmen,trots att det är plusgrader ute?

Jag hoppas innerligt att jag har läst fel eller att jag har missuppfattat det hela? Det skulle inte vara världens roligaste att ledningarna fryser och jag får vattenskador i huset ovanpå allt annat elände.....

Useless vet inte riktigt hur du menar....jag kan inte skruva ner termostaterna....jag har kopplat om elen så att själva värmepumpen är helt avstängd nu den ska tas bort helt.,och elpatronen är kopplad till elementen...så fort jag slår på elpatronen blir räkningarna skyhöga....det finns inget som kan skruvas ner....

Eftersom du har vattenburen värme så måste det finnas någon shunt ((manuel/)automatisk) med tillhörande regulator, på regulatorn ställer man in vilken (framlednings)temperatur till radiatorerna. Genom att ställa ner framledningstemperaturen så blir det mindre värme till elementen.

Demmpa ok. Vad är en shunt och vad är en regulator,och var kan jag hitta sådana på mitt (obefintliga) värmesystem?

Låt det vara avstängt. Vatten fryser vid noll grader eller kallare även om det går i ett rör i huset, så om du har hört nåt annat så har du hört fel. Dessutom ackumulerar huset energi när det är varmt på dagen, så det blir inte minusgrader i rören även om det blir en kort köldknäpp på natten.

Demmpa du skriver om shunt och regulator. Vill du med det säga att du inte tycker jag ska stänga av värmen helt? Varför inte isåfall? Kan rören frysa trots att det är plusgrader ute? Många här skriver ju att jag lugnt kan stänga av elpatronen helt.

Shuntventilen till vänster på din bild,är det en sådan som sitter på elementen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.