Hej!
Vår gamla spis har gått sönder så ska beställa en ny. Frågan är om jag kan driva en induktionsspis? Se bilder och kom med frågor om det är någon mer information ni vill ha!
Den gröna kontakten är till den gamla spisen.
Vår gamla spis har gått sönder så ska beställa en ny. Frågan är om jag kan driva en induktionsspis? Se bilder och kom med frågor om det är någon mer information ni vill ha!
Den gröna kontakten är till den gamla spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ja det kan du. Men det finns många olika varianter på hur en spis kan vara kopplad internt. Och några sätt uttaget kan vara kopplat. Den som säljer spisar bör kunna hjälpa dig. Speciellt när man vet vilken spis som fanns innan och hur stora och många säkringarna för spisen är.K karhart skrev:
Den viktigaste info är det jag skrev i förra inlägget.K karhart skrev:
Ta bilder på elcentral och komplettera bilden på kontakten med bilder på gamla spisens alla skyltar.Bönhas skrev:
Vad som finns i väggen går inte att avgöra utan att koppla isär och se efter. Vad som är kopplat till uttaget kan man mäta. Men med lite tur framgår det när man sett spisens skyltar.
Se till att anlita proffs/kunniga 1) så du skaffar en spis som funkar hos dig. 2) om vägguttaget måste kopplas om.
Jag ser ingen anledning att tro att du inte kan ha en induktionsspis.
Det är stor risk/chans att det inte finns en nolla i perilexuttaget eftersom gamla spisen inte använde nolla.Bönhas skrev:
Därför MÅSTE MAN kontrollera att det finns en nolla i perilex vägguttaget.
Om det inte finns kommer nya induktions spisen/hällen inte att fungera.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 808 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 808 inlägg
Jag ser en klar anledning rakt av, att det kanske saknas nolla.Bönhas skrev:
Det går såklart att lösa om det är så och vi vet inte om det finns eller inte, men jag förstår inte hur man ska kunna ta reda på det genom att titta på den gamla spisen (som inte behövde nolla). Att titta på elcentralen ger inte heller någon information om det finns en nolla eller inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Har du en spänningsprovare eller multimeter som kan mäta spänning upp till 400 V AC?K karhart skrev:
Då kan du mäta utifrån bilden nedan.
OBS att ditt uttag är monterat upp och ned (eller så är bilden upp och ned). Den viktiga nollan sitter nere till höger på din bild, inringad med tusch av någon.
Logga in
Skapa konto
Mellan L1 och L2 ska det vara 400 V AC. Likaså mellan de två andra kombinationerna, tre mätningar alltså.
Mellan L1 - N ska det vara 230 V. Likaså mellan L2-N och L3-N.
Mellan L1 - PE ska det vara 230 V. Likaså mellan L2-PE och L3-PE.
Mellan N och PE ska det vara 0 V.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det verkar vara uppenbart. Men min erfarenhet är att inget är uppenbart. För att vet behöver man kolla, verifiera att det är som man tror. En bra början som även en lekman kan göra är att se vad som står på spisens skyltar.useless skrev:
Det som står där är i allra högsta grad relevant. Vi har inte en susning om vad det är för spis. Att gissa duger inte när man jobbar med el.useless skrev:
Jo, det är uppenbart att den gamla saknar nolla och har tre faser när man betraktar stickkontakten.Bönhas skrev:
Det verkar vara uppenbart. Men min erfarenhet är att inget är uppenbart. För att vet behöver man kolla, verifiera att det är som man tror. En bra början som även en lekman kan göra är att se vad som står på spisens skyltar.
Det som står där är i allra högsta grad relevant. Vi har inte en susning om vad det är för spis. Att gissa duger inte när man jobbar med el.
Det går att lösa. Så man kan naturligtvis ha en induktionsspis, som jag skrev.Fairlane skrev:
Läste du inte hela inlägget?Fairlane skrev:
Bönhas skrev:
Det är (naturligtvis?) inte därför. Man kollar på säkringarna för att kunna avgöra vilka nya spisar som kan fungera. Alltså för att en expert (spissäljare eller elektriker) skall kunna hjälpa TS med det.Fairlane skrev:
Redigerat: