Stambyte pågår i vår lägenhet just nu. De drar dock inte ut köken utan installerar nytt i befintligt. Innan har vi inte haft draget för golvdiskmaskin, utan har behövt ha en bänkvariant. Ser det ut som att det nu finns möjlighet att sätta in en golvdiskmaskin, utifrån rör/slang etc under diskbänken? Eluttag saknas, det är jag medveten om, men i övrigt.
 
  • Under diskbänk med rör och avlopp installerade, potential för installation av golvdiskmaskin bedöms utifrån synliga kopplingar och plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Menar du verkligen att stambyte pågår men man velat spara det här köket? Är det silvertejp på diskhon till vänster?

Du behöver en blandare med diskmaskinsavstängning.... Jag kan inte se någon på bilden. Att bara ansluta under vask med någon t-koppling får man inte
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Menar du verkligen att stambyte pågår men man velat spara det här köket? Är det silvertejp på diskhon till vänster?

Du behöver en blandare med diskmaskinsavstängning.... Jag kan inte se någon på bilden. Att bara ansluta under vask med någon t-koppling får man inte
Haha jag vet. Det är en sorg att de inte river ut hela köket också men nytt inriktningsbeslut hos värden är att man ska göra så lite som behövs typ. Det ser ut som silvertejp men är typ det yttre materialet som har lossnat.

Diskmaskinsavstägning finns på blandaren (där fick vi en ny iaf, lol), se ny bild.
 
  • Kromblandare med diskmaskinsavstängning installerad på diskbänk i kök, framför kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Ok! Men då ska det finnas en slang för det som kommer ut under blandaren. Den har tre slangar , en för kallt, varmt vatten och en för diskmaskin.
Eller så har någon skruvat bort den antar jag, men det vore konstigt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Karrock
Är det inte den tredje slangen, den för diskmaskin, som skymtar bakom hon?
Avlopp kan anslutas vid pilen, man får skära ut plasten inne i det lilla sidoröret så att det har kontakt med resten av avloppsröret.

Diskbänkens undersida med avloppsrör och slangar, där en markerad tredje slang misstänks vara för diskmaskinsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K
Anna Danielsson Anna Danielsson skrev:
Stambyte pågår i vår lägenhet just nu. De drar dock inte ut köken utan installerar nytt i befintligt. Innan har vi inte haft draget för golvdiskmaskin, utan har behövt ha en bänkvariant. Ser det ut som att det nu finns möjlighet att sätta in en golvdiskmaskin, utifrån rör/slang etc under diskbänken? Eluttag saknas, det är jag medveten om, men i övrigt.
Avlopp och blandare ser ut att funka. El måste dras fram.

Har du plats?
Är ju inte direkt ett modernt kök, så det kan därför vara lite bökigt att skapa utrymme.
 
K Kardan79 skrev:
Avlopp och blandare ser ut att funka. El måste dras fram.

Har du plats?
Är ju inte direkt ett modernt kök, så det kan därför vara lite bökigt att skapa utrymme.
Skulle behöva offra skåpet bredvid. Då bör en 45 cm diskmaskin få plats. Måste såklart godkännas av värden etc men vill först få lite koll vad som är möjligt kopplingsmässigt.
 
Karrock
Anna Danielsson Anna Danielsson skrev:
Skulle behöva offra skåpet bredvid. Då bör en 45 cm diskmaskin få plats. Måste såklart godkännas av värden etc men vill först få lite koll vad som är möjligt kopplingsmässigt.
Frågan är nog även om det är såpass gammalt att höjden inte stämmer med moderna diskmaskiner. dubbelkolla måttet från golv till undersida bänkskiva.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Frågan är nog även om det är såpass gammalt att höjden inte stämmer med moderna diskmaskiner. dubbelkolla måttet från golv till undersida bänkskiva.
yes! ska dubbelkolla det. Hade en tekniker över i somras som mätte, så tror det ska funka, men kommer såklart dubbelkolla.
 
Kaklet och diskbänken ser ju fina ut. Vad skulle vara dåligt med köket? Är skåpsdörrarna slitna?
Tar hundra gånger hellre en diskbänk i rostfritt stål än en plastbelagd spånskiva som de flesta väljer som "renoverar" sitt kök idag. Med pålimmad balja så att man får en kant ner i baljan....
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kaklet och diskbänken ser ju fina ut. Vad skulle vara dåligt med köket? Är skåpsdörrarna slitna?
Tar hundra gånger hellre en diskbänk i rostfritt stål än en plastbelagd spånskiva som de flesta väljer som "renoverar" sitt kök idag. Med pålimmad balja så att man får en kant ner i baljan....
Jag hade varit helt okej med att behålla köket om man investerade i en renovering av det. Allt skulle behöva slipas och målas, och bänkhöjden, som nämns ovan, skulle behöva höjas. Det verkar tyvärr inte värden vara så intresserad av. Kaklet är helt okej, men samlas mycket fett och damm i kanten ovantill, som har en silikonskarv, så allt fastnar och det blir riktigt sunkigt - kakel hela vägen hade varit bättre. Och så saknar vi som sagt en riktig diskmaskin. Fram till nu har vi haft bänkdiskmaskin, och det funkar ju, men saknar bänkytan man skulle få tillbaka om man kunde ha en på golvet istället.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Uppdatering. Eluttag har satts in under bänken! Gjorde en snabb mätning, kommer behöva dubbelkolla den men såg ut att vara 82 cm undertill. Fattar det som att det kan gå att få in då?
 
Anna Danielsson Anna Danielsson skrev:
Uppdatering. Eluttag har satts in under bänken! Gjorde en snabb mätning, kommer behöva dubbelkolla den men såg ut att vara 82 cm undertill. Fattar det som att det kan gå att få in då?
mät noga 1mm han göra skillnad
 
  • Gilla
Anna Danielsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.