1 567 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kan inte hitta något om min dubbla strömbrytare till taklampan.
Vet inte ens vad det kallas. Har ett uttag i taket i min lägenhet byggd -53. På väggen sitter en dubbelströmbrytare. En sådan som tänder halva kristallkronan, den andra tänder hela. Om den funkade så vet jag inte eftersom jag inte hade en sådan lampa.
Nu är elen omdragen och allt jordat. Nu har jag en taklampa med 8 armar men utan stickkontakt. Tre kablar sticker ut, men säkert är ingen av dem jord (50-talslampa). Hur kopplas denna till en stickkontakt av takmodell?
Nu är elen omdragen och allt jordat. Nu har jag en taklampa med 8 armar men utan stickkontakt. Tre kablar sticker ut, men säkert är ingen av dem jord (50-talslampa). Hur kopplas denna till en stickkontakt av takmodell?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det bästa är att visa bilder. När du säger att en brytare tänder halva kronan, den andra hela, har du testat det eller är det hörsägen? Har du undersökt dragningen inne i lampan?
Finns jord framdraget till takkontakten?
Detta är ett känsligt ämne här på forumet. Diskussionen kommer att kretsar kring om du överhuvudtaget får använda lampan.
Finns jord framdraget till takkontakten?
Detta är ett känsligt ämne här på forumet. Diskussionen kommer att kretsar kring om du överhuvudtaget får använda lampan.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om elen nu har dragits om så SKALL en av de tre trådarna vara jord. Man får inte jorda bara vissa uttag i ett rum, utan antingen är allt jordat, eller inget. D¨är det väldigt viktigt att du inte prövar någon inkoppling utan att ha total koll på vad som är vad. Just en felkopplad jord är ungefär det enda som kan bli farligt om man kopplar in en lampa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Menar du att du har en nyinskaffad ljuskrona, begagnad av äldre modell? Det tråkiga svaret där är att den får inte användas i ditt rum som numera är jordat. Ljuskronan måste byggas om antingen till skyddsjordat eller dubbelisolerat utförande. Är den gammal behöver den kanske ses över i vilket fall.
Om du med din beskrivning menar att du vill kunna kronkoppla denna lampa (två knappar för halv- o helljus) så går det tyvärr inte då det inte finns sådana lamputtag längre. Man kan istället installera en dimmer.
Om du med din beskrivning menar att du vill kunna kronkoppla denna lampa (två knappar för halv- o helljus) så går det tyvärr inte då det inte finns sådana lamputtag längre. Man kan istället installera en dimmer.
Jo det är för kronkoppling men eftersom elen är utbytt och skyddsjord är draget till alla uttag i rummet så får man inte använda kronuttag.toolman77 skrev:
Förr (80-talet) så fanns det kronuttag med skyddsjord.
Se inlägg 14, https://mobil.byggahus.se/forum/el/6119-lamputtag-ny-aldre-standard.html
Klicka här för att svara