852 läst ·
11 svar
852 läst
11 svar
Kan jag låta kabeln sitta kvar?
Efter att snickaren rivet en vägg mellan två rum, så har jag två vägguttag hängandes ifrån taket. Kablarna kommer från två andra vägguttag, dragna över taket.
Kan jag "avsluta" de här kablarna med någon slags toppklämma, eller liknande, eller måste jag dra bort dem från de andra vägguttagen? Det senare alternativet innebär en del småbökigt arbete. Att klippa dem vid taket, och låta dem sitta kvar, med klämma är avsevärt enklare.
Kan jag "avsluta" de här kablarna med någon slags toppklämma, eller liknande, eller måste jag dra bort dem från de andra vägguttagen? Det senare alternativet innebär en del småbökigt arbete. Att klippa dem vid taket, och låta dem sitta kvar, med klämma är avsevärt enklare.
Du kan inte bygga in spänningsförande kablar i vägg eller tak. Det bästa är att ta bort dem, eller sätta en dosa där kabelröret slutar och därefter förse resp. kabel med en toppklämma eller likvärdigt. Nu framgick det inte tydligt om det var kabel eller rör/slang med FK som det handlade om. Men är det kabel så utgår nog dosalternativet.
Slang med tre trådar enkardelig.R roli skrev:Du kan inte bygga in spänningsförande kablar i vägg eller tak. Det bästa är att ta bort dem, eller sätta en dosa där kabelröret slutar och därefter förse resp. kabel med en toppklämma eller likvärdigt. Nu framgick det inte tydligt om det var kabel eller rör/slang med FK som det handlade om. Men är det kabel så utgår nog dosalternativet.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Som sagt bara de är urkopplade i matande ände, så kan man låta dem sitta kvar. Men helst bör man ta bort dem, de kan vålla en del oro i framtida ombyggnader. Om du hittar en kabel när du river en vägg, så kan man aldrig utgå ifrån att den är spänningslös, ens om man kontrollmäter. Det kan vara en kabel som ex. spänningssätts när någon termostat slår till.
När vi rev ett badrum här hemma som förre ägaren hade kaklat på kakel, så visade det sig att elen bara var kapad. Strömförande trådar låg oisolerade i en kakelfog. Vilket upptäcktes när bilningsmaskinen kom fram till fogen. Sedan hade man dragit ny utanpåliggande el.
Den matningen var dessutom rätt lustig, man hade borrat inom väggen från vårt sovrum för matande kabel, där väggbrytaren tidigare satt i det gamla kakelt. Borrninmgen gick rakt igenom den överkaklade dosan (med strömförande oisolerade trådar i metalldosan), och en ny utanpåliggande brytare var monterad på det nya kaklet. Dessutom gick avluftningsröret för avloppet inne i väggen just där, så elektrikern hade borrat rakt igenom gjutjärnsnröret, kabeln var dragen på tvären igenom röret. En riktig bedrift att lyckas borra ett 11mm hål igenom ett gjutjärnsrör. Jag bytte ut röret, fick vinscha upp det mot vinden och kapa i 60 cm längder för att få bort det. Jag körde tigersåg med hårdmetall blad, tog 5 minuters sågande för att skapa bara en brottanvisning, och sedan bilningshammare för att spräcka av röret. Att borra igenom det röret skulle jag aldrig utsätta mig för.
När vi rev ett badrum här hemma som förre ägaren hade kaklat på kakel, så visade det sig att elen bara var kapad. Strömförande trådar låg oisolerade i en kakelfog. Vilket upptäcktes när bilningsmaskinen kom fram till fogen. Sedan hade man dragit ny utanpåliggande el.
Den matningen var dessutom rätt lustig, man hade borrat inom väggen från vårt sovrum för matande kabel, där väggbrytaren tidigare satt i det gamla kakelt. Borrninmgen gick rakt igenom den överkaklade dosan (med strömförande oisolerade trådar i metalldosan), och en ny utanpåliggande brytare var monterad på det nya kaklet. Dessutom gick avluftningsröret för avloppet inne i väggen just där, så elektrikern hade borrat rakt igenom gjutjärnsnröret, kabeln var dragen på tvären igenom röret. En riktig bedrift att lyckas borra ett 11mm hål igenom ett gjutjärnsrör. Jag bytte ut röret, fick vinscha upp det mot vinden och kapa i 60 cm längder för att få bort det. Jag körde tigersåg med hårdmetall blad, tog 5 minuters sågande för att skapa bara en brottanvisning, och sedan bilningshammare för att spräcka av röret. Att borra igenom det röret skulle jag aldrig utsätta mig för.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Som sagt, om du kommer åt att dra ur trådarna så gör det, brukar inte vara så svårt bara man kommer åt båda ändarna. Kan undvika framtida strul.
Elen kommer alltså från ena rummet och går vidare till nästa rum.H HenrikTornquist skrev:Efter att snickaren rivet en vägg mellan två rum, så har jag två vägguttag hängandes ifrån taket. Kablarna kommer från två andra vägguttag, dragna över taket.
Kan jag "avsluta" de här kablarna med någon slags toppklämma, eller liknande, eller måste jag dra bort dem från de andra vägguttagen? Det senare alternativet innebär en del småbökigt arbete. Att klippa dem vid taket, och låta dem sitta kvar, med klämma är avsevärt enklare.
För att elen ska fungera i efterföljande uttag, mm så måste bägge "ändar" sitta ihop.
Det bästa är att skarva ihop flexslangarna med en skarvmuff och dra i nya trådar från matande rum å vidare till nästa rum.
Så var det kopplat, fast jag trodde det gick från ett annat håll. Elen gick ner i väggen, som nu är riven, till ett uttag i varje sida, och sen vidare till ett annat uttag i det ena rummet. De kablarna som gick ner i väggen är nu kapade och ihopskarvade, och allt fungerar som det ska.Demmpa skrev:
Stort tack för all input här.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Klicka här för att svara
