Jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå tillväga med vårt hus.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.
Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.
Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.
Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.
Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.
Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare
Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.
Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.
Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.
Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.
Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.
Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare
Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.
Hej, jag tror tyvärr det kan vara rätt brant uppförsbacke att hämta ngt av säljaren. Fall är ganska enkelt att kontrollera vid en besiktning, så den som möjligen skulle kunna hållas ansvarig är besiktningsfirman, om det var du som beställde besiktningen.
Känner också att det spontant borde bli svårt att hävda dolda fel här. Ett sådant fast duschhörn ställs ju normalt in just när man har problem med badrummet, så att ta bort det och sen upptäcka problemet är väl nästan väntat.
Tack för svar. Vi har satt gummilister under dörrarna. Lite vatten får man ju räkna med när man har duschdörrar. Sätter vi dit lister så kan inget vatten rinna tillbaka alls, nu rinner ju åtminstone lite tillbakaHemingway skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Det finns som sagt oftast en anledning till man ställt dit en kabin. Har otur så är bakfall ett midre fel i sammanhanget. Duschkabinen kan även kompensera för bristfälligt tätskikt.
Det var inte ett sådant fast hörn jag hade tänkt mig. Jag antog typ duschkabin måste jag säga.
Men det där är ju ett golv som ni aktivt kunde se? Fallet kan ju inte hävdas vara dolt när ni aktivt kunde stå och känna på det själva?
Men det där är ju ett golv som ni aktivt kunde se? Fallet kan ju inte hävdas vara dolt när ni aktivt kunde stå och känna på det själva?
Nej jag förstår det.A Afterquake skrev:
Men vi kunde ju inte hälla vatten och anta att det skulle rinna bakåt. Det är min invändning.
Men jag antar, precis som ni alla skriver, att det faller på mig och undersökningsplikten
Du hade väl absolut kunna hällt vatten på golvet?
Tyvärr är det som du säger, undersökningsplikten slår hårt och man lär sig mer om hur viktigt det är att vara överdrivet noggrann efter att man köpt huset.
Vi gjorde samma resa, vi skrek dolt fel när vi hittade mögel i badrummet efter köp. Ett badrum som renoverades typ 1980, i källarplan... Då lärde vi oss om åldersavdrag och vad som är förväntade riskkonstruktioner
Det är svårt att köpa hus helt enkelt, att gå på en mäklarvisning i 30 minuter är alldeles för lite om man vill vara noggrann.
Tyvärr är det som du säger, undersökningsplikten slår hårt och man lär sig mer om hur viktigt det är att vara överdrivet noggrann efter att man köpt huset.
Vi gjorde samma resa, vi skrek dolt fel när vi hittade mögel i badrummet efter köp. Ett badrum som renoverades typ 1980, i källarplan... Då lärde vi oss om åldersavdrag och vad som är förväntade riskkonstruktioner
Det är svårt att köpa hus helt enkelt, att gå på en mäklarvisning i 30 minuter är alldeles för lite om man vill vara noggrann.
Lite är det väl så också att när den gamla duschlösningen fanns där så var det inte ett problem? Det blev först ett när ni gjorde om?
Förstår däremot frustrationen över situationen, men jag tror man får acceptera att leva med lite skavanker tills man väljer att renovera rummet.
Förstår däremot frustrationen över situationen, men jag tror man får acceptera att leva med lite skavanker tills man väljer att renovera rummet.
Fast det var ju inget problem vid besiktningen? Det blir som tidigare sagt ett problem när TS river väggen.BirgitS skrev:
Den lösning som fanns var ju att stoppa att vattnet rann med hjälp av vägg, vilket syntes i rummet? Svårt att hävda fel av besiktningsman där tror jag.
Hej och välkommen till forumet!Peter Gräntz skrev:
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå tillväga med vårt hus.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.
Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.
Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.
Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.
Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.
Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare
Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.
Stanna gärna kvar och sök på termen "Dolt fel" den har kommit upp förut, jag lovar.
Svaret i nästan alla dessa trådar är: NEJ!
Det skall ha varit omöjligt för dig att göra en vettig inspektion av det du nu klagar på, för att det skall vara en rimlig möjlighet att det är något som säljaren är ansvarig för. Undantaget är om det finns en garanti eller att jobbet är så nyligen gjort att konsumenträtten går in.
Lösningen är en golvskrapa. Det behövs ofta i badrum ändå (åtminstone om man har en dotter med jättelångt hår som inte torkar detta innan hon går ut ur duschkabinen).
Det skall ha varit omöjligt för dig att göra en vettig inspektion av det du nu klagar på, för att det skall vara en rimlig möjlighet att det är något som säljaren är ansvarig för. Undantaget är om det finns en garanti eller att jobbet är så nyligen gjort att konsumenträtten går in.
Lösningen är en golvskrapa. Det behövs ofta i badrum ändå (åtminstone om man har en dotter med jättelångt hår som inte torkar detta innan hon går ut ur duschkabinen).

