RoTe
Då lär man ju gräva ner kabeln och det är jobbigt, alternativt dyrt.
 
Om airfibern behöver helt fri sikt vet jag inte. Men nanobridgeen klarar lite skog i alla fall och kostar 1200 pesetas. Mindre än vad 2500 meter kabel kostar :)
 
Jag trodde färdigkontakterad fiber skulle vara dyrare. Men 200 meter för 200$ är ju klart överkomligt. Sen får man lägga till omkring 350$ för fiberkonverterare. Så fiberlösningen blir ungefär dubbelt så dyr jämfört med ethernetkabeln. Dessutom är kabeln känsligare och måste skyddas bättre. Men den är snabbare och åsksäker.

Nanobridgen verkar också vara en väldigt bra lösning ändå. Billig, enkel att sätta upp och tillräckligt snabb. ADSL ger ju i praktiken som mest 24 Mbit så Nanobridgen blir inte flaskhalsen.
 
En petitess, men går vi upp på högre hastigheter över koppar är det oftast VDSL som används.
 
KnockOnWood skrev:
För att komplicera det hela (eller förvirra :) ) kan jag meddela att det bara behövs en tråd för ADSL.
För telefoni behövs däremot två trådar, kanske för att stationen sänder ut 50V spänning också.

Visst har jag rätt, tekniknördar?
Öh, va? Nä... xDSL är inte specad för enkeltråd. Det är det få tekniker som är (kommunikation med missiler eller torpeder är undantaget). Så man behöver allt ett par med xDSL också. Sedan kan det funka mer eller mindre bra om en av trådarna är av, och det gör helt riktigt inte åntelefon pga DC-komponenten, men det är en annan sak och har att göra med att vi har RF-effekter att ta hänsyn till. Men även i det fallet så kommer det att fungera bättre med ett helt par.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Nä... xDSL är inte specad för enkeltråd. Det är det få tekniker som är (kommunikation med missiler eller torpeder är undantaget). Så man behöver allt ett par med xDSL också. Sedan kan det funka mer eller mindre bra om en av trådarna är av, och det gör helt riktigt inte åntelefon pga DC-komponenten, men det är en annan sak och har att göra med att vi har RF-effekter att ta hänsyn till. Men även i det fallet så kommer det att fungera bättre med ett helt par.
Öh, va?

Nu skrev jag inte xDSL utan ADSL.

Har själv haft ADSL men ej fungerande analog telefoni ett tag pga brott på den ena ledaren.
 
ADSL är en delmängd av den större mängden xDSL.
 
f91jsw skrev:
ADSL är en delmängd av den större mängden xDSL.
Precis. Man borde kalla alla varianter för "ADSL" eftersom A-et står för "Asymmetrisk" och alla dessa tekniker är asymmetriska "by design". MEN, nu förknippades ADSL också med en version av standarden, och efterföljande fick olika förled "V" osv. så om man skriver "ADSL" så kommer alltid någon messerschmitter och skriver att "det inte är ADSL utan något-annat-DSL" (Hej AndersS ;))

Därav 'x', som i, "ersätt med lämplig bokstav."
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Har själv haft ADSL men ej fungerande analog telefoni ett tag pga brott på den ena ledaren.
Precis. Det går som sagt. Men inte utan den andra ledaren. Man klarar ev. ett brott på den, det blir tillräckligt RF-läckage, men att köra utan som man gör/gjorde vid missil/torped-kommunikation det går inte. Så ett litet avbrott kan fungera eftersom man inte använder några DC-komponenter (man försöker faktiskt att aktivt undvika dem), men det går iaf bättre med en hel ledare.
 
Om man är intresserad av vilka kraven är på olika xDSL så kan man roa sig att läsa ITU G.99x (x=olika standard), vilket i specifika fall dessutom hänvisar till att det krävs mera än ett par av partvinnad kopparkabel.
Man kan få saker att fungera även över taggtråd, men tyvärr säger standard trådar av partvinnad koppar för den teknik av xDSL som idag används:D.
 
AndersS skrev:
Om man är intresserad av vilka kraven är på olika xDSL så kan man roa sig att läsa ITU G.99x (x=olika standard)
Nädu, den lätte går inte. Man kan göra mycket genom att läsa ITU-standarder, men *roa* sig det finns inte en chans! :)

(Stefan, som är glad att både slippa läsa dem och vara med om skrivandet...)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det går som sagt. Men inte utan den andra ledaren. Man klarar ev. ett brott på den, det blir tillräckligt RF-läckage, men att köra utan som man gör/gjorde vid missil/torped-kommunikation det går inte. Så ett litet avbrott kan fungera eftersom man inte använder några DC-komponenter (man försöker faktiskt att aktivt undvika dem), men det går iaf bättre med en hel ledare.

lars_stefan_axelsson, jag köper gärna din förklaring och håller tummarna för att trådarna inte går av :)

Men här vill jag protestera:
alla dessa tekniker är asymmetriska "by design"
Vi har ju SDSL som är symmetrisk
http://en.wikipedia.org/wiki/Symmetric_digital_subscriber_line
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Vi har ju SDSL som är symmetrisk
[länk]
Ja, visst. Men det är ingen som kör den. (Ja, dvs det finns någon enstaka företagstillämpning någon stans). Och det krävs speciella förutsättningar som inte är vanliga när man har ett vanligt telenät. De asymmetriska teknikerna är asymmetriska "med vilje". Eftersom man har oskärmad kabel så får man mycket större problem med alien cross talk (överhörning från andra par än de man själv sänder på) i telefonstationsänden än i hemmaänden. I telefonstationen så löper kablarna ihop i tjocka kabelbuntar, hemma så har du långt avstånd till grannens par. Så modemen (DSLAMen) i telefonstationen har en mycket svårare uppgift när den skall ta emot och avkoda en signal än vad ditt modem hemma har. Så för att hjälpa upp det här problemet så "använder" man mindre bandbredd per bit i upplänken till telestationen, än i nedlänken för att få bättre signal/brusförhållande i telestationen där den svaga signalen är mer störd än hemma hos dig.

Det andra skälet är att folk "vill" ha mer nedlänkskapacitet än upplänk, så man allokerar större frekvensutrymme till nedlänk än upplänk, men även om man allokerade samma resurser så skulle man ändå få en asymmetri pga störmiljön.

Så om du skall bygga med någon slags DSL hem till folk, så blir det ett 'A' med hur man än vänder sig.

Men detta har naturligtvis ganska lite med TS problem att göra, dvs att televerket inte vill bygga ut stationen, alternativt håller på att lägga ner den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.