17 206 läst ·
70 svar
17k läst
70 svar
Kan jag inte förvänta mig mer än såhär?
Om man inte har nödkylning enligt dagens norm.,.,
Jag är rätt okunnig så vilken är den översta plåten? Sitter den bakom de övriga reglagen på pannan så man måste ta bort skruvar för att komma åt?B Bengt_j skrev:
Jag har inte den högra ratten. Om det är för att ställa vid vilken rökgastemperatur som pannan (fläkt och laddomatpump) ska stanna så sitter min på innanför panelen. Men min panna är 20 år så din är kanske nyare. Jag påpekade för HS Perifal (som ägde Solo Innova innan Baxi) att det var en mindre bra placering på denna ratt eftersom det är en (av flera) parameter som man vill ändra på när man trimmar in värmesystemet (vill gärna tro att min feedback har påverkat dom
). Här gäller det att hitta rätt balans så att pannan stannar precis när veden ska ha brunnit ut. Stannar den innan så har du ved som ligger och pyr (=sot) ett tag innan den slocknar. Låter man fläkten gå efter att det brunnit färdigt så kyler du ner vattnet i pannan och tankarna i onödan. Varmluften blåser du ut genom skorstenen. Dom enda som blir glada då är väl kråkorna och den som säljer veden till dig.
Jag har HS Perfifals egna laddomat (den har tre temgivare). Vi (dvs jag och HS Perifal) byggde om den lite eftersom den inte släppte igenom vattnet från tankarna när det blev över 85 grader, dvs jag kunde inte få upp tankarna dom sista 10-15 graderna till 95-100 grader. Dom hade inte tänkt på det. Vet inte hur deras funkar idag.
Laddomaten börjar inte shunta vattnet från tankarna till pannan förrän pannans vatten är ca 80 grader. Då blandar den det med det kallare vattnet från tankarna och på min så går det in ungefär 70 gradigt vatten in i pannan från laddomaten. Min cirkulationspump på laddomaten står på högsta flöde (III).
Har även nödkylning så den talar om genom att öppna upp när jag trimmat för hårt. Nu har jag lärt mig gränserna.
Tänk på att det är 230 volt lätt åtkomligt innanför panelen!. Så bryt strömmen innan du öppnar upp om du ska in där och pilla.
Jag har HS Perfifals egna laddomat (den har tre temgivare). Vi (dvs jag och HS Perifal) byggde om den lite eftersom den inte släppte igenom vattnet från tankarna när det blev över 85 grader, dvs jag kunde inte få upp tankarna dom sista 10-15 graderna till 95-100 grader. Dom hade inte tänkt på det. Vet inte hur deras funkar idag.
Laddomaten börjar inte shunta vattnet från tankarna till pannan förrän pannans vatten är ca 80 grader. Då blandar den det med det kallare vattnet från tankarna och på min så går det in ungefär 70 gradigt vatten in i pannan från laddomaten. Min cirkulationspump på laddomaten står på högsta flöde (III).
Har även nödkylning så den talar om genom att öppna upp när jag trimmat för hårt. Nu har jag lärt mig gränserna.
Tänk på att det är 230 volt lätt åtkomligt innanför panelen!. Så bryt strömmen innan du öppnar upp om du ska in där och pilla.
Vad bra! Jag hade samma situation innan jag skaffade shuntstyrning. Det var rent omöjligt att få till en vettig temperaturnivå. Ibland gick det ut 20 grader, ibland 80, allt beroende på olika lägen på ratten och andra faktorer. Så shuntstyrning är nästan ett måste, kan jag tycka.L ludberg skrev:
Jätteintressant tråd, men tråkigt om du inte är nöjd förstås.
Jag har snarlika funderingar som trådämnet (tycker också jag borde få ut mer värme/kunna elda mer sällan än jag gör) men tänker inte kapa den med detaljer om min anläggning utan tar det i en annan tråd. Däremot erbjuder jag gärna mina motsvarande siffror på snarlikt sätt som jämförelsedata.
