Byggahus.se

Kan inte hustillverkarna reglerna?

1. P
    Medlem · 6 inlägg

Plankton

Medlem
    Egentligen (enligt PBL) borde ni bara behöva lämna in ett marklov som anger de nya önskade plushöjderna och hur ni tar hand om nivåskillnaderna för att se till att lutningar mm klarar tillgängligheten till framför allt entré, dvs den grovplanering som entreprenören kommer göra åt er. Man brukar säga att det på markplaneringsritningen ska markeras upp (streckas in/skrafferas) in- och utfart, parkering, entréer och dagvattenhantering (tänka på att det ska finnas gångväg mellan parkering och entré som är användbar för personer med nedsatt rörelseförmåga). Vilket ni verkar ha gjort om jag förstår det hela rätt.
    Vad ni sen väljer att lägga för ytskikt (plattor, grus, asfalt...) på dessa ytor har kommunen i detta skede egentligen inte rätt att lägga sig i så länge ni inte frångår ev. krav som ställs i detaljplanen eller gör att tillgängligheten inte kvarstår - då behöver det godkännas.

Köper ni "bara" grovplanering från entreprenören så har de inte med sig att ta fram mer underlag än just plushöjer och hantering av slänter, lutningar etc.

• Laddar…
  2. Viking_J
    Nybyggare · Göteborg · 19 inlägg

Viking_J

Nybyggare
    Både vi och några grannar är i färd med att börja bygga, och vi fick återkoppling en gång på tillgänglighetskrav på utsidan samt marknivån på vår stora bakgård.
    Våra grannar fick två återkopplingar. Så det är nog inget ovanligt skulle jag påstå.
    Du kan ju inte förvänta dig att bygglovet går på 2 veckor, utan generella regeln i Sverige är 10 veckor. Vi fick klart på 8 veckor och var bara glada, helt plötsligt var vi 2 veckor före i vår planering! :)

3. C
    Medlem · 19 inlägg

Carl_X

Medlem
    Så här ser markplaneringsritningen ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild.png

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 19 inlägg

Carl_X

Medlem
    Kommunen godkänner inte "singel" som materialval. Jag förstår ju nu att singel kan variera ganska mycket och att en viss typ av singel inte funkar för t.ex. rullstol. En ren definitionsfråga alltså. Ska försöka få tag på vår handläggare så vi kan diskutera vad som är acceptabelt att skriva.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · 6 inlägg

Plankton

Medlem
    Det kan nog vara klokt, egentligen hade ni inte behövt ange singel på markplanen men nu när det är gjort är det bättre att reda ut begreppen så ni är överens. Troligtvis tänker handläggaren på singel som något du kan köra fast med en rullstol i och därför har man haft synpunkter.

6. C
    Medlem · 19 inlägg

Carl_X

Medlem
    Fast i den första vändan skrev vi inte ut något material alls, och det fick vi backning på.

• Laddar…
  7. G
    Medlem · 79 inlägg

Grisbacka

Medlem
    Ja just grus kan vara lite känsligt om man har en nitisk handläggare, men specar man rätt storlek så borde det gå bra. I min erfarenhet går det ganska snabbt att få ändringar godkända när det är på denna nivå.

sen får man ju ofta slutbesked innan markarbetet runt huset ens är påbörjat så kontrollen av materialen som används är ju minst sagt bristfällig.

8. P
    Medlem · 6 inlägg

Plankton

Medlem
    Ja, men det har kommunen egentligen inte rätt att kräva av er att ange om inte detaljplanen säger det. Det är tyvärr inte sällan så att bygglovshandläggare och kommuner efterfrågar information som de faktiskt inte kan ställa krav på i bygg- och marklov.

9. C
    Medlem · 19 inlägg

Carl_X

Medlem
    Frågan är om det är värt att ta striden?

10. G
    Medlem · 79 inlägg

Grisbacka

Medlem
    Nej! Det är det inte, för då tar det bara längre tid! Det är väldigt vanligt att alla material är redovisade på markplaneringsritningen, även om det inte uttryckligen krävs i PBL, vilket jg inte vågar uttala mig om. Här har ju kommunen dessutom ett uppenbart argument till varför de kräver det, nämligen att det är svårt att ta sig fram i löst i grus, speciellt om det lutar. Skriv dit ett lämpligt material och gå vidare, som jag sa tidigare så är efterkontrollen på markarbetet närmast obefintlig.

11. W
    Medlem · Stockholm · 46 inlägg

Wikstroem

Medlem
    Förutom ev. tillgänglighet så är också ytornas genomsläpplighet intressant för kommunen. Man tittar på hur regnvatten tas om hand inom den egna tomten helt enkelt. Grundregeln inom många kommuner tror jag är att man skall ta hand om allt vatten på den egna tomten, inte belasta kommunens nät.

• Laddar…
  12. S
    Besserwisser · 148 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    Man vill ju svara att det går på bostadsanpassningsbidrag den dagen det händer... Men så klart att kommunen inte vill stå för det och kräver dig fixa redan nu.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · 6 inlägg

Plankton

Medlem
    I detta läget hade jag pratat med handläggaren och förklarat vad ni tänkt lägga för singel och förtydliga att det inte är något som man "kör fast" i. Kommer ni överens är det enklast annars kan ni alltid uppdatera ritningen och ta bort "singel" och helt enkelt säga att ni inte vet utan får utreda det vidare under byggnationen.

14. C
    Medlem · 19 inlägg

Carl_X

Medlem
    Pratade med handläggaren precis. Han nöjer sig med att vi skriver "Hårdgjord rullbar yta". Sen vad det blir för material i slutändan är inte relevant så länge den är rullbar.

15. bekin
    Medlem · E · 170 inlägg

bekin

Medlem
    Nu är jag kanske lite elak, men det kan vara så att handläggaren har mycket att göra och vill ha mer tid.
    Det skaffar man sig med att begära in mer information och vips så har man samtidigt skjutit fram handläggningstiden 10 veckor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.