Hej,

En av våra lampor på fasadbelysningen slutade fungera, det är tre lampor på framsidan vid entrén (alla tre av samma sort som bilden), två på ena kortsidan och några spotlights på baksidan som tänds om jag trycker på lampknappen. De tre på framsidan är av vad jag tror typen lysrörslampor, se bild. Jag kollade runt på t.ex jula men såg inte att de hade några sådana, går det sätta i en vanlig led-lampa för utomhusbruk med samma sockel istället? Vet inte om det är känsligt med att det ska vara samma watt?

• En hand håller en lysrörslampa märkt "North Light", 8 watt, mot grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra, LED drar mindre watt än de där så du ska ha lägre watt-tal på LED-lampan, 4-5W blir lagom.

• Gilla
Land1
  • Laddar…

Bästa svaret

Sådana lampor får inte säljas längre. Du kan sätta i vilken lampa som helst med samma sockel, watt-talet spelar ingen teknisk roll - men utseendemässigt kan det se lite lustigt ut med lampor som lyser olika starkt. Du får prova och se men det kanske slutar med att du byter alla till LED.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En fördel med LED är att de tänder direkt även när det är kallt.
Är de nuvarande lika gamla så lär de snart också gå sönder så kanske passa på att byta samtliga, är ju inga stora pengar.
Kolla bara höjden på lampan ovanför sockel så de får plats.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Själv har jag haft återkommande problem med LED-lampor utomhus då de inte är IP-klassade för utomhusbruk. Det kryper in fukt i elektroniken som tar död på dem. På senaste "bytesrundan" kletade jag därför tec7-tätningsmassa där metallsockeln ansluter mot plastkroppen på lampan. Det verkar, peppar peppar, ha gjort skillnad.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Själv har jag haft återkommande problem med LED-lampor utomhus då de inte är IP-klassade för utomhusbruk. Det kryper in fukt i elektroniken som tar död på dem. På senaste "bytesrundan" kletade jag därför tec7-tätningsmassa där metallsockeln ansluter mot plastkroppen på lampan. Det verkar, peppar peppar, ha gjort skillnad.
Har haft problem med billiga kinalampor utomhus som dog efter ett år typ men dyrare kinalampor från Osram har funkat 3 år nu (16 st)

B bhus2021 skrev:
Har haft problem med billiga kinalampor utomhus som dog efter ett år typ men dyrare kinalampor från Osram har funkat 3 år nu (16 st)
Billiga ledlampor är ofta skit.
Har en philips 17w led i utelampan som styrs av skymningsrelä. På sommaren 2013 skruvades den i, och den lyser än. Väl värd sina 299kr.
Så det finns bra led.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.