Vad jag kan se har TS inte frågat nån operatör alls om adsl... dessutom framgår det inte var det är fullt (en basstation är i min värld en radiopryl).
Man måste ha en kabel för adsl, ja. Och den kabeln ägs i regel av skanova/telia. Men om TS bara vill ha adsl så är det inte TS som ska kolla med telia om det går att få... allra helst inte genom att efterfråga fast telefoni. Internetoperatörerna har i regel egen utrustning dit kabeln ansluts.
 
jtl skrev:
Ja, tyvärr är det så. Det som är märkligt är att någon lyckats knipa förra ägarens plats trots att TS kontaktade Telia redan vid flytten...

Köp mobilt 4G av Tele2, samma nät som Telenor (4G). Vad jag kan se har de inte ändrat sina priser och sålänge du har ett avtal så gäller det. En dag går avtalet ut och då är det bara att hålla tummarna för att det finns ett annat bra alternativ.
Jag ville beställa adsl och ip-telefoni för några månader sedan och fick till svar av samtliga telejättar att det inte var möjligt utan att ha fast telefoni först. Jag fick då beställa inkoppling av telefon (som endast gick att beställa genom telia) och när den var inkopplad beställa adsl +ip-telefoni av annan operatör och direkt säga upp teleabonnemanget från telia.
En hel massa onödigt arbete och pengar.
 
Ett av problemen med detta (själv har jag en plats i telestationen men det är 5,5 km dit så min ADSL-hastighet blir typ 3,1 MBit/s ) är ju att teleoperatören säger att de inte kan göra nåt för de äger inte nätet. Ringer man sedan Skanova som är nätägare så vill de inte prata med mig, eftersom jag är slutkund. Moment 22 liksom.
Alla kan inte köpa in sig på fiber med de priser bolagen håller... :(
 
sunqan skrev:
Vad jag kan se har TS inte frågat nån operatör alls om adsl... dessutom framgår det inte var det är fullt (en basstation är i min värld en radiopryl).
Man måste ha en kabel för adsl, ja. Och den kabeln ägs i regel av skanova/telia. Men om TS bara vill ha adsl så är det inte TS som ska kolla med telia om det går att få... allra helst inte genom att efterfråga fast telefoni. Internetoperatörerna har i regel egen utrustning dit kabeln ansluts.
Hur i hela världen får du basstation till en "trådlös pryl" när fast telefoni är på tal, i din värld?

Läser man mellan raderna förstår man att det är slut på kopplingsplintar i telestationen och att TS vill ha ADSL och fast telefoni. Men att Telia som indirekt äger nätet via Skanova påstår att dem inte kan ansluta hen som kund.
Vänder man och vrider på saker tillräckligt kan man ju aldrig ha fel....
 
I teorin ska man kunna ha en ADSL-uppkoppling utan fast telefoni, men enligt de leverantörer jag pratat med så innebär det i praktiken att det måste finnas lediga platser i den där telestationen för att det ska gå att koppla in och det är därför jag har pratat med Telia om fast telefoni. För att "boka" en plats så att jag ska kunna få ADSL, oavsett leverantör, så att säga.
 
Realdoolar skrev:
Hur i hela världen får du basstation till en "trådlös pryl" när fast telefoni är på tal, i din värld?

Läser man mellan raderna förstår man att det är slut på kopplingsplintar i telestationen och att TS vill ha ADSL och fast telefoni. Men att Telia som indirekt äger nätet via Skanova påstår att dem inte kan ansluta hen som kund.
Vänder man och vrider på saker tillräckligt kan man ju aldrig ha fel....
Ja, ungefär så. Jag är egentligen inte särskilt intresserad av fast telefoni, men beställer man enbart en ADSL-tjänst utan att ha fast telefoni så tillkommer det hos de flesta leverantörer en kostnad på runt 70kr/månad, och ska man ändå betala så mycket känns det nästan som att man lika gärna kan ha fast telefoni istället.

Dessutom är det något enklare att leta internetabonnemang och andra tjänster om man redan har ett telefonnummer.
 
Funkar det inte att beställa via ADSL via någon operatör så får man väl titta på alternativen.

* Mobilt bredband med 4G, gärna med antenn på taket. Det blir ganska bra sprutt på det. Man får hålla koll på vilka avtal som ger bra med trafik.
* Kolla om det finns möjlighet till stadsnätsanslutning. Här i Falun kostar anslutningen 17500:- efter ROT men man kan få delbetala det på 5 år.
* Kolla med Telia vad det kostar med anslutning till Öppen Fiber.
* Kolla med grannarna om någon har ett ADSL som de kan tänka sig att dela på. Har de en 802.11n-router så ger det bra täckning. Sätter du upp en strategiskt placerad Wifi Extender så kan du nog få deras nät att täcka ditt hus också.
 
pelpet skrev:
Funkar det inte att beställa via ADSL via någon operatör så får man väl titta på alternativen.

