Thomas Lundquist
Nja, besiktningsmannen kan ju knappast avgöra vem som ska stå för kostnaderna.
Då återstår rätten vilket absolut inte innebär att känna sig bekväm tycker jag.

Är det inte så fortfarande att man kan vara "besiktningsman" utan att var behörig eller auktoriserad på något sätt?

Mitt tänk är alltid att göra kunden nöjd. Jag har stött på ett fåtal grisar under alla år och då beter jag mig likadant tillbaka.

Det jag vill få fram är att i ett sånt här forum bör man kanske inte bara skriva att entreprenören betalar besiktningen vid en anmärkning trots att entreprenaden är godkänd som jag är övertygad om att flertalet tyder din text till.

Den som betalar besiktningsmannen är oftast den som är beställaren det har du rätt i. Däremot har man som konsument rätt till skadestånd för sina kostnader vid fel i enteprenaden (juridiska fel enligt ktjl) och däribland även undersökningskostnader.

Du har helt rätt i att besiktningsman inte är någon skyddad titel, det finns däremot besiktningsmän under branschorganisationer plus att de har sin organisation SBR. Inget hindrar någon dock för att kalla sig för besiktningsman precis som alla får kalla sig för plattsättare eller jurist.

Besiktningsmannen blir i första skedet en opartisk bedömning på utförandet i entreprenaden. Om någon av parterna inte är nöjd med besiktningen finns alltid möjlighet att kalla till överbesiktning. Det är dock inget juridiskt bindande vid besiktningen, hantverkaren kan välja att strunta i åtgärder på samma sätt som konsument kan välja att bestrida och hålla inne mer pengar.

Däremot väger besiktningsmannens utlåtande tungt i en process som avgörs av tekniskt okunniga nämndemän och jurister. Så har man inte andra utlåtanden eller andra sätt att motsäga besiktningen så har motparten en väldigt stark utgångspunkt i en process.

Enkel fråga var Hantverkarna svenska?
Vomitsquad skrev:
Vi håller precis på att slutligen få våra badrum klara och efter kraftig försening och massor med slarv så vill jag göra avdrag på slutfakturan. Min fråga till er är då vad har jag för rätt och hur mkt kan jag rimligtvis välmotiverat dra av?
Jag är heligt förbannad på entreprenören, men jag vill inte låta känslorna styra utan det här skall vara by the book, på smidigaste sätt. Jag vill helt enkelt kontra slutfakturan med en redogärelse och ett motkrav vad jag vill dra av.

Grundförutsättningar:
Byggstart torsdagen 1/11 2012.
Gästtoalett nedervåning: 7cm LBT-vägg rivs. Ny reglad vägg uppföres för att få plats med dusch.
Badrum 2:a våning: vindslucka vägg igensättes. Två skåp byggs in i vägg. Inkaklat badkar.
Båda badrum bilas golv bort för nya avlopp och rör. Nya tätskikt, ytskikt och montering inredning.

Tidigare gästtoalett entréplan, numer duschbadrum muntligt utlovat klart senast 23/11 så att vi kan flytta in helgen 24-25/11. Detta var avgörande för att över huvud taget dra igång arbetet.
Hela entreprenaden skall vara färdig enligt påskriven offert/kontrakt “ca 30/11”.

Här följer de brister i leveransen i någon form av fallande gravhet enligt oss:

- Badrum nedervåning ej brukbart förrän 1/12 2012. Helt färdigt 18/12.
Brister duschbadrum nedervåning:

• Fel färg på fog golv trots att jag fått frågan två gånger på plats av byggledaren timmarna innan fogning plus att det står klart och tydligt skrivet i kakelinstruktionerna upptejpade på väggen i badrummet. Grå 115 fogades på golvet istället för mörkgrå 121. 115 skulle inte användas alls. Det skulle vara 121 på vägg och golv i båda badrum.
  • Av någon anledning valde man Rustic (grov) fog till 3mm-fogar på golv och vägg “bara för att den affären inte hade inne Mastic” (finkornig).
  • Man har monterat loss några kakelplattor för att komma åt elen till PAX-fläkt eftersom man glömt detta trots påminnelser vid FEM tillfällen. Dessa har återmonterats otroligt fult och skevt.
  • Vi har inget skåp under handfatet utan valde ett lite snyggare vattenlås istället. Nu har dom satt utloppet väl långt ner på den nya väggen så punglåset sitter halvvägs ner mot golvet. Centrum på utloppet sitter 48 cm över golv.

-Badrum övervåning ej brukbart förrän 19/12 2012. Helt färdigt XX/12 2012
Brister badrum övervåning

• Fel färg på fog golv trots kritik för missen i det andra badrummet två veckor tidigare. Även här tydligt skrivet i kakelinstruktionerna upptejpade på väggen i badrummet. Grå 115 fogades på golvet istället för mörkgrå 121. Arbetsledaren försökte även här övertyga mig att det var samma färg på golv och vägg även om skillnaden är pinsamt uppenbar.
(klinkerfogen är dock hjälpligt åtgärdad nu)

• Golvklinkern slarvigt lagd bitvis, med ojämna kryss.
  • Väggkakel slarvigt satt vid ytterhörn där dom sitter olika i höjd och med varierande fog. Inte katastrof, men jag hade kunnat göra det bättre själv.
  • De två frihängande handfatens punglås sitter olika högt. Det ena avloppet sitter 30mm högre än det andra.
  • Fula överdrivet feta mjukfogar i hörn.
  • Trots att jag bad att dom skulle lämna en vit och en 121-grå silikonpatron så att jag själv kunde mjukfoga runt badkaret (och även detta med på en åtgärdslista upptejpad på väggen) så kom jag dit på kvällen och badkaret var mjukfogat med stora fula jättefogar. Den allra fulaste, där badkarets framsida möter kaklet lyckades jag skrapa/t-sprita bort innan den härdat. Denna var struken hemskt fult i flera steg.

