Status
Inte öppen för fler kommentarer.
osiris skrev:
Kan man göra det med elen påslagen?
Kan kan man väl. Om det är lämpligt är en annan sak. Måste man nödvändigtvis göra det så är en sån här:

En orange avbitartång med svarta handtagsspetsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betydligt bättre än en sån här:

Slitna men hållbara bågfilstång med långa handtag liggande på ett ljusbeige underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
För den modige (dumdristige ..)
Metallisk nagelklippare på vit bakgrund.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Den där på andra bilden bör man inte använda ens om spänningen är av. Hur noga du än är med att säkra att det är spänningslöst, så kan du trots allt ha fel. Då gäller det att man aldrig greppar ordentligt runt något som kanske ev. kan bli strömförande. Får du ström igenom så fastnar du på grund av kramp. Musklerna dras ihop.

Om du är så "säker" på att spänningen är avslagen att du använder en oisolerad avbitare, så bör man inte hålla på med el. OK, om det är en lös tråd som skall klippas, och du ser att ingen av ändarna är inkopplad någonstans, så kanske...

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om du är så "säker" på att spänningen är avslagen att du använder en oisolerad avbitare, så bör man inte hålla på med el.
Kanske borde sluta skala FK mellan framtänderna... :o

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo skrev:
Kanske borde sluta skala FK mellan framtänderna... :o
Iaf med strömmen på ... ;)

Nu har TS Timoteja inte varit inloggad på forumet sedan de två första svaren i denna tråd kommit in.
Så antingen räckte de svaren, eller så kanske Timoteja har avlidit pga strömgenomgång nu. :|

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fick mig att tänka på när jag reparerade elstängsel och skulle fixa en transportledning genom en vägtrumma där det rann en bäck. Väl nere i bäcken insåg jag att båda stövlarna läckte och att jag glömt koppla bort strömmen.

Jaja, skit samma tänkte jag, tur att jag har med den isolerade tången och skred till verket. Isoleringen på tången var skadad och jag fick mig en pärla som kändes resten av dagen. Bulan i huvudet efter att ha nockat betongtrumman i reflexreaktionen tog lite längre tid på sig att sluta göra ont :p

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Så antingen räckte de svaren, eller så kanske Timoteja har avlidit pga strömgenomgång nu. :|
Vilken likgiltig attityd du har idag. ;):p

Skärmdump av ett diskussionsinlägg på ett forum med text och emotikoner.

Mikael_L
Om man snackar om lik, måste det väl vara den mest passande emojjen ...? ;)

Om två lik är lika varandra, är de då jämlika?

Knepet med att klippa ledarna med strömmen påslagen är att göra det så snabbt som möjligt så att inte strömmen hinner med. Därför klipper man båda ledarna på samma gång för att minimera risken:x:screwy:

Det där var alltså ett skämt ifall du läser ts. Rör inte i båda samtidigt.

Precis, inväntar man bara och klipper precis när spänningen är 0 i sinuskurvan så går det bra.

• Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag brukar lura strömmen, jag säger högt och tydligt in i kabeländen "Du, lampan är där borta!" och pekar bort ifrån mig.
Sen klipper jag fort som attan innan elektronerna fattat att de blev lurade.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag brukar lägga på en dimmer på "halvfart" så att jag kan höra 50hZ tonen för att hitta nolläget på sinuskurvan när jag klipper.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
mexitegel skrev:
Precis, inväntar man bara och klipper precis när spänningen är 0 i sinuskurvan så går det bra.
Varför finns det inte dubbelgilla. ;)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag trodde faktiskt man inte kunde dö av växelström, bara av lik-ström...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.