17 287 läst ·
70 svar
17k läst
70 svar
Kan jag inte förvänta mig mer än såhär?
Jo det blir ju en väldig skillnad jag eldar torr och fin björkved, den kan man stapla bra i pannan. Då får man nog in dubbelt så mycket ved. Det är nog där problemet finns.
Vi får se, hoppas det. Idag och nu ikväll ska jag elda som tusan och med shunten på auto ska vi se vad tankarna visar imorgon.D Daniel 109 skrev:
Just nu +2,6 grader med lite ostlig vind (1-2 m/s)
Lånade en värmekamera och tog dessa bilder.
Framsida, baksida och ena gaveln. Den andra gaveln har träd, buskar mm så den inte syns på bild.
Framsidan vätter mot syd.
På bild två syns tydligt att friskluftsventilen i min dotters rum är öppen och strålar värme.
Annat jag ser är att grunden är lite varm samt att ytterdörren släpper igenom värme.
Fönstren är helt nya så det är förvånande att de lyser upp (=avger värme) så pass mycket.
Framsida, baksida och ena gaveln. Den andra gaveln har träd, buskar mm så den inte syns på bild.
Framsidan vätter mot syd.
På bild två syns tydligt att friskluftsventilen i min dotters rum är öppen och strålar värme.
Annat jag ser är att grunden är lite varm samt att ytterdörren släpper igenom värme.
Fönstren är helt nya så det är förvånande att de lyser upp (=avger värme) så pass mycket.
Jag har själv en sådan panna (Baxi Solo Innova 30kW) och tre tankar a 750 liter. Jag eldar varannan dag när det är runt nollan ute (210 m2 + uppvärmd källare - allt nyisolerat i och för sig ). Värmer vattenvolymen från ca 30 grader till 85+ med en och 3/4 iläggning (tar ca 3.5+3 timmar innan det brunnit ut). Är det riktigt skitväder ute, d v s blåst och många minusgrader så får jag elda en gång per dag istället. Har ingen shuntautomatik (än) på utgående utan vrider shuntarna manuellt (har både golvvärme och element så det är två stycken).
Lite frågor
1) Vad har du för rökgastemperatur?
2) Hur ofta sotar du tuberna (jag gör det varje vecka, gör en enorm skillnad på verkningsgraden)?
Lite frågor
1) Vad har du för rökgastemperatur?
2) Hur ofta sotar du tuberna (jag gör det varje vecka, gör en enorm skillnad på verkningsgraden)?
Redigerat:
1) Ratten står på strax över 100 grader. Förstod jag det rätt?F Feelixen skrev:
2) Eftersom jag inte vet vad det är så gissar jag på en gång. Lyfte lockte, tog upp några "spiraler" och körde ner en viska som finns här bredvid.
Är det så man ska göra?
Skruvade bort fläkten och gjorde rent bladen för ett tag sen då jag läste att det kan påverka.
Askar ur så gott jag kan typ 1 gång i veckan.
Har plockat ur stålplåtarna inne i pannan för att kolla så inga ventilationshål var igensatta.
Sotaren är här stup i kvarten så jag antar att pannan är OK i övrigt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Rökgastempen ser du på skorstensidan (om dom har monterat en termometer där). Om du menar ratten på framsidan av pannan så använder man den till att ställa in vid vilken vattentemperatur när pannan ska slå ifrån om den blir överhettad. Menar du ratten innanför panelen så anger man där vid vilken rökgastemperatur fläkten/pannan ska stanna när det brunnit ut.
Japp, så sotar du tuberna (6 st). Gör det en gång i veckan och raka ut askan i bottenluckan. Det som ligger i keramiken låter du ligga kvar. Var försiktig med keramiken, framför allt om den har några år på nacken. Tubsotningen sänker mina utgående rökgaser från 250 till 220 grader när det är nysotat, dvs pannan använder dom 30 graderna för att värma vattnet istf skorstenen.
I början var jag noggrann och gjorde ren fläkten var 3:e månad men nu sker det mer sällan (kanske vartannat år). Plåtarna har tar jag bara bort när jag måste byta keramiken (vilket jag gjort två gånger på 20 år). Två gånger har sotaren (gamla sortens sotare) plockat bort dom och sotat bakom, men dom dom andra sotarna säger att det är onödigt.
Japp, så sotar du tuberna (6 st). Gör det en gång i veckan och raka ut askan i bottenluckan. Det som ligger i keramiken låter du ligga kvar. Var försiktig med keramiken, framför allt om den har några år på nacken. Tubsotningen sänker mina utgående rökgaser från 250 till 220 grader när det är nysotat, dvs pannan använder dom 30 graderna för att värma vattnet istf skorstenen.
I början var jag noggrann och gjorde ren fläkten var 3:e månad men nu sker det mer sällan (kanske vartannat år). Plåtarna har tar jag bara bort när jag måste byta keramiken (vilket jag gjort två gånger på 20 år). Två gånger har sotaren (gamla sortens sotare) plockat bort dom och sotat bakom, men dom dom andra sotarna säger att det är onödigt.
Gott, då ska jag börja sota det där lite oftare.F Feelixen skrev:Rökgastempen ser du på skorstensidan (om dom har monterat en termometer där). Om du menar ratten på framsidan av pannan så använder man den till att ställa in vid vilken vattentemperatur när pannan ska slå ifrån om den blir överhettad. Menar du ratten innanför panelen så anger man där vid vilken rökgastemperatur fläkten/pannan ska stanna när det brunnit ut.
En fundering: När du skriver "ratten innanför panelen" - vilken menar du då? Känns som att jag missat en ratt här.
De jag sett är dom på framsidan, dvs till höger om knappen där man startar fläkten, samt stora vredet där man ställer mängden tilluft.
Enda ställena med tempmätare är tyvärr på tankarna samt en på pannan.
Hur kan du få upp det så högt?
Min panna visar 85 grader samt alla mätare på mina tankar.
Laddomaten däremot visar något lägre. Se nedan
Ska jag justera någon ratt på pannan för att få upp max-temp? Se bild 2 nedan
Min panna visar 85 grader samt alla mätare på mina tankar.
Laddomaten däremot visar något lägre. Se nedan
Ska jag justera någon ratt på pannan för att få upp max-temp? Se bild 2 nedan
Den nedre vänster termometern på laddomaten är temperaturen på vattnet från tanken.
Mot slutet av eldningen får du 80-gradigt vatten från tankarna så då värms det "ett varv till" och då kan du komma upp till 100 grader.L ludberg skrev: