20 458 läst ·
60 svar
20k läst
60 svar
Kan jag hävda dolda fel?
Om man har en pingisboll i fickan när man går på husvisning kan man kontrollera mycket själv. 😀Pappapjotor skrev:
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå tillväga med vårt hus.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.
Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.
Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.
Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.
Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.
Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare
Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.
Korrekt, följande går att läsa på GVK.seG gaidin skrev:
”I Boverkets byggregler (BBR, Kap. 6:5335) står att i utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
GVKs branschregler och då särskilt reglerna om fall har till syfte att våtrumsentreprenören med god marginal ska kunna leva upp till Boverkets krav. Därför finns krav på lutning på "övrig" yta, även om Boverket endast kräver en yta i våg.
GVK har alltså ett annat krav i branschreglerna än vad lagkravet är”
Så efter som de byggt själva utan att till TS säga att de följt GVK, följer de lagkraven och de formkrav de angivit, det var TS som utökade ytan som regelmässigt får vatten på sig och alltså inget de kan lasta säljaren för.
Typisk använder man boll eller kula om man vill kontrollera att det finns fall (fast inte hur mycket).Pappapjotor skrev:
I en gammal lägenhet jag bodde i en gång i tiden råkade jag spilla ut en hink skurvatten, allt rann ned till ena hörnet i hallen. Hela det huset lutar mot Mölndalsån, mer på ena sidan.TRJBerg skrev:
Man kan ha med sig en hink skurvatten och hälla ut i badrummet också... 😎
Nu har du ju redan fått femtielva svar men jag lägger till ett likadant jag med ändå 
1. Det är inte dolt.
2. Det där badrummet ser ut att vara 20+ år gammalt. Det är dags att renovera oavsett då den tekniska livslängden lider mot sitt slut. Chansen till att ett fel i ett uttjänt badrum skulle ha påverkat försäljningspriset i någon större utsträckning är nog liten så även om ni skulle få igenom det som någon form av fel antingen mot besiktningsmannen eller mot säljaren så lär ersättningen bli nära noll oavsett.
Jag skulle inte lägga tid och ångest på att försöka få igenom nått utan ägna mig åt någon positivare sysselsättning istället.
1. Det är inte dolt.
2. Det där badrummet ser ut att vara 20+ år gammalt. Det är dags att renovera oavsett då den tekniska livslängden lider mot sitt slut. Chansen till att ett fel i ett uttjänt badrum skulle ha påverkat försäljningspriset i någon större utsträckning är nog liten så även om ni skulle få igenom det som någon form av fel antingen mot besiktningsmannen eller mot säljaren så lär ersättningen bli nära noll oavsett.
Jag skulle inte lägga tid och ångest på att försöka få igenom nått utan ägna mig åt någon positivare sysselsättning istället.
Inte illa ment på något vis, men det känns som lite uppförsbacke här..Pappapjotor skrev:
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå tillväga med vårt hus.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.
Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.
Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.
Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.
Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.
Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare
Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.
Det har alltså fungerat bra enda tills ni själva började göra om.. (dvs det var inget problem innan, varken för er eller för tidigare ägare). Det är ju oavsett om fallet i hela badrummet nu kanske är lite fel eller inte.. det är ju inte helt ovanligt att sådana tveksamheter löses med duschkabiner eller fasta partier.. (som ni nu då tagit bort om jag förstod saken rätt)
Kan också säga att fallet i duschen är oftast gjorda för den duschen man satt dit/planerat för.. för fallet där är annorlunda än fallet i övriga rummet.. vi har relativt nytt badrum (med papper o intyg..) och det är inte så att vattnet vi spiller vid handfatet rinner till duschen.. (det ska till mycket vatten för att det ska rinna dit).. samma sak om det hamnar 10 cm utanför duschväggen.. så ligger de hellre kvar och torkar.. än rinner ner i brunnen (och det är fall även där.. alltså på sidan.. bara inte lika mycket).. så om vi vill ha en större dusch nån gång.. ja då kommer inte de vattnet rinna bort lika bra helt enkelt..) då får man ha en skrapa/handduk till hjälp (det får man ju ha ändå)
Fallen ska knappt vara kännbara/märkbara.. hur såg det ut innan ni rev och hur ser det ut nu?
Ja det bör man, men det finns inget krav på det, I sitt eget hus gör man våtrum och VVS precis som man vill.Pappapjotor skrev:
Det är mest för ens egen skull man ska göra det bra så att säga.
Lagkrav ? var hittar du lagar som reglerar hur man gör våtrum i sitt eget hus ?T TypRätt skrev:
I övrigt håller jag med.