Har ett expansionskärl på vinden. Tillverkat i koppar och verkar tomt när jag knackar på det. Har fått höra att förr i tiden hade man ett kärl på vinden där kallvatten pumpades upp. Huset har nuinstallerad bergvärme och nyrenoverade badrum. Alla vattenledningar bytta i hela huset så jag antar att det inte är vatten påkopplat till kärlet. Är det bara att säga av rören och riva ur skiten?
Har du bergvärme idag så är det med största sannolikhet ett slutet kärl i källaren.R R.Lindblom skrev:Har ett expansionskärl på vinden. Tillverkat i koppar och verkar tomt när jag knackar på det. Har fått höra att förr i tiden hade man ett kärl på vinden där kallvatten pumpades upp. Huset har nuinstallerad bergvärme och nyrenoverade badrum. Alla vattenledningar bytta i hela huset så jag antar att det inte är vatten påkopplat till kärlet. Är det bara att säga av rören och riva ur skiten?
Men det finns givetvis undantag.
Hur ser din installation ut i källaren?
Röd burk med säkerhetsventil på toppen?
Finns det?
Tex såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes har ett likadant tryckkärl i källaren
Jag har tryck på 1bar
Jag tror mer på att det är tryckkärl för det äldre varmvatten systemet i huset från en vedpanna eller kökspanna. Och med en avluftning genom taket. (Fanns ett liknande från 30-40 talet i vårt hus) Bara att plocka bort.
Klicka här för att svara