BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte direkt ovanligt att det går att ladda bilen i garage och på parkeringar som tillhör BRF. Vanligast är väl schablondebitering. Naturligtvis krävs det en del elarbete för att det ska fungera.
Jag förstår mycket väl varför han väljer denna lösning framför att som ordförande i samfälligheten driva frågan centralt. Det ligger helt enkelt inte i hans eget intresse…

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Han har satt upp den på sin vägg precis vid tomtgränsen.
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
En laddbox på sin egen vägg är ju inga problem att sätta upp, det har inte grannen så myckwet att säga till om rent juridiskt. Däremot är det ju bra om man kan prata med varandra.

Det störande i det hela är väl om det är en blinkande lampa eller liknande som stör, kanske kan grannen dämpa den (tejpa för den) eller något ?

• Gilla
mbj79 och 5 till
  • Laddar…
K
Parkera din bil på gatan framför hans nya "infart" när han laddar sin bil.
Om det nu är så att man får parkera vid trottoaren utanför hans tomt så kan han ju inte hitta på nya in/utfarter hur som helst.

• Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 32 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Det är möjligt att du kan nå framgång via ”köra över kommunens trottoar”,
men parkeringsplats utanför sovrumsfönstret, brandfara, gjuta platta ist f att ha gräs, det finns andra parkeringsplatser är inga legitima invändningar. Och för övrigt tror jag inte värdet på din mors radhus förändras, och om det skulle göra det har jag svårt att se att det kan vara ett legitimt skäl för att hindra grannens p-plats.

• Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Är det allmän väg där han kör upp bilen kan det vara aktuellt att kolla om detaljplanen tillåter in/utfart vid den aktuella platsen. Annars är det ju rimligt att man får parkera och ladda bil på sin egna fastighet.

• Gilla
sibbsan och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff
K K. L skrev:
Parkera din bil på gatan framför hans nya "infart" när han laddar sin bil.
Om det nu är så att man får parkera vid trottoaren utanför hans tomt så kan han ju inte hitta på nya in/utfarter hur som helst.
Jag hade också råkat parkera där varje dag.

• Gilla
LURIGLANA och 9 till
  • Laddar…
H
C Coccodrillo62 skrev:
Han har satt upp den på sin vägg precis vid tomtgränsen.
Ja, då gick inte komma runt det på det sättet. En del ordförande leker påvar och tror att de bestämmer allt. Prata med kommunen, brandrisk i ett radhus och utfart som har skrivits om tidigare.

• Gilla
Tekladennyfikne
  • Laddar…
Det finns inga brandskyddskrav som kräva avstånd mellan byggnad och parkerad bil. Så det är inget att tjafsa om.

• Gilla
Zorax och 12 till
  • Laddar…
Att "jävlas" leder väl inte till något bra ?
Grannen har väl helt enkelt tyckt att det bästa är att parekra bilen där och sätta upp en laddbox på sin vägg...och har inte tänk på om den stör sin granne.

Nu vet vi ju inte vilken dialog som förts heller, men det borde gå att minimera störningarna. I ett radhusomåde kommer man dock, pga närheten, alltid att ha "grannen inpå sig", så det får man ju i viss mån räkna med, men om något stör (tex ljus eller ljud från laddboxen) så bör man kunna ha en dialog...

• Gilla
RoAd och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att "jävlas" leder väl inte till något bra ?
Grannen har väl helt enkelt tyckt att det bästa är att parekra bilen där och sätta upp en laddbox på sin vägg...och har inte tänk på om den stör sin granne.

Nu vet vi ju inte vilken dialog som förts heller, men det borde gå att minimera störningarna. I ett radhusomåde kommer man dock, pga närheten, alltid att ha "grannen inpå sig", så det får man ju i viss mån räkna med, men om något stör (tex ljus eller ljud från laddboxen) så bör man kunna ha en dialog...
Bör man räkna med att grannen gör om den minimala trädgården till en hillbilly-parkeringsplats? Nej, naturligtvis inte.

• Gilla
DrDeath100 och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Bör man räkna med att grannen gör om den minimala trädgården till en hillbilly-parkeringsplats? Nej, naturligtvis inte.
Fast att parkera sin bil och ladda den på sin tomt är väl inget konstigt?

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 14 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jo, om det är ett radhus där tomten inte alls är avsedd för det, du har en extern parkeringsplats och den plats du bygger på tomten innebär att du kör rakt över en trottoar. Då är det ganska konstigt.

• Gilla
Parkeringsvakten och 37 till
  • Laddar…
K
Jo,om grannen gör en ny infart på bekostnad av 1-2 allmänna gatuparkeringar.

Edit. Annars är det väl inga problem.

• Gilla
Lind77 och 10 till
  • Laddar…
Jo, om det är ett radhus där tomten inte alls är avsedd för det
Hur/vem definierar/avgör/bestämmer om an bostadsfastighet även är lämpad för parkering av den egna bilen?

du har en extern parkeringsplats
Är detta egentligen relevant?

den plats du bygger på tomten innebär att du kör rakt över en trottoar.
Är inte det ganska vanligt? Bara genom att titta ut genom fönstret där jag nu sitter ser jag flera parkeringar som man når genom att köra över en trottoar eller en GC-bana.

• Gilla
mbj79 och 14 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Hur/vem definierar/avgör/bestämmer om an bostadsfastighet även är lämpad för parkering av den egna bilen?

Är detta egentligen relevant?

Är inte det ganska vanligt? Bara genom att titta ut genom fönstret där jag nu sitter ser jag flera parkeringar som man når genom att köra över en trottoar eller en GC-bana.
Det var alltså ingen juridisk bedömning utan en bedömning utifrån kriteriet "det är väl inget konstigt?". Jo, det är konstigt är min slutsats.

• Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.