Pappapjotor Peter Gräntz skrev:
Nej jag förstår det.
Men vi kunde ju inte hälla vatten och anta att det skulle rinna bakåt. Det är min invändning.
Men jag antar, precis som ni alla skriver, att det faller på mig och undersökningsplikten
Man kan lätt kolla med vattenpass, liten kula eller hälla ut lite vatten så detta blir svårt mot säljaren, dock om ni själva betalt för besiktning så bör en besiktningsman ha lika lätt att upptäcka om fall finns eller ej. Därmed kan ni reklamera besiktningen, sen vad det ger för utfall är svårt att spekulera i.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Fast det var ju inget problem vid besiktningen? Det blir som tidigare sagt ett problem när TS river väggen.

Den lösning som fanns var ju att stoppa att vattnet rann med hjälp av vägg, vilket syntes i rummet? Svårt att hävda fel av besiktningsman där tror jag.
Det var de själva som gjorde ombyggnaden. Då bör man väl se till att fallet är korrekt?
Jag inser att detta får bli en läxa på det dyra och dumma kontot 😒
 
  • Gilla
Kristin Öberg
  • Laddar…
BirgitS
Pappapjotor Pappapjotor skrev:
Det var de själva som gjorde ombyggnaden. Då bör man väl se till att fallet är korrekt?
Nu vet jag inte när det renoverades men stilmässigt skulle det kanske kunna vara för 20 år sen och på den tiden fanns det inte så mycket relevant information på internet, alltså det var inte så lätt att ta reda på korrekt fall.

Som köpare är det väl lite så att om någon har gjort något själv bör det kontrolleras extra noga.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Pappapjotor Pappapjotor skrev:
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå tillväga med vårt hus.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.

Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.

Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.

Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.

Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.

Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare

Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.
Bit i det sura äpplet och gå vidare😂
 
Stickan56
Pappapjotor Pappapjotor skrev:
Nej jag förstår det.
Men vi kunde ju inte hälla vatten och anta att det skulle rinna bakåt. Det är min invändning.
Men jag antar, precis som ni alla skriver, att det faller på mig och undersökningsplikten
Man behöver inte hälla i vatten för att kolla fallet.

Stickan
 
Fallet testas enkelt med vattenpass eller en kula. Besiktningen var förmodligen säljarens och den har ni ingen som helst användning av förutom de uppenbara felen de noterar i dessa. Nästa husköp så efter budgivningen så begär en besiktningsklausul som skrivs på vid kontraktsskrivningen då har du en vecka eller två på dig att besiktiga huset och då hoppa av affären eller få igenom avdrag på uppkomna fel om säljaren går med på det. Säljaren kan vägra besiktningsklausul men det är inte säkert att några andra budgivarna vill köpa när ”vinnaren” hoppar av.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Pappapjotor Pappapjotor skrev:
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.

Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn
Du menar att ni bott och använt huset och duschen i 3,5 år och först nu ser att vattnet rinner lite fel 🤔😮
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du menar att ni bott och använt huset och duschen i 3,5 år och först nu ser att vattnet rinner lite fel 🤔😮
Läs om, läs rätt. Kämpa på!
Men tack för din input. Fantastisk och upplysande. Tar med mig det framgent!

Trevlig kväll!
 
  • Haha
  • Gilla
Carpetos och 8 till
  • Laddar…
K
Tråkigt med bakfall. Hoppas att de fick till tätskiktet. 😬
 
Pappapjotor Pappapjotor skrev:
Läs om, läs rätt. Kämpa på!
Men tack för din input. Fantastisk och upplysande. Tar med mig det framgent!

Trevlig kväll!
Vad var fel i det jag skrev?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Pappapjotor Pappapjotor skrev:
Nej jag förstår det.
Men vi kunde ju inte hälla vatten och anta att det skulle rinna bakåt. Det är min invändning.
Men jag antar, precis som ni alla skriver, att det faller på mig och undersökningsplikten
Man brukar använda en pingisboll för att kolla på fallet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad var fel i det jag skrev?
Att det framgår av tidigare inlägg att felfallet (fallfelet?) uppdagades först efter att duschväggen alldeles nyligen togs bort.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Att det framgår av tidigare inlägg att felfallet (fallfelet?) uppdagades först efter att duschväggen alldeles nyligen togs bort.
Så golvet har plötsligt ändrat sig så vattnet inte rinner till golvbrunnen som det gjorde innan?

Eller var det så att det fanns fasta hinder som gjorde att vattnet höll sig innanför dessa trots att vattnet inte rann direkt till golvbrunnen innan heller?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så golvet har plötsligt ändrat sig så vattnet inte rinner till golvbrunnen som det gjorde innan?

Eller var det så att det fanns fasta hinder som gjorde att vattnet höll sig innanför dessa trots att vattnet inte rann direkt till golvbrunnen innan heller?
Jesus Amalia, du får väl läsa tråden 😂Det var duschväggar (se bilden) innan så ett mindre utrymme kring brunnen blev blött. Detta utrymme har antagligen rätt fall och säljaren byggde säkert golvet utifrån detta som tänkt lösning, dvs det fanns inte något behov av fall utanför. TS har nu rivit dessa väggar och satt enbart glasdörrar och då kan vattnet rinna längre ut i rummet och där är det då inte fall nog för att det ska rinna tillbaka till golvbrunnen.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jesus Amalia, du får väl läsa tråden 😂Det var duschväggar (se bilden) innan så ett mindre utrymme kring brunnen blev blött. Detta utrymme har antagligen rätt fall och säljaren byggde säkert golvet utifrån detta som tänkt lösning, dvs det fanns inte något behov av fall utanför. TS har nu rivit dessa väggar och satt enbart glasdörrar och då kan vattnet rinna längre ut i rummet och där är det då inte fall nog för att det ska rinna tillbaka till golvbrunnen.
Ska hela golvet i ett badrum luta mot golvbrunnen?

Där jag bor är halva badrummet platt golv (toalett, handfat ) och halva lutar mot brunnen ( duschutrymme).

Hur kan det vara dolt fel att golvet utanför befintligt duschutrymme (det som togs bort) inte lutar mot brunnen?

Nån koll måste man väl ändå ha efter att ha bott där i nästan 3 år.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.