Jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå tillväga med vårt hus.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.

Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.

Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.

Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.

Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.

Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare

Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.

• Gilla
EQs
  • Laddar…
Hej, jag tror tyvärr det kan vara rätt brant uppförsbacke att hämta ngt av säljaren. Fall är ganska enkelt att kontrollera vid en besiktning, så den som möjligen skulle kunna hållas ansvarig är besiktningsfirman, om det var du som beställde besiktningen.

• Gilla
lärjungen och 11 till
  • Laddar…
Känner också att det spontant borde bli svårt att hävda dolda fel här. Ett sådant fast duschhörn ställs ju normalt in just när man har problem med badrummet, så att ta bort det och sen upptäcka problemet är väl nästan väntat.

• Gilla
lärjungen och 11 till
  • Laddar…
Jag tror att du får leva med detta eller åtgärda det själv. Det går inte att testa med olika gummilister för att fånga upp vattnet?

Det är inte så enkelt att en besiktning ska märka exakt ALLA detaljer i ett hus.

Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror att du får leva med detta eller åtgärda det själv. Det går inte att testa med olika gummilister för att fånga upp vattnet?

Det är inte så enkelt att en besiktning ska märka exakt ALLA detaljer i ett hus.
Tack för svar. Vi har satt gummilister under dörrarna. Lite vatten får man ju räkna med när man har duschdörrar. Sätter vi dit lister så kan inget vatten rinna tillbaka alls, nu rinner ju åtminstone lite tillbaka

Det finns som sagt oftast en anledning till man ställt dit en kabin. Har otur så är bakfall ett midre fel i sammanhanget. Duschkabinen kan även kompensera för bristfälligt tätskikt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns som sagt oftast en anledning till man ställt dit en kabin. Har otur så är bakfall ett midre fel i sammanhanget. Duschkabinen kan även kompensera för bristfälligt tätskikt.
Såhär såg det ut tidigare.

• Ett äldre badrum med duschkabin, vitt kakel och klinkergolv, beige kommod, handduk och tvättkorg.
  • Gilla
David Janzén
  • Laddar…
Det var inte ett sådant fast hörn jag hade tänkt mig. Jag antog typ duschkabin måste jag säga.
Men det där är ju ett golv som ni aktivt kunde se? Fallet kan ju inte hävdas vara dolt när ni aktivt kunde stå och känna på det själva?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 13 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Det var inte ett sådant fast hörn jag hade tänkt mig. Jag antog typ duschkabin måste jag säga.
Men det där är ju ett golv som ni aktivt kunde se? Fallet kan ju inte hävdas vara dolt när ni aktivt kunde stå och känna på det själva?
Nej jag förstår det.
Men vi kunde ju inte hälla vatten och anta att det skulle rinna bakåt. Det är min invändning.
Men jag antar, precis som ni alla skriver, att det faller på mig och undersökningsplikten

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Du hade väl absolut kunna hällt vatten på golvet?
Tyvärr är det som du säger, undersökningsplikten slår hårt och man lär sig mer om hur viktigt det är att vara överdrivet noggrann efter att man köpt huset.
Vi gjorde samma resa, vi skrek dolt fel när vi hittade mögel i badrummet efter köp. Ett badrum som renoverades typ 1980, i källarplan... Då lärde vi oss om åldersavdrag och vad som är förväntade riskkonstruktioner :D

Det är svårt att köpa hus helt enkelt, att gå på en mäklarvisning i 30 minuter är alldeles för lite om man vill vara noggrann.

• Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Lite är det väl så också att när den gamla duschlösningen fanns där så var det inte ett problem? Det blev först ett när ni gjorde om?

Förstår däremot frustrationen över situationen, men jag tror man får acceptera att leva med lite skavanker tills man väljer att renovera rummet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Pappapjotor Peter Gräntz skrev:
Ska vi reklamera själva besiktningen?
Det brukar man bara kunna göra under 2 år så då går det inte att göra längre.

BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar man bara kunna göra under 2 år så då går det inte att göra längre.
Fast det var ju inget problem vid besiktningen? Det blir som tidigare sagt ett problem när TS river väggen.

Den lösning som fanns var ju att stoppa att vattnet rann med hjälp av vägg, vilket syntes i rummet? Svårt att hävda fel av besiktningsman där tror jag.

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Pappapjotor Peter Gräntz skrev:
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska gå tillväga med vårt hus.
Vi köpte vårt första hus i slutet på 2020, flyttade in april 2021.

Vi har nu tagit bort ett "fast" duschhörn och istället satt dit vikbaar dörrar, så att vi får mer plats.
Nu visar det sig att vattnet rinner åt fel håll och att fallet i badrummet är galet.
Det står inget om detta i besiktningen.

Jag frågade idag säljaren om vilken firma som utfört renoveringen. Svaret var att de hade gjort det själva. Det finns heller inget våtrumsintyg.

Problemet som jag förstår det är att vi borde noterat detta själva. Mitt svar är att vi inte kunde, då vattnet inte rann utanför duschhörnan.

Ska vi reklamera själva besiktningen? Det står inget om fallet i protokollet.

Badrummet i sig ser rätt taskigt ut. Fogarna hade barnen gjort snyggare

Hjälp mig hur vi ska gå vidare här.
Hej och välkommen till forumet!
Stanna gärna kvar och sök på termen "Dolt fel" den har kommit upp förut, jag lovar.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Svaret i nästan alla dessa trådar är: NEJ!

Det skall ha varit omöjligt för dig att göra en vettig inspektion av det du nu klagar på, för att det skall vara en rimlig möjlighet att det är något som säljaren är ansvarig för. Undantaget är om det finns en garanti eller att jobbet är så nyligen gjort att konsumenträtten går in.

Lösningen är en golvskrapa. Det behövs ofta i badrum ändå (åtminstone om man har en dotter med jättelångt hår som inte torkar detta innan hon går ut ur duschkabinen).

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.