2 695 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kan jag fylla i en uppvuxen ligusterhäck?
Vi har en ligusterhäck som nyplanterades ca 2008 och i dag är uppuvxen och välmående. Men på ett par ställen har plantor dött och lämnat hål. Jag har hoppats att det där skulle komma upp unga skott som jag skulle kunna dra upp för att fylla hålen, men det händer inte – kanske är omgivande häck för tät för att skotten ska få ljus och näring. Vad tror forumet om att sätta nya plantor i hålen – kommer de att ta sig och fylla hålen, eller kommer även de att tyna bort av konkurrensen från omgivningen?
Det kommer att ta ett par år men: ta ett 10/20tal sticklingar och driv upp dessa i separat låda utan botten med maximalt god jord (helst kompostblandat), pyssla om och vattna. Buska till sticklingarna efter 1-2 år. När de blivit riktiga plantor grävs bra hål i den befintliga häcken. Man måste skära bort grannrötterna en del så att de nya sticklingarna får gott om plats med rötterna. Klipp också in sidorna och en del höjd på de befintliga grannplantorna så att de nya får tillräckligt med ljus.
Fördelen med att ta egna sticklingar är att det blir samma ligustervariant.
Annars köper TS nya mindre plantor och planterar med samma utrymme för rötterna och beskärning av grannrötter och granngrenar och med extra god jord. Då går det fortare.
Annars köper TS nya mindre plantor och planterar med samma utrymme för rötterna och beskärning av grannrötter och granngrenar och med extra god jord. Då går det fortare.
Tack, jättebra svar! Jag har ingen brådska och det kan vara kul att pyssla lite, så jag tar din modell rakt av! Jag är van att ta sticklingar på mindre växter, men var/hur tar jag bäst på en häckplanta?yonna skrev:
Det kommer att ta ett par år men: ta ett 10/20tal sticklingar och driv upp dessa i separat låda utan botten med maximalt god jord (helst kompostblandat), pyssla om och vattna. Buska till sticklingarna efter 1-2 år. När de blivit riktiga plantor grävs bra hål i den befintliga häcken. Man måste skära bort grannrötterna en del så att de nya sticklingarna får gott om plats med rötterna. Klipp också in sidorna och en del höjd på de befintliga grannplantorna så att de nya får tillräckligt med ljus.
Liguster är jättelätt att föröka. Gör samma som när man förökar buxbom: klipp inte utan riv av ett skott där grenen delat sig och där den är - lite - förvedad. Toppa in skottet så att pinnen är ca 15 cm lång. Peta ner hälften i jorden - ta bort ev blad från delen som är i jorden. Börja förgrena plantan när den börjar växa - ungefär efter ett år.
yonna skrev:
Liguster är jättelätt att föröka. Gör samma som när man förökar buxbom: klipp inte utan riv av ett skott där grenen delat sig och där den är - lite - förvedad. Toppa in skottet så att pinnen är ca 15 cm lång. Peta ner hälften i jorden - ta bort ev blad från delen som är i jorden. Börja förgrena plantan när den börjar växa - ungefär efter ett å
yonna skrev:
Liguster är jättelätt att föröka. Gör samma som när man förökar buxbom: klipp inte utan riv av ett skott där grenen delat sig och där den är - lite - förvedad. Toppa in skottet så att pinnen är ca 15 cm lång. Peta ner hälften i jorden - ta bort ev blad från delen som är i jorden. Börja förgrena plantan när den börjar växa - ungefär efter ett år.Kanon. Bara en sista fråga, som slog mig när jag såg att du finns på Österlen. Jag uppe i Nordpolen (Stockholm) måste hitta ett sätt att övervintra de där sticklingarna 1-2 säsonger tills de blir planteringsmogna. Hur gör jag det i den där lådan utan botten - överlever sticklingarna utomhus? (Skriver just nu från en vinterdag med minus tolv…)
De skall växa upp i vinterkylan och härdas😉. Ta sticklingarna på våren när häcken börjar tändas. Då hinner rotsystemet utvecklas fram till nästa vinter. Mina sticklingar är just nu dolda av snön här på Österlen. Det är bra att ta många sticklingar. Alla klarar sig inte.
Man kan fylla lådan med torra löv på senhösten om man är orolig - jag vet inte om det är nödvändigt. Fylla halva lådan?
Man kan fylla lådan med torra löv på senhösten om man är orolig - jag vet inte om det är nödvändigt. Fylla halva lådan?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag fylla/täta dessa hål i badrumsväggen?
Badrum -
Fylla i ojämnheter på källarvägg enkelt med ex pensel eller rollar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla hålrum mellan golv och tröskel
Golv -
Hur fylla grop intill grund med betong?
Grund & Markarbeten -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor