Hej!

Vår gamla spis har gått sönder så ska beställa en ny. Frågan är om jag kan driva en induktionsspis? Se bilder och kom med frågor om det är någon mer information ni vill ha! :)

Den gröna kontakten är till den gamla spisen.
Grön elkontakt för gammal spis hålls i en hand, med en röd varningstext på kabeln. Bakgrunden visar kakelvägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttag för köksspis med vit ram monterat på vägg.
Skapa konto

Det beror på vad som finns i väggen? Du måste ha nolla framdraget.

Stefan N Stefan N skrev:
Det beror på vad som finns i väggen? Du måste ha nolla framdraget.
Jag vet inte vad som finns i väggen, hur kan jag ta reda på det?

• Haha
whak
  • Laddar…
K karhart skrev:
Genom att titta och mäta.

K karhart skrev:
Vår gamla spis har gått sönder så ska beställa en ny. Frågan är om jag kan driva en induktionsspis?
Ja det kan du. Men det finns många olika varianter på hur en spis kan vara kopplad internt. Och några sätt uttaget kan vara kopplat. Den som säljer spisar bör kunna hjälpa dig. Speciellt när man vet vilken spis som fanns innan och hur stora och många säkringarna för spisen är.

• Wow
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
K karhart skrev:
Den viktigaste info är det jag skrev i förra inlägget.
Bönhas Bönhas skrev:
vilken spis som fanns innan och hur stora och många säkringarna för spisen är.
Ta bilder på elcentral och komplettera bilden på kontakten med bilder på gamla spisens alla skyltar.

Vad som finns i väggen går inte att avgöra utan att koppla isär och se efter. Vad som är kopplat till uttaget kan man mäta. Men med lite tur framgår det när man sett spisens skyltar.

Se till att anlita proffs/kunniga 1) så du skaffar en spis som funkar hos dig. 2) om vägguttaget måste kopplas om.

Jag ser ingen anledning att tro att du inte kan ha en induktionsspis.

Bönhas Bönhas skrev:
komplettera bilden på kontakten med bilder på gamla spisens alla skyltar.
Fast det är ju uppenbart att den gamla spisen går på 400 Volt, så vad som står på den är inte så relevant.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Jag ser ingen anledning att tro att du inte kan ha en induktionsspis
Det är stor risk/chans att det inte finns en nolla i perilexuttaget eftersom gamla spisen inte använde nolla.

Därför MÅSTE MAN kontrollera att det finns en nolla i perilex vägguttaget.
Om det inte finns kommer nya induktions spisen/hällen inte att fungera.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Jag ser ingen anledning att tro att du inte kan ha en induktionsspis.
Alla induktionsspisar går på 230 Volt och kräver således nolla i uttaget. Eftersom den gamla spisen går på 400 Volt har v ingen aning om nollan finns eller inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Bönhas Bönhas skrev:
Jag ser ingen anledning att tro att du inte kan ha en induktionsspis
Jag ser en klar anledning rakt av, att det kanske saknas nolla.
Det går såklart att lösa om det är så och vi vet inte om det finns eller inte, men jag förstår inte hur man ska kunna ta reda på det genom att titta på den gamla spisen (som inte behövde nolla). Att titta på elcentralen ger inte heller någon information om det finns en nolla eller inte.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
D
K karhart skrev:
Skruva till att börja med upp spisuttaget och se hur många trådar som är inkopplade. Tag gärna foto.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karhart skrev:
Har du en spänningsprovare eller multimeter som kan mäta spänning upp till 400 V AC?
Då kan du mäta utifrån bilden nedan.

OBS att ditt uttag är monterat upp och ned (eller så är bilden upp och ned). Den viktiga nollan sitter nere till höger på din bild, inringad med tusch av någon.

Diagram över elektriskt uttag med L1, L2, L3, N, och PE märkta. Nollan är nedre högra, övriga kontakter visas i bild för mätning av spänning.
Skapa konto

Mellan L1 och L2 ska det vara 400 V AC. Likaså mellan de två andra kombinationerna, tre mätningar alltså.
Mellan L1 - N ska det vara 230 V. Likaså mellan L2-N och L3-N.
Mellan L1 - PE ska det vara 230 V. Likaså mellan L2-PE och L3-PE.
Mellan N och PE ska det vara 0 V.

• Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är ju uppenbart att den gamla spisen går på 400 Volt,
Det verkar vara uppenbart. Men min erfarenhet är att inget är uppenbart. För att vet behöver man kolla, verifiera att det är som man tror. En bra början som även en lekman kan göra är att se vad som står på spisens skyltar.
useless useless skrev:
så vad som står på den är inte så relevant.
Det som står där är i allra högsta grad relevant. Vi har inte en susning om vad det är för spis. Att gissa duger inte när man jobbar med el.

D
Bönhas Bönhas skrev:
Det verkar vara uppenbart. Men min erfarenhet är att inget är uppenbart. För att vet behöver man kolla, verifiera att det är som man tror. En bra början som även en lekman kan göra är att se vad som står på spisens skyltar.

Det som står där är i allra högsta grad relevant. Vi har inte en susning om vad det är för spis. Att gissa duger inte när man jobbar med el.
Jo, det är uppenbart att den gamla saknar nolla och har tre faser när man betraktar stickkontakten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser en klar anledning rakt av, att det kanske saknas nolla.
Det går såklart att lösa
Det går att lösa. Så man kan naturligtvis ha en induktionsspis, som jag skrev.
Fairlane Fairlane skrev:
om det är så och vi vet inte om det finns eller inte, men jag förstår inte hur man ska kunna ta reda på det genom att titta på den gamla spisen (som inte behövde nolla).
Läste du inte hela inlägget?
Bönhas Bönhas skrev:
Vad som finns i väggen går inte att avgöra utan att koppla isär och se efter. Vad som är kopplat till uttaget kan man mäta.
Fairlane Fairlane skrev:
Att titta på elcentralen ger inte heller någon information om det finns en nolla eller inte.
Det är (naturligtvis?) inte därför. Man kollar på säkringarna för att kunna avgöra vilka nya spisar som kan fungera. Alltså för att en expert (spissäljare eller elektriker) skall kunna hjälpa TS med det.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.