Har ett expansionskärl på vinden. Tillverkat i koppar och verkar tomt när jag knackar på det. Har fått höra att förr i tiden hade man ett kärl på vinden där kallvatten pumpades upp. Huset har nuinstallerad bergvärme och nyrenoverade badrum. Alla vattenledningar bytta i hela huset så jag antar att det inte är vatten påkopplat till kärlet. Är det bara att säga av rören och riva ur skiten?

• Expansionskärl i koppar på vinden, omgivet av träbjälkar och isolering. Träplankgolv och diverse bråte syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
R R.Lindblom skrev:
Har ett expansionskärl på vinden. Tillverkat i koppar och verkar tomt när jag knackar på det. Har fått höra att förr i tiden hade man ett kärl på vinden där kallvatten pumpades upp. Huset har nuinstallerad bergvärme och nyrenoverade badrum. Alla vattenledningar bytta i hela huset så jag antar att det inte är vatten påkopplat till kärlet. Är det bara att säga av rören och riva ur skiten?
Har du bergvärme idag så är det med största sannolikhet ett slutet kärl i källaren.
Men det finns givetvis undantag.

Hur ser din installation ut i källaren?

Röd burk med säkerhetsventil på toppen?
Finns det?

Tex såhär:
Rött expansionskärl med säkerhetsventil i källare, omgiven av kopparrör och isolerade rör, del av bergvärmeinstallation.
Skapa konto

Yes har ett likadant tryckkärl i källaren

Tomt på vatten i systemet enligt manometern, fyll på till 1 bar. Finns en ventil/kran att fyll på med. Följ rören från det röda, så hittar du nog en ventile/kran som är kopplat till kallvatten.

Jag har tryck på 1bar

Walle85
J jonaserik skrev:
Tomt på vatten i systemet enligt manometern, fyll på till 1 bar. Finns en ventil/kran att fyll på med. Följ rören från det röda, så hittar du nog en ventile/kran som är kopplat till kallvatten.
Vart ser du en manometer i TS bild?

• Gilla
R.Lindblom
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bilden på röda expansionskärlet är Krillemans bild.

Här är tryckkärlet

• Rött tryckkärl monterat på en vägg med rör och en tryckmätare ovanpå, omgiven av kablar och annan utrustning.
    Skapa konto
Jag tror mer på att det är tryckkärl för det äldre varmvatten systemet i huset från en vedpanna eller kökspanna. Och med en avluftning genom taket. (Fanns ett liknande från 30-40 talet i vårt hus) Bara att plocka bort.

• Gilla
R.Lindblom
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bilden på röda expansionskärlet är Krillemans bild.
OK rätt. Missade det med alias.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.