* Mobilt bredband med 4G, gärna med antenn på taket. Det blir ganska bra sprutt på det. Man får hålla koll på vilka avtal som ger bra med trafik.
* Kolla om det finns möjlighet till stadsnätsanslutning. Här i Falun kostar anslutningen 17500:- efter ROT men man kan få delbetala det på 5 år.
* Kolla med Telia vad det kostar med anslutning till Öppen Fiber.
* Kolla med grannarna om någon har ett ADSL som de kan tänka sig att dela på. Har de en 802.11n-router så ger det bra täckning. Sätter du upp en strategiskt placerad Wifi Extender så kan du nog få deras nät att täcka ditt hus också.
I dagsläget har vi mobilt bredband med 4G från Telenor och avtalet är bundet i ett år till, så förhoppningsvis får vi behålla våra "bra" villkor under den tiden. När bindningstiden går ut och vi blir tvingade att gå över till de nya villkoren blir alternativet dock betydligt sämre. Anledningen till att jag frågade om telelinor och ADSL är främst att om man nu, och det verkar ju nästan så, måste köa som till en rockkonsert för att få tag på en gyllene plats i telestationen så är det nog bra med lite framförhållning.

Vi bor lite för långt ut i obygden för att dina övriga alternativ ska fungera tyvärr.
 
leversnitt skrev:
I dagsläget har vi mobilt bredband med 4G från Telenor och avtalet är bundet i ett år till, så förhoppningsvis får vi behålla våra "bra" villkor under den tiden. När bindningstiden går ut och vi blir tvingade att gå över till de nya villkoren blir alternativet dock betydligt sämre. Anledningen till att jag frågade om telelinor och ADSL är främst att om man nu, och det verkar ju nästan så, måste köa som till en rockkonsert för att få tag på en gyllene plats i telestationen så är det nog bra med lite framförhållning.

Vi bor lite för långt ut i obygden för att dina övriga alternativ ska fungera tyvärr.
Vad jag vet så fortsätter ditt abonnemang med de gamla villkoren även efter bindningstidens slut så länge du inte byter till något annat eller säger upp det. Det är bara en minimitid som du måste vara kund hos telenor men det är inget som hindrar dig att fortsätta efter den tidpunkten.
 
Carl_Elvis skrev:
Ett av problemen med detta (själv har jag en plats i telestationen men det är 5,5 km dit så min ADSL-hastighet blir typ 3,1 MBit/s ) är ju att teleoperatören säger att de inte kan göra nåt för de äger inte nätet. Ringer man sedan Skanova som är nätägare så vill de inte prata med mig, eftersom jag är slutkund. Moment 22 liksom.
Alla kan inte köpa in sig på fiber med de priser bolagen håller... :(
Jag hade som 5 km tilll telestationen och 3 MBit/s ADSL.
Teleteknikern tyckte att det borde kunna bli bättre, men nej.

När modemet la av för ett år sedan fick jag plötsligt över 6 MBit/s med ett nyköpt.
Det gamla modemet var alltså en flaskhals.

Bara som ett tips om du har gammal utrustning.
 
KnockOnWood skrev:
Jag hade som 5 km tilll telestationen och 3 MBit/s ADSL.
Teleteknikern tyckte att det borde kunna bli bättre, men nej.

När modemet la av för ett år sedan fick jag plötsligt över 6 MBit/s med ett nyköpt.
Det gamla modemet var alltså en flaskhals.

Bara som ett tips om du har gammal utrustning.
Tack för tipset, men modemet fick jag när abonnemanget tecknades och det har aldrig gått fort. Det var bara ca 1,5 år sedan och det är ett sånt där Thomson (hur det nu stavas) med router och WiFi som Telia kallar Smart tror jag.
 
Carl_Elvis skrev:
Tack för tipset, men modemet fick jag när abonnemanget tecknades och det har aldrig gått fort. Det var bara ca 1,5 år sedan och det är ett sånt där Thomson (hur det nu stavas) med router och WiFi som Telia kallar Smart tror jag.
Kör du trådlöst från modemet? Vi har ADSL och får drygt 2 mbit trådlöst men över 6 om vi kör med kabel.
 
Kabel...
 
Realdoolar skrev:
Hur i hela världen får du basstation till en "trådlös pryl" när fast telefoni är på tal, i din värld?

Läser man mellan raderna förstår man att det är slut på kopplingsplintar i telestationen och att TS vill ha ADSL och fast telefoni. Men att Telia som indirekt äger nätet via Skanova påstår att dem inte kan ansluta hen som kund.
Vänder man och vrider på saker tillräckligt kan man ju aldrig ha fel....
En basstation har inget med fast telefoni att göra. Det är en radioenhet:banghead:
Vilka rader löser du mellan? Ts kan inte få fast telefoni. Man behöver inte ha telefon öht för att få adsl (sonen har haft adsl i sina 3 senaste boenden, och han har aldrig haft annat än sin jobbmobil.) Innan kopparaccessen reglerades var man tvungen att ha fast telefon. Inte nu längre. Däremot kan det underlätta.
 
sunqan skrev:
En basstation har inget med fast telefoni att göra. Det är en radioenhet:banghead:
Vilka rader löser du mellan? Ts kan inte få fast telefoni. Man behöver inte ha telefon öht för att få adsl (sonen har haft adsl i sina 3 senaste boenden, och han har aldrig haft annat än sin jobbmobil.) Innan kopparaccessen reglerades var man tvungen att ha fast telefon. Inte nu längre. Däremot kan det underlätta.
Om du slutar hänga upp dig på facktermer som kanske inte alla kan så kommer du nog också inse att TS är upprörd för att hen inte kan få ADSL, som en följd av att det är fullt i telestationen.
Eller menar du att hen kan få ADSL utan fysisk kabel? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.