Jag har en Baxi Solo Innova 50 kWh och en enda stor acktank på 4 000 liter i pannrummet. En tank på ca 250 l agerar expansionskärl (varmvattenexpansion, tyvärr). Vattnet levereras in i huset via en kulvert på ca 50 m. Allt är välisolerat. Litet laddkoppel ute i pannrum, Laddomat 21-serie, laddar tank från panna. Inne står en slavtank på 500 liter och en kulvertstyrning modell större sköter fördelningen inifrån. Satsladdning för att slippa cirkulera hela tiden.
Min anläggning värmer utöver varmvatten (jag kör med tappvarmvattenautomat, förresten) upp ett garage om ca 30 m2 (golvvärme), nedervåningen på huset (golvvärme) som är knapp 100 m2 samt övervåningens 77 m2 medelst radiatorer. Nere har vi cirka 22 grader och uppe snittar vi kanske 18 grader. Totalt ca 200 m2, alltså.
Sommarhalvåret när radiatorer och golvvärme är avstänga eldar jag två gånger i veckan ungefär. Så fort jag slår på golvvärme och radiatorer, i stort sett oavsett på vilken värme, får jag elda varje en gång per dag. Någonstans är jag rätt säker på att något är galet inställt, för med en tank på fyra kubik, den uppvärmningsytan och med ett helt nybyggt hus eldar jag mycket oftare än många andra här i forumet, tyvärr. Snarlika problem, alltså. Ett par duktiga forumiter har uttryckt missnöje över hur några rör blivit dragna i vårt hus och det ska vi se över (rörmokaren skulle varit här förra vintern, men det har varit ett väldigt körigt år och vi står inte och faller med tätare eldningsintervall även om det varit väldigt skönt att få det optimerat) vid tillfälle.
Jag gör bara ett ilägg per eldningsdag. Det kan säkert diskuteras, men jag har prövat med två för att få en större volym varmt vatten, men då mitt eldningsintervall inte fördubblas (dvs jag kan inte vänta två dagar med två ilägg) med ett extra ilägg går det ju åt mer ved då, så det känns meningslöst. Tre ilägg går inte, då blir det överskott och fläkten slår ifrån och det ligger kvar ved i pannan.
Jag har snarlika funderingar som trådämnet (tycker också jag borde få ut mer värme/kunna elda mer sällan än jag gör) men tänker inte kapa den med detaljer om min anläggning utan tar det i en annan tråd. Däremot erbjuder jag gärna mina motsvarande siffror på snarlikt sätt som jämförelsedata.
Jag har en Baxi Solo Innova 50 kWh och en enda stor acktank på 4 000 liter i pannrummet. En tank på ca 250 l agerar expansionskärl (varmvattenexpansion, tyvärr). Vattnet levereras in i huset via en kulvert på ca 50 m. Allt är välisolerat. Litet laddkoppel ute i pannrum, Laddomat 21-serie, laddar tank från panna. Inne står en slavtank på 500 liter och en kulvertstyrning modell större sköter fördelningen inifrån. Satsladdning för att slippa cirkulera hela tiden.
Min anläggning värmer utöver varmvatten (jag kör med tappvarmvattenautomat, förresten) upp ett garage om ca 30 m2 (golvvärme), nedervåningen på huset (golvvärme) som är knapp 100 m2 samt övervåningens 77 m2 medelst radiatorer. Nere har vi cirka 22 grader och uppe snittar vi kanske 18 grader. Totalt ca 200 m2, alltså.
Sommarhalvåret när radiatorer och golvvärme är avstänga eldar jag två gånger i veckan ungefär. Så fort jag slår på golvvärme och radiatorer, i stort sett oavsett på vilken värme, får jag elda varje en gång per dag. Någonstans är jag rätt säker på att något är galet inställt, för med en tank på fyra kubik, den uppvärmningsytan och med ett helt nybyggt hus eldar jag mycket oftare än många andra här i forumet, tyvärr. Snarlika problem, alltså. Ett par duktiga forumiter har uttryckt missnöje över hur några rör blivit dragna i vårt hus och det ska vi se över (rörmokaren skulle varit här förra vintern, men det har varit ett väldigt körigt år och vi står inte och faller med tätare eldningsintervall även om det varit väldigt skönt att få det optimerat) vid tillfälle.
