H
Clarken37 skrev:
Sen är ju som sagt maxbeloppet man får skjuta på 666k så du slår ju i det taket väldigt fort om du spekulerar.

Förstår dock hur du tänker, jag tänkte exakt likadant initialt. Man tror ju ofta inte på hur sjukt skattesystemet verkligen är..

Gör en fiktiv beräkning här på typ 10 msek så ser du;

[länk]
Gå in och testa 6500000 i vinst t.ex. det finns inget som begränsar till en viss summa på vinstskatten.

P
H HEM2121 skrev:
Har haft ingående samtal med Skatteverket tidigare och inget nämndes om ett tak. Har du provat t.ex. vinst 6 miljoner?
Testa länken och gör en beräkning så ser du att du kan skjuta på max 3 msek i vinst, dvs 666k i skatt per hushåll

https://skatteverket.se/privat/fast...iminartuppskov.4.5c281c7015abecc2e201786.html
Du som säljer din bostad den 1 juli 2020 eller senare kan begära preliminärt uppskov med hela vinsten om den inte överstiger din andel av uppskovstaket. Takbeloppet är 3 000 000 kronor. Du räknar ut din andel av takbeloppet genom att multiplicera 3 000 000 kronor med den andel av hela bostaden som du ägde direkt innan du sålde. Ägde du exempelvis 50 procent av bostaden är din andel av takbeloppet 1 500 000 kronor (3 000 000 × 0,50). Ditt preliminära uppskovsbelopp är det lägsta beloppet av antingen:

• din andel av vinsten (inklusive återfört uppskovsbelopp) eller
  • din andel av takbeloppet
Du betalar 22 procent i skatt på den del av vinsten som du inte kan få uppskov med.

P
H HEM2121 skrev:
Gå in och testa 6500000 i vinst t.ex. det finns inget som begränsar till en viss summa på vinstskatten.
Ja? Om vinsten är 6.5 msek står det längst ned att skatten är 1.43 msek. du behöver betala 764k i skatt och kan skjuta på resten, 666k.

Har precis deklarerat detta så vet hur det fungerar. Ring skatteverket imorgon så får du se att det är exakt som jag säger

H HEM2121 skrev:
Vinst på 5 miljoner ger:
Skärmdump av finansiellt dokument, visar uppskovsberäkning med vinst, återstående vinst, och skatt att betala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
D Daniel 109 skrev:
[länk]
Exakt. Gör du en vinst på 6 msek kan du skjuta på 666k och måste betala 666k i skatt

N Nygge72 skrev:
Hej, jag har en lägenhet sedan gammalt som "om" jag skulle sälja den nu, skulle få en ganska hög reavinst. Samtidigt har jag en sommarstuga med lån på, där jag även funderar på att bygga nytt. "Om" jag skulle sälja lägenheten, kan jag då ta hela summan och betala av lånet på sommarstugan?

Eller kan jag använda "reavinsten" till nybygget, dvs så jag ej behöver skatta bort en massa pengar?
Hej,

nya regler för uppskov. Ring skatteverket och fråga. 0% ränta och uppskov tills du säljer den nya fastigheten. Om den nya fastigheten kan vara din sommarstuga/nybygget kan jag inte svara på.

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
Nej, det är vinsten du skjuter upp, inte skatten. Så om skatten skulle ändras då blir det ett annat belopp när vinsten ska beskattas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
[länk]
D Dilato skrev:
Vinst på 5 miljoner ger:
[bild]
Ja, det stämmer. Konstigt att inte Skatteverket inte upplyste oss om detta när vi hade ingående samtal vad som gällde vid försäljning.

P
H HEM2121 skrev:
Ja, det stämmer. Konstigt att inte Skatteverket inte upplyste oss om detta när vi hade ingående samtal vad som gällde vid försäljning.
Vet flera som gått på denna nit. Jag höll också på att göra det initialt. Den förste handläggaren jag pratade med på skatteverket sa att man fick skjuta på 3msek i SKATT

Har bekanta som läst fel och trodde att beloppet var 3 msek per individ. Blev en otrevlig överraskning när deklarationen kom.

Sambeskattning existerar i högsta grad i Sverige, när det gynnar staten vill säga.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Vet flera som gått på denna nit. Jag höll också på att göra det initialt.

Har bekanta som läst fel och trodde att beloppet var 3 msek per individ. Blev en otrevlig överraskning när deklarationen kom.

Sambeskattning existerar i högsta grad i Sverige, när det gynnar staten vill säga.
Ja, där fick man lära sig något nytt. Då gäller det att hitta alla avdrag.😉😀
Bevisa allt som har renoverats och förbättrats.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Vad är problemet med det?

Då har man i stället en klart högre fastighetsskatt. Tycker du att det är så mycket bättre?
Ja självklart är det bättre. Varför tror du ingen i hela europa utom Sverige och Portugal har föräljningsskatt? Därför att det låser in folk i sina bostäder.

Få vill byta ned sitt boende. Det måste man om man har en stor vinst och säljer. Säljer du en bostad för 10 msek med 100k inköpsvärde kan du bara köpa nytt för 8 msek pga skatten.

Så länge fastighetsskatten ligger på en nivå att den drar in samma pengar som reavinstskatten, blir inte så mycket pengar.

Detta föreslår ju i princip också alla ledande ekonomer, finansinspektionen med mera.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Ja, där fick man lära sig något nytt. Då gäller det att hitta alla avdrag.😉😀
Bevisa allt som har renoverats och förbättrats.
Här misstänker jag att en hel del människor är väldigt kreativa…

Men det får bara vara utlägg som varit max 5 år bakåt

Clarken37 skrev:
Exakt. Gör du en vinst på 6 msek kan du skjuta på 666k och måste betala 666k i skatt
Fast formellt skjuter du inte upp skatten utan vinsten (3 MSEK)?

P
K Kane skrev:
Fast formellt skjuter du inte upp skatten utan vinsten (3 MSEK)?
Ja, men du åker på skatt på övrigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.