Halloj, jag och min sambo håller på och helrenoverar ett hus vi har köpt. Innerväggarna är uteslutande spånskivor som är fastsatta med spik och lim på reglarna. När jag försöker ta bort spånskivorna blir det väldigt mycket rester kvar på reglarna, se bilderna, som inte går att få bort. Har försökt att ta bort resterna med stämjärn och hammare, tigersåg, multiverktyg och slipmaskin, men antigen biter det för djupt in i träet eller så händer det ingenting. Hur ska jag göra för att få bort det på bästa sätt samt undvika att förstöras reglarna allt för mycket? Spånskiverester kvar på träreglar vid renovering, isoleringsmaterial syns på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träregel täckt med kvarvarande spån från borttagna spånskivor, omgiven av isolering.
Skapa konto

Jag hade nog ändå satsat på multiverktyget. Med ett bra grovtandat sågblad. Lägg bladet plant mot regelns ovansida. Då inbillar jag mig att du kan såga rakt in i limskarven. Det borde funka.

Troligen är jag trögtänkt, men förstår inte hur detta är konstruerat givet bilderna.
Är det inte enklare att även riva bort reglarna och montera nya?

Får du bort alla spikar kan en vanlig manuell hyvel funka bra.. så gjorde jag när jag rev bort golvspån....

Kanske en sådan skulle hjälpa

• Elektrisk elhyvel från Meec Tools, 230 V, 900 W, med rött och svart handtag, pris 599 kronor, Jula butikssida.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.