Jag gör bara ett ilägg per eldningsdag. Det kan säkert diskuteras, men jag har prövat med två för att få en större volym varmt vatten, men då mitt eldningsintervall inte fördubblas (dvs jag kan inte vänta två dagar med två ilägg) med ett extra ilägg går det ju åt mer ved då, så det känns meningslöst. Tre ilägg går inte, då blir det överskott och fläkten slår ifrån och det ligger kvar ved i pannan.
Lite teori om uppvärmning:T thomasp skrev:Jätteintressant tråd, men tråkigt om du inte är nöjd förstås.
Jag har snarlika funderingar som trådämnet (tycker också jag borde få ut mer värme/kunna elda mer sällan än jag gör) men tänker inte kapa den med detaljer om min anläggning utan tar det i en annan tråd. Däremot erbjuder jag gärna mina motsvarande siffror på snarlikt sätt som jämförelsedata.
Jag har en Baxi Solo Innova 50 kWh och en enda stor acktank på 4 000 liter i pannrummet. En tank på ca 250 l agerar expansionskärl (varmvattenexpansion, tyvärr). Vattnet levereras in i huset via en kulvert på ca 50 m. Allt är välisolerat. Litet laddkoppel ute i pannrum, Laddomat 21-serie, laddar tank från panna. Inne står en slavtank på 500 liter och en kulvertstyrning modell större sköter fördelningen inifrån. Satsladdning för att slippa cirkulera hela tiden.
Min anläggning värmer utöver varmvatten (jag kör med tappvarmvattenautomat, förresten) upp ett garage om ca 30 m2 (golvvärme), nedervåningen på huset (golvvärme) som är knapp 100 m2 samt övervåningens 77 m2 medelst radiatorer. Nere har vi cirka 22 grader och uppe snittar vi kanske 18 grader. Totalt ca 200 m2, alltså.
Sommarhalvåret när radiatorer och golvvärme är avstänga eldar jag två gånger i veckan ungefär. Så fort jag slår på golvvärme och radiatorer, i stort sett oavsett på vilken värme, får jag elda varje en gång per dag. Någonstans är jag rätt säker på att något är galet inställt, för med en tank på fyra kubik, den uppvärmningsytan och med ett helt nybyggt hus eldar jag mycket oftare än många andra här i forumet, tyvärr. Snarlika problem, alltså. Ett par duktiga forumiter har uttryckt missnöje över hur några rör blivit dragna i vårt hus och det ska vi se över (rörmokaren skulle varit här förra vintern, men det har varit ett väldigt körigt år och vi står inte och faller med tätare eldningsintervall även om det varit väldigt skönt att få det optimerat) vid tillfälle.
Jag gör bara ett ilägg per eldningsdag. Det kan säkert diskuteras, men jag har prövat med två för att få en större volym varmt vatten, men då mitt eldningsintervall inte fördubblas (dvs jag kan inte vänta två dagar med två ilägg) med ett extra ilägg går det ju åt mer ved då, så det känns meningslöst. Tre ilägg går inte, då blir det överskott och fläkten slår ifrån och det ligger kvar ved i pannan.
För att värma 4000 liter vatten från 30 grader till 85 går det åt ca 280 kWh. Din panna är på 50 kW. Låt oss anta att den har en verkningsgrad på 85%(?) vilket innebär att den i praktiken levererar 42 kW. Den skulle alltså behöva brinna i 6-7 timmar för att värma den vattenmängden. Vedåtgången borde vara i runda slängar 280-300 liter (beroende på typ av ved och fukthalt). Sen är det bara att räkna ut hur många gånger du måste fylla på vedmagasinet i pannan. Med reservation för någon felräkning någonstans. I praktiken så spelar så många saker in så som vedtyp, fukthalt, värmeuttag under eldningstid, förluster till omgivningen, nysotad eller inte osv, Så min gissning är att du måste elda fler timmar och med mer ved än vad som står ovan.
