Fram till min varmvattenberedare (märkt 400 Vac 2N 3000W) har jag tre ledare. L1, L2 och PEN tror jag?

Det är iaf 400V mellan L1 och L2, samt 240V mellan L1/L2 och "PEN".

Jag tänkte koppla in en Shelly P1 mini och en 2polig kontaktor för att slå av/på varmvattenberedaren.

Kan jag då använda "PEN" som nolla till Shelly?

NEJ, det är knappast PEN utan en jord. PEN slutar i centralen eller fortsätter i en huvudledning ALDRIG i en gruppledning.
Faran är att vid ett fel så kan du spänningssätta höljet på jordade "apparater".
Ps
Du kan ju sätta ditt relä vid centralen i stället och där har du tillgång till nollan, det finns ju ingen orsak att ha reläet vid VVB. eller koppla om VVB till 230Volt då jag tror att reläet inte är godkänt för 400V utan bara 230 Volt

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

PEN-ledare får inte förekomma i gruppledningar utan endast fram till centralen. Och då måste de vara minst 10 mm². Så det du har fram till varmvattenberedaren är inte en PEN-ledare utan en PE-ledare. Du får inte använda den som nolla och är anläggningen skyddad med jordfelsbrytare så går det inte heller.

Du får byta kabel eller dra en ny till shellyn om du inte hittar något annat att koppla den på i närheten.

• Gilla
FredrikMan
  • Laddar…
Tack för svaren. Att sätta kontaktor vid elcentralen känns som en bättre lösning. Jag får kontakta elektriker för att hjälpa mig med det.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.