Stambyte pågår i vår lägenhet just nu. De drar dock inte ut köken utan installerar nytt i befintligt. Innan har vi inte haft draget för golvdiskmaskin, utan har behövt ha en bänkvariant. Ser det ut som att det nu finns möjlighet att sätta in en golvdiskmaskin, utifrån rör/slang etc under diskbänken? Eluttag saknas, det är jag medveten om, men i övrigt.
Menar du verkligen att stambyte pågår men man velat spara det här köket? Är det silvertejp på diskhon till vänster?
Du behöver en blandare med diskmaskinsavstängning.... Jag kan inte se någon på bilden. Att bara ansluta under vask med någon t-koppling får man inte
Du behöver en blandare med diskmaskinsavstängning.... Jag kan inte se någon på bilden. Att bara ansluta under vask med någon t-koppling får man inte
Haha jag vet. Det är en sorg att de inte river ut hela köket också men nytt inriktningsbeslut hos värden är att man ska göra så lite som behövs typ. Det ser ut som silvertejp men är typ det yttre materialet som har lossnat.Farstatjej90 skrev:
Diskmaskinsavstägning finns på blandaren (där fick vi en ny iaf, lol), se ny bild.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Avlopp och blandare ser ut att funka. El måste dras fram.Anna Danielsson skrev:
Stambyte pågår i vår lägenhet just nu. De drar dock inte ut köken utan installerar nytt i befintligt. Innan har vi inte haft draget för golvdiskmaskin, utan har behövt ha en bänkvariant. Ser det ut som att det nu finns möjlighet att sätta in en golvdiskmaskin, utifrån rör/slang etc under diskbänken? Eluttag saknas, det är jag medveten om, men i övrigt.
Har du plats?
Är ju inte direkt ett modernt kök, så det kan därför vara lite bökigt att skapa utrymme.
Skulle behöva offra skåpet bredvid. Då bör en 45 cm diskmaskin få plats. Måste såklart godkännas av värden etc men vill först få lite koll vad som är möjligt kopplingsmässigt.K Kardan79 skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Frågan är nog även om det är såpass gammalt att höjden inte stämmer med moderna diskmaskiner. dubbelkolla måttet från golv till undersida bänkskiva.Anna Danielsson skrev:
Kaklet och diskbänken ser ju fina ut. Vad skulle vara dåligt med köket? Är skåpsdörrarna slitna?
Tar hundra gånger hellre en diskbänk i rostfritt stål än en plastbelagd spånskiva som de flesta väljer som "renoverar" sitt kök idag. Med pålimmad balja så att man får en kant ner i baljan....
Tar hundra gånger hellre en diskbänk i rostfritt stål än en plastbelagd spånskiva som de flesta väljer som "renoverar" sitt kök idag. Med pålimmad balja så att man får en kant ner i baljan....
Jag hade varit helt okej med att behålla köket om man investerade i en renovering av det. Allt skulle behöva slipas och målas, och bänkhöjden, som nämns ovan, skulle behöva höjas. Det verkar tyvärr inte värden vara så intresserad av. Kaklet är helt okej, men samlas mycket fett och damm i kanten ovantill, som har en silikonskarv, så allt fastnar och det blir riktigt sunkigt - kakel hela vägen hade varit bättre. Och så saknar vi som sagt en riktig diskmaskin. Fram till nu har vi haft bänkdiskmaskin, och det funkar ju, men saknar bänkytan man skulle få tillbaka om man kunde ha en på golvet istället.Huddingebo skrev:
Uppdatering. Eluttag har satts in under bänken! Gjorde en snabb mätning, kommer behöva dubbelkolla den men såg ut att vara 82 cm undertill. Fattar det som att det kan gå att få in då?
Klicka här för att svara


