18 655 läst ·
12 svar
19k läst
12 svar
Kan jag spackla taket för att få bort skarvarna mellan plattorna?
Det blir ofta sprickor i tak då hus rör på sig. Med sådana plattor bildas alla sprickor mellan plattorna där de inte syns.
Men det borde gå att spackla igen dem, men använd i så fall armering för att minska risken för fula sprickor.
Men det borde gå att spackla igen dem, men använd i så fall armering för att minska risken för fula sprickor.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det kommer antagligen inte att fungera......Det blir ett hästjobb utan dess like och sen kommer det iallafall synas var skarvarna är. Minimum är nog att gipsa taket isåfall och få skarvar som är avsedda att spacklas. Även det är dock ett hästjobb och kräver många timmar för att bli bra.
Återuppväcker denna tråd eftersom jag är nyfiken på hur du gjorde med taket och om du är nöjd med resultatet?
Testat detta vid nybygge 2000.
Man fick en remsa som skulle armera skarvarna mellan gipsplattorna i taket, likaså gipset på väggarna.
Målaren sa vad han tänkte, ett nybygge rör ju en del på sig.
Väggarna satte vi microlit på gipset redan från början - och målade. Har aldrig sett några problem där. Målat om en gång på de flesta ställen - inga sprickor.
Men taket.. Sprack nästa på en gång närmbygget var klart, så man såg konturer av alla gipsplattor överallt. Kanske 2 år efter bygget - mer armering, spackling, målning - efter något år samma fula sprickor i hela taket.
2015 kom samma målare på besök igen och nu satte han microlit i hela bottenvåningens tak. Spacklade och målade vitt.
Inte sett en spricka än - det var 10 år sedan nu.
Microlit har funkat hela vägen. Dessutom stärker den väggen så tavel-hållare och dyl. sitter bättre.
Min erfarenhet.
Man fick en remsa som skulle armera skarvarna mellan gipsplattorna i taket, likaså gipset på väggarna.
Målaren sa vad han tänkte, ett nybygge rör ju en del på sig.
Väggarna satte vi microlit på gipset redan från början - och målade. Har aldrig sett några problem där. Målat om en gång på de flesta ställen - inga sprickor.
Men taket.. Sprack nästa på en gång närmbygget var klart, så man såg konturer av alla gipsplattor överallt. Kanske 2 år efter bygget - mer armering, spackling, målning - efter något år samma fula sprickor i hela taket.
2015 kom samma målare på besök igen och nu satte han microlit i hela bottenvåningens tak. Spacklade och målade vitt.
Inte sett en spricka än - det var 10 år sedan nu.
Microlit har funkat hela vägen. Dessutom stärker den väggen så tavel-hållare och dyl. sitter bättre.
Min erfarenhet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför sjönk taket, tog ner innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är det här för fläckar i taket?
Tak & Vind -
Går det att bygga ut förråd till bastu med det här taket + lutning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Flytspackla för första gången / olika typer
Golv -
Varför kan jag inte spackla?
Färg, Måla & Tapetsera