Övrigt:
  • Har använt vår skohylla som pall och knäckt den på mitten, utan att säga ett ord om det till oss.
  • Använt upp mitt fogskum.
  • Frikostigt använt våra stegar, förlängningssladdar och borstar. Allt detta är nu jätteskitigt av betongdamm.
  • För att släppa in dagsljus så har dom ställt upp dörrarna till sovrummen när dom bilat och gjort allsköns jobb. Sen det blev minusgrader har dom även stått inomhus utanför badrummet och blandat bruk. Detta kombinerat med den öppna etage-planlösningen har gjort att ALLT är täckt med betongdamm och vi har redan lagt flera dagar på sanering. Varenda kväll har jag stängt till dörrarna och dagen efter har det ändå stått öppet igen.
  • Spräckt huset på min halogen-arbetsstråklastare.

Sen har allt detta självklart tagit upp massor av min tid, skapat en massa stress och tvingat oss att flytta in med två små barn hos mina föräldrar sen slutet av november.

Totalpris 170k: 40k mtrl/130k arbete/65k ROT. Tre betalningar görs vid byggstart, färdigt tätskikt och den sista vid färdigställande. Tre betalningar á 35k, och det är alltså på denna sista faktura som jag vill ha avdrag.

Kom med så mycket input ni orkar, från generell till specifik. Gärna konkret vad som är ett vettigt faktiskt avdrag för ovan (alltså inte ett "straff" hur gärna jag än skulle göra det)

har du tagit referenser?är företaget auktoriserade?svenska hantverkare?anlita oberoende besiktningsman företagarn måste ge tillfälle att rätta till alla problem som inte är ok,du kan inte bara dra av ensumma på fakturan.

Thomas Lundquist
Men i en process finns ju alltid motparten som även dom kan ha tunga argument med en besiktningsman med helt andra åsikter.
En process är inte att rekommendera i dom flesta fall tycker jag.

pappskallen skrev:
Det normala är väl att den som vill ha besiktningen betalar för den.
Enligt normal fallet vid ett avtal i stil med Hantverksformuläret eller ABS09 tror jag normalfallet är att Beställaren stå för alla besiktningar och EN slutbesiktning. Om slutbesiktningen ej blir gk står entreprenören för de som sedan krävs farm till godkännandet (dras oftas av fakturan). Vid en ev sk överbesiktning är det själva utslaget som avgör.

Man kan dock avtala detta, är kanske att föredra. Om man drabbas av någon besvärlig hantverkare (och man inte har vite) kan detta Djävlas med kunden i en evighet med att kalla till besiktningar som kunden betalar.......kunden kan ruineras.

Det är beställaren som oftast har avtalet med den oberoende besiktningsmannnen, men entreprenören som beställer besiktningen baserat på när denne anser sig klar. Beställaren är då betalningsskyldig mort besiktningsmannen men drar ev av kostnader på fakturan. I praktiken förlorar även beställaren på fler besiktningnar även om kostnaden dras av då dessa ej är ROT grundande.....

stefan57 skrev:
Enkel fråga var Hantverkarna svenska?
Ett enkelt svar: Det är fullkomligt oväsentligt. Gissa, och se om du bedömer fallet olika beroende på om dom är det eller ej. Och glöm inte fråga dig varför. Dom är dåliga, slarviga hantverkare vare sig svenne banan, polack, tomte eller enhörning.

• Gilla
Picke och 1 till
  • Laddar…
Enklast är att skriva en tydlig och otroligt lättläst reklamation, pm:a mail så kan jag skicka över ett underlag.

I konsument och konsumettjänstlagen tas det väldigt tydligt upp att man skall känna sig nöjd med både beställd tjänst och material man valt. Tänker exempelvis på fogfärg i detta fall, tjänsten är utförd korrekt men med fel material osv osv.

Reklamerar man inom 2 månader och skriftligt och får en bekräftelse på att reklamationen är mottagen så är man ganska trygg om man hamnar hos ARN.

Icke att förglömma är att hantverkaren/den du köpt tjänsten av alltid har rätten på sin sida att inom skälig tid (brukar rekommendera max 30 dagar) åtgärda/lösa problemet utan att detta ska kosta beställaren något.

Men sätter sig köparen på tvären och exempelvis inte släpper in hantverkaren eller på något annat sätt "försvårar" åtgärderna blir det svårt att dra ärendet vidare.

Förslaget är alltså, skriv en reklamation, skriv ut i 2 ex där ni båda skriver på, försök tillsammans komma fram till en summa som du ska "hålla" tills jobbet är korrekt utfört.

Be hantverkaren skicka en kredit på fakturan du har idag och be han göra en ny på ert överenskomna belopp. Det är inte försent att använda Hantverksformuläret för det sista delen av jobbet, även det som ska fixas är en "beställd tjänst".

Mvh Niklas

Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.