Jag har ett planktak som jag tänkte måla med linoljefärg men innan det dreva med linull för att slippa spån som ramlar ner. Kan man göra detta utan att det blir brandfarligt? Borde jag täta springorna med något annat?

Vart är all visdom som finns på byggahus?

Jag har en liknande fundering. Jag tänkte nämnligen dreva springor i mitt tak med ullsnöre.

Jag tänker att om det finns tillräckligt med syre så att färgen kan oxidera och värmen inte är instängd borde det väl inte vara en risk. Men det kanske beror på om drevet suger åt sig mycket färg och blir "dränkt" och instängt mellan plankorna. Så jag förstår din fundering.

Hoppas någon annan har bättre svar.

Nu hittade jag eventuellt lite andra alternativ. Snickerispackel eller linoljespackel, kan det funka tro? Det är bara vissa springor där spån ramlar ner så är inte hela taket som ska tätas.

Att dreva först, och sen spackla/ täta springan med linoljekitt borde fungera utmärkt innan linoljemålning.

Jag vill ha kvar själva springorna mellan bräderna så om jag ska använda spackel så blir det att peta upp mellan i så fall så att inte springorna blir för djupa och då kanske man inte behöver dreva först.

A Annathepannan skrev:
Jag vill ha kvar själva springorna mellan bräderna så om jag ska använda spackel så blir det att peta upp mellan i så fall så att inte springorna blir för djupa och då kanske man inte behöver dreva först.
Jag tror det är bra att ha i drev innan så spacklet har nått att fästa i. Frågan är hur det håller sig över tiden, jag har själv ingen erfarenhet av linoljespackel.

Det får kanske bli lite varierande beroende på hur brett det är. De flesta springor är bara nån/ett par mm och där blir det svårt att få in lindrev. Spån kommer dock ut😄

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.