11 918 läst ·
51 svar
12k läst
51 svar
Kan jag få badrummet besiktigat från fuktskador trots att kontrakt är skrivet?
Köparens jurist (är det verkligen en advokat som skrivit det?) borde upplyst köparen om att detta fallet lär köparen förlora, objektsbeskrivning och tid sedan köpet fullbordades är faktorer som är svåra att komma ifrån.
En kunnig jurist är ett måste här och denne kommer att säga till dig, Jasmine, att ta saker lugnt. Om köparen saknar tillgångar så kan du ändå begära hjälp hos kronofogden.
Ett alterantiv är att du köper tillbaka lägenheten av köparen men till en betydligt lägre köpeskilling och sen säljer den igen.
/Kent
En kunnig jurist är ett måste här och denne kommer att säga till dig, Jasmine, att ta saker lugnt. Om köparen saknar tillgångar så kan du ändå begära hjälp hos kronofogden.
Ett alterantiv är att du köper tillbaka lägenheten av köparen men till en betydligt lägre köpeskilling och sen säljer den igen.
/Kent
Nej han har gått på ett badhus i närheten,(påstås det) men om det är sant vet jag inte.
Som tur är så hade jag en som mätte fuktigheten strax innan jag sålde lägenheten med ordföranden som vittne det var torrt som en öken.
Jag själv har aldrig använt den då jag duschade varje dag på jobbet och dessutom utnyttjade förmånen med bastu.
Som tur är så hade jag en som mätte fuktigheten strax innan jag sålde lägenheten med ordföranden som vittne det var torrt som en öken.
Jag själv har aldrig använt den då jag duschade varje dag på jobbet och dessutom utnyttjade förmånen med bastu.
snickarboden
Jag vet inte om det är en advokat som skrivit det eller om det är en sekreterare,då jag ringde och bestred kravet så frågade jag om dom hade en kopia av köpekontraktet och det hade dom sa hon.
Jag vet inte om dom bara chansade att jag skulle betala eller om det var allvar bakom det,jag fick ett krav på att betala renoveringen efter 7 månader men jag bestred det och nu 2 månader senare vill han att köpet ska gå tillbaka.Jag tycker det verkar som om han inte hade räknat med så stora kostnader för renovering och tagit en chans att få mig att betala men då jag inte gick med på det så vill han försöka att få köpet att upphävt.Jag tycket det är skumt att vänta så länge då man har vetat om att det var duschförbud men inte gjort något åt det.
Jag vet inte om det är en advokat som skrivit det eller om det är en sekreterare,då jag ringde och bestred kravet så frågade jag om dom hade en kopia av köpekontraktet och det hade dom sa hon.
Jag vet inte om dom bara chansade att jag skulle betala eller om det var allvar bakom det,jag fick ett krav på att betala renoveringen efter 7 månader men jag bestred det och nu 2 månader senare vill han att köpet ska gå tillbaka.Jag tycker det verkar som om han inte hade räknat med så stora kostnader för renovering och tagit en chans att få mig att betala men då jag inte gick med på det så vill han försöka att få köpet att upphävt.Jag tycket det är skumt att vänta så länge då man har vetat om att det var duschförbud men inte gjort något åt det.
Jasmine>De kanske tror att det är 12 månaders garanti och öppet köp på bostadsrätter? *S*
/Kent
/Kent
Uppdatering:
Nu har det snart gått en månad till utan att dom har tagit något beslut,jag anlitade en advokat som är kunnig i
bostadsfrågor och har kontaktat köparens advokat som inte har hört av sig till min advokat.
Vi har kanske inte sett slutet än men kan hoppas.
Jasmine
Nu har det snart gått en månad till utan att dom har tagit något beslut,jag anlitade en advokat som är kunnig i
bostadsfrågor och har kontaktat köparens advokat som inte har hört av sig till min advokat.
Vi har kanske inte sett slutet än men kan hoppas.
Jasmine
Efterspelet fortsätter,nu ringde min advokat att det skulle lämnas till tingsrätten eller att det har lämnats
till tingsrätten.
Jag trodde att det var över då jag inte hört något på väldigt länge och är nu 5 månader sen sist,vet inte varför
dom väntar så länge med att besluta sig för vad dom ska göra.
Köparen förvärvade lägenheten 12 Januari 2010 men tilltädde inte förrän 3 Maj 2010 och första brev från hans
advokat eller som det står i brevet jur kand kom runt 15 Augusti 2010 och i Oktober så ville han häva köpet
som jag bestridigt och skaffade då en advokat.
Nu så är det slutspelet och vi får se vad utgången blir,läs tidigare inlägg här i samma tråd.
Jasmine
till tingsrätten.
Jag trodde att det var över då jag inte hört något på väldigt länge och är nu 5 månader sen sist,vet inte varför
dom väntar så länge med att besluta sig för vad dom ska göra.
Köparen förvärvade lägenheten 12 Januari 2010 men tilltädde inte förrän 3 Maj 2010 och första brev från hans
advokat eller som det står i brevet jur kand kom runt 15 Augusti 2010 och i Oktober så ville han häva köpet
som jag bestridigt och skaffade då en advokat.
Nu så är det slutspelet och vi får se vad utgången blir,läs tidigare inlägg här i samma tråd.
Jasmine
Nej även om det skulle vara ganska säkert så är det omöjligt att inte oroa sig,att ha det
hängande över sig är jättejobbigt.
Jag har ett hus som är helt betalt och ser ett scenario att huset går all världen väg om
det skulle gå snett.
Jasmine
hängande över sig är jättejobbigt.
Jag har ett hus som är helt betalt och ser ett scenario att huset går all världen väg om
det skulle gå snett.
Jasmine
Att köparens jurist är en jur kand förklarar kanske en del. Nåväl, vad säger din advokat? Gissar denne, precis som vi här, säger att du inte behöver oroa dig?
/Kent
/Kent
Ja, det förklarar att juristen har en kandidatexamen i juridik. D.v.s. sannolikt samma utbildning som trådskaparens advokat har.snickarboden skrev:
Den skall dock inte förväxlas med en "vanlig" kandidatexamen eftersom jur.kand avslutas på avancerad nivå och alltså inte är jämförbar med t.ex. en kandidatexamen i ekonomi.
Redigerat:
Jag avsåg skillnaden mellan en jur.kand och en advokat, nämligen erfarenheten hos den sistnämnde.
/K
/K
En advokat har ju en jur.kand (eller juristexamen som det heter nuförtiden). Det har inget med erfarenhet att göra. Du kan ha jobbat som jurist hela livet (med en jur.kand) utan att ha gått med i advokatsamfundet.
Redigerat:
Jo min advokat har sagt att jag bara ska ta det lugnt och att jag borde vinna målet,jag tror att han
faller på att han inte har gjort något alls med sin undersökningsplikt utan försummat det.
Samtidigt att det stod i objektsbeskrivningen att lägenheten var i behov av total renovering så gjorde han ingen undersökning alls.
Jasmine
faller på att han inte har gjort något alls med sin undersökningsplikt utan försummat det.
Samtidigt att det stod i objektsbeskrivningen att lägenheten var i behov av total renovering så gjorde han ingen undersökning alls.
Jasmine