Vi köpte vårt hus sommaren 2012 och kontaktade Telia i samband med inflytt för att teckna avtal för fast telefoni men fick nobben. Tydligen var basstationen full, vilket då innebar att det inte gick att koppla in någon telefon, trots att de tidigare ägarna givetvis hade haft fast telefoni, från Telia, hela tiden de bodde här. Vi var i behov av en bredbandsuppkoppling och gav helt enkelt upp efter någon veckas krånglade och valde en mobil lösning istället.

Nu fick jag precis se att telebolagskartellen kommer att försämra sina avtal enormt för mobilt bredband (för 400kr per månad kommer man numera att få 10GB nedladdning per månad istället för 100GB) vilket givetvis gör det till ett väldigt mycket mindre lockande alternativ. Gick därför in på Telias hemsida där det ser ut som att vi fortfarande inte kan få någon fast telefoni.

Kan man göra något som helst åt detta? Kan man ställa sig i kö för en telefoniplats? Går det att på något vis kontakta de som äger basstationen eller får vi nöja oss med att skicka brev när bindningstiden på det mobila bredbandet går ut?
 
Kan ni inte få adsl då?
 
Var har du sett att mobilt bredband skall kosta 400kr/mån för 10GB och vilka är kartellen.
 
sunqan skrev:
Kan ni inte få adsl då?
Hela syftet med att skaffa fast telefoni är för att kunna skaffa ADSL. Det går ju dock inte utan telelina.
 
cecar33 skrev:
Var har du sett att mobilt bredband skall kosta 400kr/mån för 10GB och vilka är kartellen.
På Telias hemsida och på Telenors hemsida där de har sina uppdaterade priser för sina abonnemang. Telia bytte tydligen för ca en månad sedan och Telenor för några dagar sedan. Det verkar oerhört osannolikt att de två jättarna bara väljer att ge upp sina marknadsandelar så en rimlig gissning är nog att de andra bolagen följer efter inom en relativt snar framtid.
 
P
Tur att jag har redan ett abonnemang på Telenor 4g 100Gb för 349/ månad redan. Och innan abonnemanget löper ut så har jag fiber :)
 
Kolla igenom webbgränssnitten hos olika ADSL-leverantörer och se om det går att lägga en beställning hos någon. Isåfall så har de en uppförsbacke när de ska ringa till dig och neka till ordern som du lagt. Med lite tur så tar de kostnaden för att lösa problemet med telestationen.
 
pelpet skrev:
Kolla igenom webbgränssnitten hos olika ADSL-leverantörer och se om det går att lägga en beställning hos någon.
Det brukar vara så att man måste uppge sitt fasta telefonnummer för att få veta något eller beställa ...
 
RoTe
Sitter själv i nästan samma helvetessits. Telia kan leverera fast telefon men inte ADSL (de kunde leverera max 0,25Mbit förut men det är borta sen länge). Så jag har surfat mobilt sedan 2009 och det har inte varit kul kan jag säga. Just nu har jag ett abb hos tre som har 100GB datamängd per månad och det räcker knappt, det går om jag snålar... Ibland har jag haft dubbla abbonemang för att klara mig.
 
leversnitt skrev:
Hela syftet med att skaffa fast telefoni är för att kunna skaffa ADSL. Det går ju dock inte utan telelina.
Vad har telelina med adsl och fast telefon från telia med varann att göra? Du kan beställa adsl från exvis bredbandsbolaget utan att ha fast telefon öht.
 
sunqan skrev:
Vad har telelina med adsl och fast telefon från telia med varann att göra? Du kan beställa adsl från exvis bredbandsbolaget utan att ha fast telefon öht.
Dock kräver ju ADSL att man är inkopplad i en teleststation, och är den full så är den väl?
 
b_hasse skrev:
Det brukar vara så att man måste uppge sitt fasta telefonnummer för att få veta något eller beställa ...
Det brukade vara så en gång i tiden... hos bredbandsbolaget kan man ialla fall söka på antingen eller. Det är av naturliga skäl lättare att berätta vad kunden kan få givet ett telefonnummer:)
 
sunqan skrev:
Vad har telelina med adsl och fast telefon från telia med varann att göra? Du kan beställa adsl från exvis bredbandsbolaget utan att ha fast telefon öht.
Men grundförutsättningen är trots allt för ADSL, att det finns en kopparlina inkopplad i huset. Om inte detta finns lär ju ingen oavsett om det är bredbandsbolaget, telia eller någon annan kunna få ett adsl abonnemang att fungera.

Om TS bor lite avsides och man kopplat ur den befintliga linan i kopplingspunkten ute på nätet och detta nät är fullt, finns det ingen möjlighet att kunna få dit något adsl förrän man åter har en fungerande koppartråd inkopplad.

Eller hur?
 
sunqan skrev:
Det brukade vara så en gång i tiden... hos bredbandsbolaget kan man ialla fall söka på antingen eller. Det är av naturliga skäl lättare att berätta vad kunden kan få givet ett telefonnummer:)
ADSL kräver att du har koppar in i huset. Även om Telia inte äger ledningsnätet längre och du kan köpa både telefoni och bredband av andra leverantörer så krävs fortfarande att du har ledning indraget i huset. Ledningsnätet ägs av Skanova (som ägs av TeliaSonera....).
Ungefär som att köpa el. Även om du kan se priser och beställa abonnemang hos exempelvis Mälarenergi krävs att du har ledning in i huset, tvivlar på att de lyckas leverera något om inte Vattenfall eller någon annan nätägare dragit in en kabel åt dig...
 
oceanis skrev:
Om TS bor lite avsides och man kopplat ur den befintliga linan i kopplingspunkten ute på nätet och detta nät är fullt, finns det ingen möjlighet att kunna få dit något adsl förrän man åter har en fungerande koppartråd inkopplad.

Eller hur?
Ja, tyvärr är det så. Det som är märkligt är att någon lyckats knipa förra ägarens plats trots att TS kontaktade Telia redan vid flytten...

Köp mobilt 4G av Tele2, samma nät som Telenor (4G). Vad jag kan se har de inte ändrat sina priser och sålänge du har ett avtal så gäller det. En dag går avtalet ut och då är det bara att hålla tummarna för att det finns ett annat bra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.