5 587 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Kan jag lämna sladdarna såhär?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan kan man väl. Om det är lämpligt är en annan sak. Måste man nödvändigtvis göra det så är en sån här:osiris skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betydligt bättre än en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Den där på andra bilden bör man inte använda ens om spänningen är av. Hur noga du än är med att säkra att det är spänningslöst, så kan du trots allt ha fel. Då gäller det att man aldrig greppar ordentligt runt något som kanske ev. kan bli strömförande. Får du ström igenom så fastnar du på grund av kramp. Musklerna dras ihop.
Om du är så "säker" på att spänningen är avslagen att du använder en oisolerad avbitare, så bör man inte hålla på med el. OK, om det är en lös tråd som skall klippas, och du ser att ingen av ändarna är inkopplad någonstans, så kanske...
Om du är så "säker" på att spänningen är avslagen att du använder en oisolerad avbitare, så bör man inte hålla på med el. OK, om det är en lös tråd som skall klippas, och du ser att ingen av ändarna är inkopplad någonstans, så kanske...
Fick mig att tänka på när jag reparerade elstängsel och skulle fixa en transportledning genom en vägtrumma där det rann en bäck. Väl nere i bäcken insåg jag att båda stövlarna läckte och att jag glömt koppla bort strömmen.
Jaja, skit samma tänkte jag, tur att jag har med den isolerade tången och skred till verket. Isoleringen på tången var skadad och jag fick mig en pärla som kändes resten av dagen. Bulan i huvudet efter att ha nockat betongtrumman i reflexreaktionen tog lite längre tid på sig att sluta göra ont
Jaja, skit samma tänkte jag, tur att jag har med den isolerade tången och skred till verket. Isoleringen på tången var skadad och jag fick mig en pärla som kändes resten av dagen. Bulan i huvudet efter att ha nockat betongtrumman i reflexreaktionen tog lite längre tid på sig att sluta göra ont
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Knepet med att klippa ledarna med strömmen påslagen är att göra det så snabbt som möjligt så att inte strömmen hinner med. Därför klipper man båda ledarna på samma gång för att minimera risken:x:screwy:
Det där var alltså ett skämt ifall du läser ts. Rör inte i båda samtidigt.
Det där var alltså ett skämt ifall du läser ts. Rör inte i båda samtidigt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ja, jag brukar lägga på en dimmer på "halvfart" så att jag kan höra 50hZ tonen för att hitta nolläget på sinuskurvan när jag klipper.