2 990 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Kan jag installera en paxfläkt till detta hål?
Kan jag ta bort metallröret o ersätta med en ventilationskanal som bilden jag skickade o endast använda den till nya köksfläkten? Som jag inte köpt ännu. Skulle du rekommendera att jag anlitar nån hantverkare för detta?useless skrev:
Det går att använda slang. Enligt gällande regler måste kanalen från köksfläkten uppfylla brandklass EI15. Det uppnås normalt sett genom att hålla ett avstånd på minst 30 mm till brännbart material. Är själva slangen brännbar så får man isolera den med 30 mm stenullsstrumpa.
Tack så jättemycket för hjälpen😊🙏useless skrev:
... Och man vill normalt sett inte koppla köket och badrummet på samma kanal då det är stor risk att matoset blåser in i badrummet när man drar på köksfläkten. Ska man ha en sån lösning så brukar man ha en gemensam fläkt på taket.
Har du kvar paxfläkten och inte använder den är jag intresserad av att köpa denI Ingvarbo skrev:Hej igen! Tusen tack för all hjälp jag fick igår😊🙏 Nu har jag rotat runt lite mer och faktiskt hittat en liten ventil i bastun som jag nu öppnat. Det fanns visst en ventil i badrummet också. Skruvade och då lossnade hela plattan. Det är ett litet hål och det drar ifrån det. Tänker att röret borde rensas på något sätt först. Det sitter gammal isolering undertill och runt (och lite musskit, tror jag). Skulle ni tagit bort isoleringen?
[bild]
Jag undrar om det går att koppla en pax calima till det hålet? Ska jag ta hit en sotare som får rensa och kolla tro?
[bild][bild]
Hittade även en gammal paxfläkt i köket under en hembyggd spiskupa i trä. Den är trasig men det drar lite ifrån den för den står i öppet läge. Vet att paxfläktar ska sitta i badrummet så jag ska byta den mot en bra köksfläkt som går lågt hela tiden. Någon som har ett bra tips på fläkt? Visst borde det gå att sätta in köksfläkten i samma ventilationskanal som paxfläkten? [bild]
Väldigt tacksam för svar😊🙏
Mvh Sofia
mvh Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden