110 610 läst ·
515 svar
111k läst
515 svar
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Ingen aning. TS skriver "Det är en riktig väg, om än återvändsgata," och troligast är kanske att det är kommunens väg.D Daniel 109 skrev:
Men spelar det någon roll vems väg det är? Det lagrum som enligt Trafikverket är aktuellt säger:
Det lagrummet gäller för anslutning till allmän väg och inte för enskild väg. Lokalgata är inte allmän väg ens när kommunen är väghållare.Alfredo skrev:
Orsaken till förtvivlan är tyvärr 15 års erfarenhet av grannens byggprojekt och ibland ganska gränslösa beteende. Men jag håller med dig - man måste kunna släppa vissa saker och gå vidare, vilket ju blir svårare ju äldre man är. Särskilt om man upplever sig belägrad i sitt hem. 😟S Stuff skrev:Mitt råd är att bara uppmana din gamla mor att inte försöka störa sig så mycket på det och ägna mindre av sina sista år till att vara förtvivlad.
Har föreningen varit lite vilda västern i 20 år så är det inget ni kommer att räta upp i en handvändning.
Om inte du själv har lust och möjlighet att lägga din tid på dylika konflikter så tycker jag att ni ska undvika att dra igång något som "drabbar" din mor.
Försöker inte vara dryg här utan det är mer av omtanke för din gamla mor. Ibland måste man kunna släppa saker och fokusera på det som är viktigt i livet.
Vem äger marken där huset står?C Coccodrillo62 skrev:Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Det gör husägaren.
Det finns laddare med mätning och uppkoppling till internet så att debitera den faktiska kostnaden hänger nog mest på ordförandes vilja.Anna_H skrev:
Är det en riktig väg då? Eller är det bara asfalterad mark, typ GC-bana och "tillträde med fordon vid behov"?
Oavsett vilket har man rätt till tillfart till sin fastighet.
Vad gäller garage och parkeringar undrar jag om det verkligen går att koppla in en laddbox där, och om det går att debitera elen på enskilda brukare? Vanligtvis krävs det större elarbete för att lösa det, i synnerhet om flera vill ha elbilar.
Tråkigt med utsikten från sovrumsfönstret, men det hade nog varit värre om han satt upp en badtunna istället? 😉
Om det inte är brandrisk så verkar det konstigt när ett försäkringsbolag kräver minst 6 meter mellan ekonomibyggnad och laddningsplats för elbil hos en kompis.H HenrikHuslöse skrev:
Problemet är väl mer att det är samfällighetens garage/parkeringsplats och den får inte ägna sig åt verksamhet som inte direkt följer av ändamålet som ges i anläggningsbeslutet. Så det hjälper s a s inte, den kan inte installeras där av ordföranden i alla fall. Först måste samfällighetsföreningen få ordning på sin laddinginfrastruktur och i många fall ta sig igenom ett omprövning av gemensamhetsanläggningen. det tar kanske 1-2 år. Om det alls går igenom.maxmsm skrev:
I bostadsrättsföreningen där mina föräldrar bor så funkar det utmärkt att göra så men det kanske beror på viljan, det är kanske väldigt bekvämt att få ha sin bil precis utanför sin bostad...Claes Sörmland skrev:
Problemet är väl mer att det är samfällighetens garage/parkeringsplats och den får inte ägna sig åt verksamhet som inte direkt följer av ändamålet som ges i anläggningsbeslutet. Så det hjälper s a s inte, den kan inte installeras där av ordföranden i alla fall. Först måste samfällighetsföreningen få ordning på sin laddinginfrastruktur och i många fall ta sig igenom ett omprövning av gemensamhetsanläggningen. det tar kanske 1-2 år. Om det alls går igenom.