Hej, jag håller på att byta golv i ett hus från 1992 och i vardagsrummet, som är på nedervåningen, ser underlaget ut som på bilden - grus med plast ovanpå. Kan jag försiktigt lägga nya foamen och parketten på gamla underlaget?
Vill helst undvika att lägga nya golvet på det gamla golvet för att behålla takhöjden, och gärna undvika jobbet att totalbyta hela underlaget. Gamla golvet har obefintliga eller mycket små ojämnheter, så sanden verkar inte ha satt sig eller flyttat sig under åren.
Edit: Tillägger att den gamla parketten ligger direkt på plasten.
Vill helst undvika att lägga nya golvet på det gamla golvet för att behålla takhöjden, och gärna undvika jobbet att totalbyta hela underlaget. Gamla golvet har obefintliga eller mycket små ojämnheter, så sanden verkar inte ha satt sig eller flyttat sig under åren.
Edit: Tillägger att den gamla parketten ligger direkt på plasten.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Hur tjock är gamla parketten och hur tjock är nya parketten?
Hur tjockt är sandlagret?
Jag vet inte hur det var -92 men tidigare var parkett som var avsedd att ligga på flera cm sand eller på reglar 25 mm tjock medan nutida parkett är 13-15 mm tjock. Den tjocka parketten var självbärande och hade alltså inga problem med svackor eller andra ojämnheter.
Jag vet inte hur det var -92 men tidigare var parkett som var avsedd att ligga på flera cm sand eller på reglar 25 mm tjock medan nutida parkett är 13-15 mm tjock. Den tjocka parketten var självbärande och hade alltså inga problem med svackor eller andra ojämnheter.
Det gamla är 15 mm och det nya 14 mm. Jag vet dock inte om det gamla är originalgolvet. Det är omslipat, vilket indikerar att det i alla fall inte är alldeles sentida. Har inte kollat hur djup sanden är.BirgitS skrev:
Hur tjock är gamla parketten och hur tjock är nya parketten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Tack för svar. Ja det kan jag nog utgå från då, skönt.BirgitS skrev:
Men jag inser nu en annan sak, att gamla vardagsrumsgolvet är ca 6 mm tjockare än bredvidliggande gammalt laminatgolv, och då är deras ovanytor på samma höjd. En list täcker glipan mellan den. Jag vill lägga sammanhängande golv och har då två alternativ. Antingen tar jag bort båda golven men behöver då lägga nån slags 6 mm-skivor först i vardagsrummet, innan jag lägger det nya. Eller så låter jag båda gamla golven ligga och lägger uppe på. Tappar en knapp cm takhöjd och får lite pyssel med dörrtrösklar men det blir nog ändå mindre jobb. Något att fundera på. Tack än en gång.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 032 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 032 inlägg
Och med byggår 1992 (ja, jag är avundsjuk...) behöver du inte ens tänka tanken att det kan finnas asbest i golv eller lim så när du ändå är igång är det smart att passa på att riva så mycket som möjligt. Kanske kan vara värt att fundera på att lägga in golvvärme också?
Tack. Behövde nog höra det och har nu börjat riva gamla golven 👍🏻Magnus E K skrev:
Klicka här för att svara