Nu talar du inte om hur långt ner tankarna går mellan eldningarna. Men går dom från 85 till 30 grader så innebär det att du gör av med 280 kWh/dygn vilket är väldigt mycket. Jag har ju ett betydligt större hus hus och gör av med runt en 100-120 kWh/dygn (se skärmdump från mitt egensnickrade övervakningssystem - ja jag tycker det här är kul och intressant
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har du rört till det med verkningsgraden. Den handlar enbart om hurmycket av omstoppad energi som blir nyttig energi. Dvs hur mycket av vedens energiinnnehåll som blir varmvatten. Det har inget med pannans effekt att göra. Verkningsgrads siffrorna är inte sällan rena glädjesiffror. Även om man tar hänsyn tillsatt de beräknas lite konstigt. Effektsiffran brukar vara toppsiffran, den kan man i allmänhet inte ligga på kontinuerligt. Men det varierar naturligtvis hur nära man hamnar
Kanske slumpen men sättet jag räknat på stämmer förvånansvärt bra på min egen panna och dess angivna verkningsgrad och vedåtgång, men jag är ingen fysiker så begreppsförvirringen är nog stor.D Daniel 109 skrev:Nu har du rört till det med verkningsgraden. Den handlar enbart om hurmycket av omstoppad energi som blir nyttig energi. Dvs hur mycket av vedens energiinnnehåll som blir varmvatten. Det har inget med pannans effekt att göra. Verkningsgrads siffrorna är inte sällan rena glädjesiffror. Även om man tar hänsyn tillsatt de beräknas lite konstigt. Effektsiffran brukar vara toppsiffran, den kan man i allmänhet inte ligga på kontinuerligt. Men det varierar naturligtvis hur nära man hamnar
Det är inte effekten som är avgörande för om det behövs ett eller flera inlägg. Det är vedvolymen. Innova 30kW har stor vedvolym för att vara en 30kW panna.
Njaa! Jag skulle vilja att du nämnde pannans yta som ett mått på pannans effekt. Alltså den yta som skall överföra det resultatet av förbränningen till vattnet. Eldstäder kan vara stora eller små beroende på vad man eldar. Kontinuerlig- eller satseldning. Ex.v. automatisk pelletseldning kräver ej stort förbränningsutrymme ( magasinet ligger ju utanför pannan) medan det är fördelaktigt med stort förbränningsutrymme vid vedeldning = mindre spring!D Daniel 109 skrev:
Varför ska jag nämna ytan? Pannan måste ha en effekt som överstiger husets max behov. Då räcker 30kW långt. Eldar man ved vill man ha ett vedutrymme som rymmer mycket ved för att slippa många vedinlägg.
Feelixen: jätteintressant, tack för tankar! Och ja, det är uppenbart att du gillar det här. Det är bara bra här, så vem klagar? Inte jag. 
Idag ska jag rensa mina tuber, sedan ska jag köra två ilägg och mäta temp i tankar inför och när värmen tar slut. Kan testa det två gånger och sedan ett ilägg två gånger för bättre underlag. Jag har också känt att ett ilägg för fyra kubik (eller nästan 5 000 liter om man ska vara korrekt, då både slavtank, exp-kärl, golvvärmesystem och radiatorer ju innehåller varmvatten också) är lite, men har som sagt inte fått en dubblerad tid med varmt vatten jämfört med ett ilägg, och får jag inte det är det ju att elda för kråkorna.
Idag ska jag rensa mina tuber, sedan ska jag köra två ilägg och mäta temp i tankar inför och när värmen tar slut. Kan testa det två gånger och sedan ett ilägg två gånger för bättre underlag. Jag har också känt att ett ilägg för fyra kubik (eller nästan 5 000 liter om man ska vara korrekt, då både slavtank, exp-kärl, golvvärmesystem och radiatorer ju innehåller varmvatten också) är lite, men har som sagt inte fått en dubblerad tid med varmt vatten jämfört med ett ilägg, och får jag inte det är det ju att elda för kråkorna.