Jag tycker det är lite svår att få stolpskon perfekt när jag gjuter plintarna till altanen. Gjorde en trapp förra året och fick inte till plintarna perfekt. Går det bra att borra och sätta fast stolpskorna sen med ankarmassa efter att jag gutit plinten istället? Tänker att det är lättare att märka och borra i betong med högre precision än vad det är att få stolskon på rätt ställe. Då kan jag gjuta plintarna i lugn och ro utan att behova oroa mig för att få stolpskon perfekt.

Tacksam för svar!

K
Ja det går bra med ankarmassa också.
Annars är tipset att stoppa ner stolpskon efter en stund, när betongen börjat bli lite ”trögare”.
Personligen tycker jag det inte är några problem att fästa upp murarsnöre i våg precis där stolpskon ska vara och sen sätta i dom när alla plintrör är fyllda.

Ett annat tips är att gjuta på kvällen/när det är lite mörkare och använda en krysslaser

• Gilla
spikar-på-skruvar
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ja det går bra med ankarmassa också.
Annars är tipset att stoppa ner stolpskon efter en stund, när betongen börjat bli lite ”trögare”.
Personligen tycker jag det inte är några problem att fästa upp murarsnöre i våg precis där stolpskon ska vara och sen sätta i dom när alla plintrör är fyllda.

Ett annat tips är att gjuta på kvällen/när det är lite mörkare och använda en krysslaser
Jag tyckte jag var väldigt petig förra året med murarsnöre men icke desto mindre blev det snett. Inte hela världen men man får kompensera senare och då blir det lite svårare senare moment.

Jag pallar upp och väger in bärlinan där jag vill ha den, sen fäster jag stolpskon som får "hänga" ner i den våta betongen tills den brunnit fast efter något dygn.

Gör likadant när jag gjuter plint för stolpar där det vanligtvis är ännu viktigare med precision.

Annars funkar ankarmassa utmärkt.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
P pxp skrev:
Jag pallar upp och väger in bärlinan där jag vill ha den, sen fäster jag stolpskon som får "hänga" ner i den våta betongen tills den brunnit fast efter något dygn.

Gör likadant när jag gjuter plint för stolpar där det vanligtvis är ännu viktigare med precision.

Jag gör likadant om utrymme finns. Fixerar bärlinan och skruvar fast stolpskorna, sedan gjuter jag runt dem.

Tack för tipsen, tog en regel och fäste stolpskorna i och körde hederliga pytagoras 3, 4, 5 för att få det vilkerätt mot huset. Blev bra!

Ändra konstruktionen lite med så att set finns lite mer utrymme för misstag så det blev inte fullt lika petigt med.

Edit: Värt att notera att ankarmassa skulle kräva att betongen får brinna i 14 dagar minst, helst 28 innan jag får fortsätta och så länge orkar jag inte vänta.

• Gilla
pxp
  • Laddar…
P pxp skrev:

Det är även min melodi när omständigheterna tillåter.

• Gilla
spikar-på-skruvar
  • Laddar…
Det går såklart bra!
Och vill du lägga pengarna på nått roligare än ankarmassa blandar du helt vanlig cement och vatten vct <0,35 istället…

• Gilla
spikar-på-skruvar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.