Hej!
Jag skulle vilja sätta upp en taklampa i vardagsrummet. Taklampan har idag ingen stickpropp, men lampan ser av sladdarna att döma ut att vara jordad. Eluttagen i vardagsrummet är ojordade (gammalt hus). Är det okej att sätta på en ojordad stickpropp på den jordade lampan och koppla in den i det ojordade uttaget? Eller är det enda lämpliga alternativet att sätta på en jordad stickpropp på lampan och sätta upp lampan i ett av rummen med jordade uttag istället?
(Jag bifogar bilder på lampans sladdar samt på det ojordade uttaget för taklampan.)
Tacksam för råd!
Jag skulle vilja sätta upp en taklampa i vardagsrummet. Taklampan har idag ingen stickpropp, men lampan ser av sladdarna att döma ut att vara jordad. Eluttagen i vardagsrummet är ojordade (gammalt hus). Är det okej att sätta på en ojordad stickpropp på den jordade lampan och koppla in den i det ojordade uttaget? Eller är det enda lämpliga alternativet att sätta på en jordad stickpropp på lampan och sätta upp lampan i ett av rummen med jordade uttag istället?
(Jag bifogar bilder på lampans sladdar samt på det ojordade uttaget för taklampan.)
Tacksam för råd!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Nej, ska du montera en stickpropp så är det enda rätta en jordad stickpropp. Man måste ta hänsyn till att armaturen flyttas till ett rum med jordade uttag. Armaturen ska fungera i båda typerna av rum utan modifiering.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det där är en gammal kronkontakt där hanproppen kan sättas hur som helst. Blir livsfarligt om jordtråden ansluts på hankontakten.
Byt till en modernare kontakt som inte kan sättas i fel. Tyvärr går det snart inte att hitta de runda längre eftersom det numera ska vara de nya DCL.
Byt till en modernare kontakt som inte kan sättas i fel. Tyvärr går det snart inte att hitta de runda längre eftersom det numera ska vara de nya DCL.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Varför sitter lampkontakten på en SKX apparatsladd? Vad finns i andra änden? Installationen i rummet bör kanske ses över.
I sakfrågan så är det som sagts helt korrekt att sätta en jordad stickpropp på lampan.
I sakfrågan så är det som sagts helt korrekt att sätta en jordad stickpropp på lampan.
Tack för de kloka svaren! Då blir det till att köpa en sådan här på jula och sätta på lampan tänker jag. https://www.jula.se/catalog/el-och-...r/lamputtag-och-lampproppar/lamppropp-400189/
Varför det sitter en SKX-sladd kan jag inte svara på, men samtliga elinstallationer i huset har setts över av en elektriker, han åtgärdade det som han bedömde behövde fixas.
Varför det sitter en SKX-sladd kan jag inte svara på, men samtliga elinstallationer i huset har setts över av en elektriker, han åtgärdade det som han bedömde behövde fixas.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag tänkte om man råkar ha en av de första två och kopplar in jord i en av pinnarna så blir det farligt. Den tredje till höger är ju OK.Bo.Siltberg skrev:
För övrigt är den gamla kronkontakten olämplig att använda eftersom den saknar dragavlastning. Lätt att man råkar dra ur kabeln när man drar isär kontakterna och så har man 230 volt i handen (om man inte stängt av strömmen först).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara